- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Efter den ikke planlagte rullende start på søndagens løb indledte Felix Rosenqvist med at sætte sin Mahindra på tværs af banen. Siden vandt han løbet. Sådan!


Hong Kong ePrix:

Kaotisk, underholdende

- og uforudsigelig sæson premiere


Af Søren Clauding – 3. december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hong Kong lagde asfalt til og den høje underholdningsværdi tog deltagerne hånd om, da første og anden afdeling af FIA Formel E mesterskabet 2017/2018 lørdag og søndag morgen lokal tid fandt sted tæt ved den spektakulære havnefront i den kinesiske region.

 

Både træning og løb vidnede begge dage om, at kortene er blevet blandet godt og grundigt i månederne op til sæson 4, og udfaldet af løbene var der ingen, der for alvor havde forudset. Især ikke det lille Venturi team, der i næsten hele søndagens løb fandt sig selv i spidsen med Formel E debutanten Eduardo Mortara i cockpittet.

 

Træerne vokser dog ikke ind i himlen, som de omkringliggende skyskrabere ellers tenderer til at gøre, og på løbets næstsidste omgang oversatsede den 30-årige schweizer, spandt væk fra føringen og måtte nøjes med 3. pladsen i mål.

 

Ærlig schweizer

”Jeg var for ivrig, jeg ville også sætte løbets hurtigste omgangstid og sikre mig det point, der fulgte med, oversatsede og snurrede rundt. Det var helt og aldeles min egen fejl,” fastslog Mortara næsten grædefærdigt efter løbet var slut. En sådan ærlighed er ikke altid det mest umiddelbare i motorsport, men den sympatiske Venturi har nu ingen grund til at beklage udfaldet: En sejr blot 24 timer efter hans premiere i Formel E havde næsten været for godt til at være sandt. Men miraklernes tid er ikke forbi endnu, for nu at blive hængende i godt fasttømrede klichéer, og nej, Mortara har ikke vundet, men næsten…

 

Forinden stod præstationen nemlig i kontrast til, at Audi-køreren Daniel Abt, som har været med i Formel E siden begyndelsen og nu har tilbagelagt 35 Formel E løb, først i Hong Kong oplevede, at stå øverst på skamlen. Dér kom han dog alene, fordi Mortara var snurret rundt og fordi svenske Felix Rosenqvist, som ellers var startet fra poleposition, også drejede sin Mahindra racers frontparti i den forkerte retning. Det skete i løbets allerførste sving og var måske dybest set et resultat af en uforudsigelig start, hvor Rosenqvist grundet af omstændighederne kom for hurtigt ind i kurven på kolde dæk og derfor stillede bilen på tværs.

 

Startproceduren ændret på startstregen

Søndagens løb skulle være startet normalt, dvs. bilerne ruller nogle få meter frem til deres respektive startpositioner og siden skulle løbet være sat i gang ved hjælp af lyssignaler. De udeblev imidlertid og efter en lidt langvarig betænkningstid tog løbsledelsen beslutning om, at lade den ny lakkerede BMW i8 safetycar trække feltet i gang og foretage en rullende start.

 

I den situation er udgangshastigheden meget højere end ved stående start og især bagdækkene ikke så varme af, på det nærmeste at have spundet bilerne op i fart, at de giver det forventede vejgreb. Rosenqvist var hurtigt fremme ved første sving, en hårnål, og dermed varede hans poleposition-fordel kun få hundrede meter. Han kom siden videre i løbet og formåede at køre sig op gennem feltet fra 11. pladsen til 3. pladsen, der blev forvandlet til en 2. plads, da Mortara spandt.

 

Audi og Daniel Abt diskvalificeret

Men: Ved den efterfølgende tekniske inspektion af Daniel Abts Audi e-tron FE04 racerbiler (husk, der benyttes to racerbiler til ét løb) opdagede man, at de såkaldte sikkerhedsstickers på inverterne (som omdanner jævnstrøm til vekselstrøm) og elmotorerne ikke korresponderede med den tekniske godkendelse forud for løbet. Uden i skrivende stund at kende til detaljerne, vil det normalt blive tolket som, at de to stykker teknik, der er en central del af de elektriske racerbilers drivliner, reglementsstridigt er blevet skiftet ud.

 

Konsekvens: Heller ikke denne gang lykkedes det Daniel Abt, som i øvrigt er søn af den hidtidige teamchef, Hans-Jürgen Abt, at få en løbssejr. Han blev ganske enkelt diskvalificeret.

 

Team-kollegaen, den regerende mester Lucas di Grassi, havde tekniske problemer med Audi raceren undervejs og sluttede på 14. pladsen, alt imens Sebastien Buemi nu scorede et enkelt points for en 10. plads, der var blevet forvandlet fra 11. pladsen.

 

Som et kuriosum har Audi teamet dog meddelt, at man appellerer løbsledelsens beslutning, fordi man mener, at der er tale om en administrativ fejl og at de anvendte komponenter er identiske med dem, der er homologeret og derfor ikke har givet Audi en konkurrencemæssig fordel.

 

Rosenqvist vinder og Jaguar på podiet

Dermed blev Felix Rosenqvist vinder af søndagens løb, foran Eduardo Mortara med Jaguars Mitch Evans på 3. pladsen.

 

For Jaguar var Hong Kong ePrix i sig selv en kærkommen triumf. 3. pladsen søndag var deres første podieplacering i Formel E og resultatet fulgte i hælene på en glimrende 4. plads lørdag morgen, som blev opnået af det britiske bilmærkes seneste satsning på Formel E mesteren fra Sæson 1, brasilianeren Nelson Piquet jr. Jaguar debuterede som bekendt i sidste sæson, mens alle de øvrige deltagere har været med i alle de hidtidige tre sæsoner.

Læs også:

Hong Kong ePrix Race 1 >>>


Da startsystemet svigtede ved søndagens løb fik BMWs fine i8 safetycar pludselig rollen som startbil.

 

Mitch Evans kørte sin Jaguar ind på 3. pladsen.

 

Sam Bird i DS-Virgin fører Formel E mesterskabet.


Hong Kong ePrix, 2. afd. Formel E 2017/18


Resultat:

1. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra.

2. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, +7,031s.

3. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +10,619s.

4. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +12,593s.

5. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +12,879s.

6. Oliver Turvey (GBR), NIO, +14,199s.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 35 points

2. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 33 pts.

3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 29 pts.

4. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, 24 pts.

5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 15 pts.

6. Nick Heidfeld (DEU), Mahindra, 15 pts.

 

Teams:

1. Mahindra, 44 points.

2. DS-Virgin, 41 pts.

3. Techeetah Renault, 33 pts.

4. Venturi, 30 pts.

5. Jaguar, 27 pts.

6. Audi, 11 pts.


Løbene i Hong Kong flaskede sig ikke for de ellers så dominerende og ikke mindst regerende team-mester, Renault e.dams. Sebastien Buemi (ovenfor) nåede en enlig 10. plads. Nico Prost (nedenfor) kørte sig til en 9. hhv. 8. plads i de to løb.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt