- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres  TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


David Heinemeiers Hanssons Vaillante Rebellion Oreca LMP2 racer er lynhurtig i Le Mans


2017 24-timers Le Mans - kvalifikationen:

David Heinemeier Hansson:

En topplacering er absolut en mulighed


af Søren Clauding - 15. juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en stribe hurtige omgangstider dokumenterede Nelson Piquet jr. at Vaillante Rebellion Oreca raceren i LMP2 klassen bestemt ikke er langsom. Men det er der reelt ikke mange af de nye LMP2 racere, der er. Med en topfart på fra 15-25 km/t højere end LMP1 prototyperne og uden samme begrænsning i benzinforbrug, er fremtiden lys for den nye generation LMP2. Og fremtiden er allerede begyndt.

 

”Det åbne spørgsmål er, om bilerne kan stå distancen,” fortæller David Heinemeier Hansson, som deler bilen med bl.a. Nelson Piquet jr. ”De hidtidige LMP2’ere var skudsikre, de havde kørt i så mange år, at alle børnesygdommene var kureret. De kunne bare holde, og det ved vi ikke om de nye kan. Derfor kan det godt gå hen at blive lidt af en tilfældighed, hvem der opnår de gode resultater, men vi hører i hvert fald til dem, der har muligheden for et godt resultat.”

 

Praksis har dog som forventet vist, at LMP2 bilerne trods alt ikke er hurtigere end LMP1’erne.

 

David fortæller: ”Vi har 600 hestekræfter, som skal måles op imod LMP1’ernes 1000. Men de 1000 hestekræfter har de ikke til rådighed hele tiden. 500 leveres af benzinmotorerne mens 500 leveres af elmotorerne, og sidstnævnte hjælper kun til op til en vis hastighed og ikke hele omgangen.” 600 hestekræfter og en smallere og mere aerodynamisk konstruktion gør det muligt at nå den store topfart, men LMP1’erne er hurtigere i og ud af kurverne. Over en kam er en LMP1 racer 10 sekunder hurtigere end en LMP2 på en omgang.

 

Michael Christensen fortrøstningsfuld

Også Michael Christensen er fortrøstningsfuld:

”I RSR udgaven af vores Porsche 911 har vi vendt drivlinen om. I stedet for at motoren ligger bag bagakslen og gearkassen pager fremad, er det nu helt modsat. Det har givet en meget bedre balance i bilen og det gør, at vi tror på at vi nu igen vil kunne kæmpe om sejren i LM GTE Pro klassen.”

 

På Le Mans racerbanen er der nemlig to vigtige faktorer, der tæller stærkt: Topfart og stabilitet i hurtige kurver.

 

Michael Christensen tror på et godt resultat.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt