Den største model i Volvo personbilsprogrammet er
S80-serien. Og den billigste af dem er udrustet med
en ganske beskeden 1,6 liters dieselmotor, der blot
yder 109 hestekræfter. Det er ikke meget for en 1,6
tons tung luksusbil og tanken er da heller ikke, at
den skal føre sig frem på fine fartpræstationer, men
derimod på miljørigtig optræden – dvs. lavt
brændstofforbrug og tilsvarende lav udledning af
forurenende stoffer.
Perspektiverne er også værd at gå efter. Volvo S80
DRIVe kan iht. specifikationerne køre over 20
kilometer på en liter dieselolie. Vi prøvede
imidlertid modelvarianten på en længere tur gennem
dele af det danske og det tyske vejnet, med både lav
og høj fart og meget landevejskørsel. Resultatet var
13,6 km/l.
Økokørsel
Efterfølgende begyndte vi at køre økokørsel efter
alle kunstens regler og havnede på et sted mellem 16
og 17 km/l. Men det skal så tilføjes, at denne del
af køreturen indeholdt en majoritet af
landevejskørsel, at bilen var læsset tungere end de
officielle målinger påbyder, at der var regn og
blæst undervejs og Volvo’en var påmonteret
vinterdæk. Desuden kørte også både sædevarme,
elbagrude og klimaanlægget, som alt sammen sluger
ekstra energi. Så ret beset var målet vel nået.
Som sådan er S80 DRIVe et værdigt alternativ for
den, der på den ene side gerne vil vise en
miljørigtig attitude og samtidig vil slippe lidt
billigt til en Volvo S80. DRIVe varianten med
basisudstyr koster 440.000 kroner. De penge, man
sparer, kan man f.eks. benytte til at tilkøbe
udstyr. Det var præcis, hvad Volvo-importøren havde
gjort til S80’eren, vi prøvekørte, der foruden
luksusudstyret ”Summum” var iklædt så meget
ekstraudstyr, at totalprisen oversteg 700.000
kroner.
Men så fortalte Volvo’en også, når man krydsede
vejafstribningen i en svag vinkel (svarer til at man
kører ukoncentreret og ikke holder sin bane), når en
anden bil var lige ved siden af og ikke mindst
hvilken vej, man skulle vælge. Alene det integrerede
RTI navigationssystem koster 47.000 kroner…
Mere værdi i større motor
Det gav os tanken, at man måske egentlig ville få
mere glæde af sin bil, hvis man i stedet skiftede
1,6 liters motoren ud med en 175 hestes diesel, som
godt nok ikke på papiret går ligeså langt på
literen, men hvor man på den ene side selv kan styre
kraftforbruget og på den anden har et kraftoverskud
parat, når man har brug for det eller ønsker det. En
175-hestes variant med Summum udstyr koster små
640.000 kroner, så der er stadig plads til lidt af
ekstraudstyret.
Det er nemlig et faktum, at selvom 1,6 liters
motoren er en god motor, der ikke giver meget lyd
fra sig, har den det svært, når farten overstiger
hastighedsgrænsen på de danske landeveje. Den var
meget, meget lang tid om at bringe S80’eren op på de
190 km/t, som specifikationer stiller i udsigt. Men
ved lav fart medvirker et godt moment på 250 Nm
allerede ved 1750 omdr./min til, at man kan holde en
fornuftig trafikrytme.
|