Volvo er pr. definition store benzinslugne biler.
Meget sikre, men man får også lov til at betale
prisen, når der tankes op. Og i moderne tider ved
vi, at også miljøet bidrager til festlighederne. Men
dette er en saga blot. En moderne Volvo er både
klimarigtig og tager hensyn til ejerens
brændstofkonto. Det ultimative koncept hedder DRIVe.
Som sådan kan man i dag købe en mellemstor
stationcar, en Volvo V50 1,6D DRIVe Start/Stop, som
kører ikke mindre end 25,6 kilometer på en liter
dieselolie. Ganske pænt for så stor en bil.
Betegnelsen Start/Stop er i øvrigt vigtig for
opgørelsen af brændstofforbruget, for uden
Start/Stop kører man kun 22,2 kilometer pr. liter.
Specifikationstal, som i kun har betydning, når man
kører efter de nøje fastsatte normer hvorefter den
slags måles. Praksis er selvsagt anderledes.
Bytest
Så vi satte os for at køre V50’ene som man nu gør,
uden hensyn taget til at være særlig økonomisk. Vi
kørte fortrinsvis bykørsel oven i købet en del i
frostvejr, hvor Start/Stop systemet ikke er i
funktion. Systemet går ud på, at motoren standser,
når man f.eks. holder for rødt lys og sætter i
frigear. Men en dieselmotor har stor kompression i
forbrændingskamrene, der skal mange kræfter til at
starte en diesel sammenlignet med en benzinmotor, så
naturligt nok, når batteriet er på lav ydelse i
vinterkulden, er systemet indstillet til ikke at
være i funktion, når det er rigtig koldt.
Alligevel opnåede vi, at kunne køre 16-17 kilometer
på en liter dieselolie ved bykørsel (hvor det
officielle tal siger 20,4) og vi undlod heller ikke,
at tørre kabineluften ud ved hjælp af klimaanlægget
eller benytte sædevarme og el-bagrude. Det koster
energi alt sammen og alligevel var brændstofforbrugs
tallene så fine. Desuden var bilen påmonteret
vinterdæk, som sædvanligvis også øger friktionen og
dermed sluger energi.
107 g CO2/km
V50 1,6D DRIVe er med andre ord en bil, Volvo kan
være stolt af. Også fordi motoren med sine beskedne
109 hestekræfter er i stand til at rykke bilen op
til 100 km/t på blot 11,3 sekunder – og samtidig
lukker man altså kun 107 g CO2 ud i atmosfæren pr.
kørt kilometer. Fine tal for så stor en bil. En del
af forklaringen på den gode acceleration findes i en
motorstyring, som sikrer et drejningsmoment på ikke
mindre end 240 Nm allerede ved 1750
motoromdrejninger/min.
Volvo V50 er med sine 4,52 meter et godt eksempel på
en moderne mellemklassebil. Pladsforholdene virker
godt nok ikke som om, de har stået øverst på
prioriteringslisten, for der er ikke så meget plads
i bagagerummet, som man kunne vente sig af en
stationcar. Faktisk kan man ikke engang finde tallet
på Volvos egen website. Men vi kan så afsløre, at
det rummer 415 liter og kan udvides til 1310 liter,
når bagsæderne foldes ned. Imidlertid er pladsen
regulær og de fleste familier vil nok finde den
tilstrækkelig. I øvrigt har man også dedikeret plads
til reservehjul. Dejligt…
Pladsen på bagsædet kunne være bedre. Man kan være
der, men i mindre biler har vi oplevet mere
bagsædeplads.
|