Igennem mange år har kampen om topplaceringerne i
24-timers Le Mans været klart den mest dominerende i
mediebilledet. Audi mod diverse udfordrere fra
Toyota, Porsche, Peugeot, Nissan og søstermærket
Bentley samt en række stærke mere eller mindre
privatanmeldte hold i den hurtigste af Le Mans
klasserne, den såkaldte LMP1 (LM= Le Mans P1:
Prototype 1. kategori). Naturligvis er kampen om
totalsejren fortsat spændende, men klassekampen
bliver stadig mere interessant.
LMP2, altså fortsat prototyper, men i den lidt
langsommere ”2. kategori”, har til i år fået et
gevaldigt løft. Bilerne er en smule smallere, de er
aerodynamisk langt mere effektive, de har fået 100
hestekræfter oven i de 500, de havde i forvejen, og
derved er de meget, meget tæt på LMP1’erne.
Fire forskellige biler – én motor
Det, man har gjort, er at dæmme op for
omkostningsudviklingen i erkendelse af, at det kun
er de store bilfabrikker, der kan mobilisere de
nødvendige budgetter til at konstruere deres egne
racerbiler og motorer. I år er fire producenter af
chassiser til LMP2 klassen blevet godkendt, og alle
kører de med samme motorer, produceret af
motorfabrikken Gipson.
Bag Gipson fabrikken står manden, der grundlagde det
i motorsportskredse mere kendte Zytek, helt tilbage
i 1981, han hedder Bill Gipson. Den del af
fabrikken, som producerede hele drivliner, blev i
2014 solgt til den tyske virksomhed, Continental AG,
og Zytek motorfabrikken fik Bill Gipsons efternavn.
Sejre i 2011 og 2014
I Le Mans har Zytek/Gipson senest gjort sig bemærket
ved at vinde 24-timers løbet i LMP2 i 2011 og 2014.
Og nu står Gipson altså for motor leverencerne til
samtlige LMP2’ere i Langdistance verdensmesterskabet
for racersportsvogne (World Endurance Championship –
WEC) og den europæiske Le Mans serie (European Le
Mans Series – ELMS). Motorerne i LMP2 er 4-liters V8
benzinmotorer uden turbolader.
De fire godkendte chassisproducenter er Dallara,
Onroak Automotive, Oreca and Riley Tech/Multimatic.
At flere navne optræder på deltagerlisten skyldes,
at f.eks. det legendariske franske Alpine team, som
gjorde comeback i Le Mans i LMP2 sidste år,
samarbejder med Oreca.
Dansker med i LMP2
Sidste år vandt Alpine, men det var efter det gamle
reglement, i år vil det næppe være før selve løbet,
at man får en klar indikation af styrkeforholdet i
LMP2 – faktisk samme situation, som eksisterer i
alle de fire Le Mans klasser. Sjældent har et Le
Mans race været mere åbent, end det er i år.
Alt imens der er begrænsninger på producenterne af
biler og motorer, er dækvalget som i de øvrige
klasser helt frit, men stort set alle deltagere i
LMP2 har valgt Dunlop som dækleverandør. Den
britiske dækproducent, der er en del af Goodyear
koncernen, har vundet totalsejren i Le Mans ikke
færre end 34 gange i løbets historie og ud af det
samlede startfelt kører over halvdelen af deltagerne
på Dunlop. Det gælder også en den enlige danske LMP2
kører, David Heinemeier Hansson, som kører en Oreca
07 Gipson for Vaillante Rebellion med start nummer
13 på siden.
Foruden danskeren skal man især bemærke Nelson
Piquet jr. som er på hold med danskeren, Nicolas
Prost i søsterbilen fra Vaillante Rebellion, og
topkørere som Felix Rosenqvist, Jean-Eric Vergne,
Emanuelle Collard, Bruno Senna, Jan Lammars, Romain
Dumas og ikke mindst Jan Magnussens gamle
team-kollega fra Formel 1 tiden, Rubens Barrichello.
LM GTE Pro: Alle mod Ford
I LM GTE Pro er der ikke så mange deltagere som i
LMP2. Men de, der er, er i princippet alle ligeså
professionelle som i LM P1 klassen.
Ford er efter sejren i fjor og sejr i de to løb i
dette års verdensmesterskab, som er kørt inden
hovedløbet, 24-timers Le Mans, storfavoritter til
endnu en Le Mans triumf. Men i Le Mans benytter man
andre regler for det såkaldte Balance of Performance
indeks, som fastsætter individuelle specifikationer
for motorernes konstruktion, afhængig af hvilke
typer maskine, der er tale om.
Trods en justering dagen inden løbet startede, var
Fords GT racere resten af deltagerne overlegne.
Hvordan det bliver i år, er et helt åbent spørgsmål.
Ford har sikret sig firedobbelt med ikke færre end
fire GT racere i LM GTE Pro klassen ud af de i alt
13 biler. Klassen inkluderer desuden 3 Ferrari 488
GTE, to Porsche 911 RSR og to Aston Martin Vantage.
Klassen tæller så kendte kørere som Lucas di Grassi,
Andy Priauxl, Giancarlo Fisichella og naturligvis de
fire danske kørere, Jan Magnussen (Corvette),
Michael Christensen (Porsche) og vinderne af sidste
års mesterskab i klassen, Marco Sørensen og Nicki
Thiim (Aston Martin).
16 biler i den "lille" klasse
Sidst, men ikke mindst, hvad deltager antallet
angår, tæller amatør-udgaven af LM GTE-klassen 16
biler. Ingen Ford-racere, men én Corvette, tre Aston
Martin, fire Porsche og otte Ferrari 488 GTE, hvoraf
den ene (start nr. 65) bl.a. styres af Christina
Nielsen.
Andre kendte navne i klassen er Olivier Beretta,
Townsend Bell, Mathias Lauda og Pedro Lamy. Sidste
gang, et dansk hold var helt til tops i LM GTE Am
klassen, var i 2014, hvor David Heinemeier Hansson,
Kristian Poulsen og Nicki Thiim vandt i deres Aston
Martin Vantage GTE. |