- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V50 1,6D DRIVe Start/Stop

Klimarigtig udvikling


Tekst: Søren Clauding – februar 2010


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo er pr. definition store benzinslugne biler. Meget sikre, men man får også lov til at betale prisen, når der tankes op. Og i moderne tider ved vi, at også miljøet bidrager til festlighederne. Men dette er en saga blot. En moderne Volvo er både klimarigtig og tager hensyn til ejerens brændstofkonto. Det ultimative koncept hedder DRIVe.

 

Som sådan kan man i dag købe en mellemstor stationcar, en Volvo V50 1,6D DRIVe Start/Stop, som kører ikke mindre end 25,6 kilometer på en liter dieselolie. Ganske pænt for så stor en bil. Betegnelsen Start/Stop er i øvrigt vigtig for opgørelsen af brændstofforbruget, for uden Start/Stop kører man kun 22,2 kilometer pr. liter. Specifikationstal, som i kun har betydning, når man kører efter de nøje fastsatte normer hvorefter den slags måles. Praksis er selvsagt anderledes.

 

Bytest

Så vi satte os for at køre V50’ene som man nu gør, uden hensyn taget til at være særlig økonomisk. Vi kørte fortrinsvis bykørsel oven i købet en del i frostvejr, hvor Start/Stop systemet ikke er i funktion. Systemet går ud på, at motoren standser, når man f.eks. holder for rødt lys og sætter i frigear. Men en dieselmotor har stor kompression i forbrændingskamrene, der skal mange kræfter til at starte en diesel sammenlignet med en benzinmotor, så naturligt nok, når batteriet er på lav ydelse i vinterkulden, er systemet indstillet til ikke at være i funktion, når det er rigtig koldt.

 

Alligevel opnåede vi, at kunne køre 16-17 kilometer på en liter dieselolie ved bykørsel (hvor det officielle tal siger 20,4) og vi undlod heller ikke, at tørre kabineluften ud ved hjælp af klimaanlægget eller benytte sædevarme og el-bagrude. Det koster energi alt sammen og alligevel var brændstofforbrugs tallene så fine. Desuden var bilen påmonteret vinterdæk, som sædvanligvis også øger friktionen og dermed sluger energi.

 

107 g CO2/km

V50 1,6D DRIVe er med andre ord en bil, Volvo kan være stolt af. Også fordi motoren med sine beskedne 109 hestekræfter er i stand til at rykke bilen op til 100 km/t på blot 11,3 sekunder – og samtidig lukker man altså kun 107 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Fine tal for så stor en bil. En del af forklaringen på den gode acceleration findes i en motorstyring, som sikrer et drejningsmoment på ikke mindre end 240 Nm allerede ved 1750 motoromdrejninger/min.

 

Volvo V50 er med sine 4,52 meter et godt eksempel på en moderne mellemklassebil. Pladsforholdene virker godt nok ikke som om, de har stået øverst på prioriteringslisten, for der er ikke så meget plads i bagagerummet, som man kunne vente sig af en stationcar. Faktisk kan man ikke engang finde tallet på Volvos egen website. Men vi kan så afsløre, at det rummer 415 liter og kan udvides til 1310 liter, når bagsæderne foldes ned. Imidlertid er pladsen regulær og de fleste familier vil nok finde den tilstrækkelig. I øvrigt har man også dedikeret plads til reservehjul. Dejligt…


 


Pladsen på bagsædet kunne være bedre. Man kan være der, men i mindre biler har vi oplevet mere bagsædeplads.


 

 


Fin på landevejen

V50 kører godt. Maskineriet brummer lidt, og dieseltikken kan den heller ikke fraskrive sig, men det er til at leve med. De gode forbrugstal er bl.a. opnået ved at optimere motorstyring og aerodynamik. Det indebærer eksempelvis fælge med heldækkende hjulkapsler, som ikke forstyrrer luftstrømmen. Og udstyret er helt på niveau med forventningerne.



Prismæssigt er der ikke tale om en billig bil, men den er meget gennemarbejdet og det betaler man naturligvis også for. DRIVe Start/Stop koster 360.000 kroner, vil man klare sig uden Start/Stop systemet, som alligevel ikke er i funktion, når det er koldt, samt nøjes med aircondition i stedet for klimaanlæg, sparer man 15.000. Og så er der også en anden ting, som for nogen måske er vigtig: Den tilladte anhængervægt er reduceret fra 1300 til 800 kg, når man vælger den dyre løsning!

 

Vintervejret gjorde det muligt at være ekstra kritisk i relation til ESP-systemet, som hos Volvo hedder DSTC. Det bestod prøven og underbyggede de gode stabile køreegenskaber i enhver henseende.


Model:

Volvo V50 1,6D DRIVe Start/Stop

Listepris:

Kr. 360.104

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common-rail turbo-diesel. 109 hk – 240 Nm ved 1750 o/min. DPF. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

11,3 sek/190 km/t/

25,6 km/l 107 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

415 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. EBA. 6 airbags. Multijusterbart rat. Automatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El- sidespejle m. varme. Kabinevarmer med timer. Sædevarme. Højtryksvasker ved forlygterne.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt