- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Toyota og motorsporten: De racer derudad


Af Søren Clauding – 25. juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota tabte slaget om sejren i 24 timers Le Mans. Men selvom en sejr er vigtig, især i verdens mest berømte motorløb, så er alt det, der ligger bagved, en ligeså væsentlig årsag til, at verdens største bilfabrik deltager i motorsport.

 

Det gælder Le Mans, hvor de trods alt blev nr. 2 i den teknisk udfordrende LMP1 kategori, det gælder hele VM serien for racersportsvogne, hvor den japanske fabrik har vundet årets første to afdelinger og derfor fører VM kampen, og det gælder Rally verdensmesterskabet, hvor man gjorde comeback i år efter 17 års fravær.

 

Derfor kører Toyota race

”Toyota gør det, fordi motorsport ligger os i blodet,” forklarer Toyotas danske pressechef Anders Tystrup. ”Naturligvis vil vi gerne vinde, det skal ingen være i tvivl om, og det stræber vi også efter at gøre, hver gang vi deltager i et motorløb, men vi deltager også, fordi motorsporten bidrager til Toyota som virksomhed på utallige måder. Der er utallige mekanismer, som fungerer anderledes i motorsporten end i den gigantiske organisation som en bilfabrik er. Dem kan vi lære af og bruge i vores almindelige bilproduktion.”

 

"I bund og grund handler det om, at vi bruger erfaringerne fra motorsport til, dels at udvikle endnu bedre gadebiler til almindelige mennesker og dels til, at udvikle og styrke teamarbejdet mellem Toyota-medarbejderne for derigennem også, at kunne optimere og forbedre arbejdet med henblik på at udvikle bedre gadebiler," fastslår Anders Tystrup.

 

I rally VM er udfordringerne desuden meget anderledes end i langdistance VM for racersportsvogne. Man skal tilpasse sig den lokale infrastruktur på en helt anden måde, der er en verden til forskel på at køre i is og sne med lave minusgrader langt oppe i Sverige (hvor Toyota i øvrigt tidligere på året vandt), og at kører ved temperaturer på over 30 grader, som tilfældet var ved det seneste VM rally på Sardinien (hvor Toyota i øvrigt blev nr. 2).

 

Varierede udfordringer

VM-rallyes køres i store højder, på rå stenveje og jævne asfaltveje tæt ved havoverfladen – og i rally er der ingen safetycar eller grusgrave til at fange løsslupne biler. Møder man en grusgrav undervejs, er der stor sandsynlighed for, at man også skal køre rally i den. Det ER en helt anderledes udfordring.

 

I rally har Toyota 80 mand til at holde teamets tre Yaris World Rally Cars kørende i VM serien. Heraf arbejder alene de 20 på det mobile kontor og sikrer, at hele datadelen fungerer, som den skal.

 

I et rally handler det ikke mindst om, at opsætningen af bilen tilpasses under rallyet. Kørselsforholdene varierer fra hastighedsprøve til hastighedsprøve, de varierer voldsomt, når vejrguderne leger med, og så har hele bilens basis konstruktion naturligvis også en betydning.

 

Nyt reglement

Reglementet er ændret kraftigt fra i fjor til i år, hvad der så ikke har den store betydning for Toyota, for de var som nævnt ikke med sidste år, modsat alle konkurrenterne. Konkurrenternes fordel er ikke desto mindre, at de har enorme mængder af løbsdata fra de forgående sæsoner, og selvom de skal tilpasses de nye biler og det nye reglement, er deres basis alt andet lige bedre end Toyotas.

 

Her kommer Toyotas teknologiske baggrund så ind og spiller en stor rolle.

 

”Vores erfaring indtil nu er, at vores rally bil er meget hurtig gennem hurtige kurver,” fortalte Jari Matti Latvala inden rallyet på Sardinien. Det var ham, som styrede Yaris WRC bilen til sejr i det svenske rally. ”Derfor forventer vi problemer i et rally som det på Sardinien.”

 

Han tog som antydet gruelig fejl, for bilen var blevet udviklet så meget, at selv ikke den regerende verdensmester og manden, der fører VM i år, franskmanden Sebastian Ogier, kunne hamle op med Toyota’erne.

 

Hurtigst i Le Mans

Den høje fart er symptomatisk for Toyota, de udvikler nogle meget hurtige biler. Toyotas racersportsvogne var klart de hurtigste over en omgang i 24 timers Le Mans og Toyota førte også løbet, indtil problemerne ramlede nedover teamet. Noget som også skete for Porsche, formentlig til deres store overraskelse, men det er en anden historie.

 

I år har rally bilerne via reglementet fået tilført 70 flere hestekræfter, så de nu har 380 hk, de er bredere, har en bedre aerodynamik og det er noget, der passer til Toyota. At vinde dette års Rally-VM er næppe inden for rækkevidde, men det skal nok ske på et senere tidspunkt.

 

Toyota vandt nemlig flere rally-VM titler tilbage i 1990erne, så her sidder man ikke med en opgave, der ikke er fuldført. I rally deltager man derfor mest pga. de andre elementer, som indgår. Naturligvis vil man vinde, men alene at deltage, er en sejr, ikke bare for fabrikken, men også for kunderne, bl.a. fordi meget af den teknik, som anvendes i rally, er tættere på den teknik, man finder en almindelig serieproduceret Yaris.

 

Le Mans også i 2018

Le Mans 2018? Ingen grund til at sætte spørgsmålstegn ved det. Det første, Toyota meldte ud, da årets 24 timers løb var forbi, var: Vi prøver igen næste år.

 

Nu er de nærmeste mål, at vinde VM titlen i langdistance racing på ny og at blive så god, at man også kan vinde rally-VM. Alt imens man samler informationer op i rå mængder, udveksler dem med fabrikken derhjemme i Japan og derigennem bidrager til, at fastholder sin position som en af verdens mest succesfulde bilfabrikker.


Toyota var hurtigst i Le Mans, selvom de missede sejren.

 

Jari-Matti Latvala er Toyotas topkører i Rally-VM. På Sardinien blev han nr. 2. Tidligere på året vandt han det svenske VM-rally, Rallye Sweden.

 

Grusgrave og lignende bruges ofte til publikumsprøver i rally.

 

I rally kommer fans tæt på deres stjerner. Her er det Toyotas Jari-Matti Latvala, der får opbakning til sin sport.

 

I rally findes ingen pit-anlæg. De deltagende teams medbringer deres egne mobile værksteds anlæg.

Toyota mener det alvorligt. Det mobile værksted flankeres på hver side af pavilloner, hvortil publikum har adgang og kan følge med i arbejdet på rallybilerne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt