Det er lidt af en ulv i fåreklæder, en VW Touran. I
hvert fald i den prøvekørte ”næsten top” udgave med
TSI motor, park-assistent og Highline udstyr.
TSI motoren er en 1,4 liters maskine, der præsterer
ikke mindre end 140 – eller 170 hestekræfter
afhængig af modelvariant. Samtidig er den rimelig
økonomisk. Hvordan det hænger sammen: Ganske enkelt,
i virkeligheden, for den er udstyret med ikke mindre
end to ladere – en turbolader, der som andre
turboladere drives af motorens udstødning, samt en
mekanisk kompressor, der drives af motorens
krumtapaksel.
Tryk ved alle omdrejninger
Idéen er, at kompressoren presser den ekstra luft
ind i cylindrenes forbrændingskampe ved lave
motoromdrejninger. Derved kommer den hurtigere op i
omdrejninger og så tager turboladeren over.
Resultatet er en yderst velfungerende maskine,
økonomisk, hvis man kan bevare en rolig speederfod,
og energisk, når der er brug for det. Og så er den
for resten ret lydløs.
TSI teknikken er mærkbar, men ikke synlig. Det er
lige før vi kan sige det samme om den park-assist,
som Touran’en var udstyret med. Der er tale om et
ekstra udstyr til 17.000 kroner – men hvilket
udstyr.
Klarer parkeringen
Parkeringsassistenten afslører kun sig selv via en
lille farveløs skærm på bilens midterkonsol. Når man
kører langs en række af parkerede biler og gerne
selv vil kunne parkere, når der i øvrigt måtte være
et passende ”hul”, melder parkeringsassistenten sig,
når der er plads og siden overtager den styringen af
bilen. Speeder og bremse klares af føreren, men også
hér får man hjælp: Når man er lige lovlig tæt ved
den bagved holdende bil, lyder signalet – så er man
på plads og så bør man ret beset køre en anelse lige
frem for at give plads til den bagved holdende, så
han/hun senere har plads nok til at komme ud i
trafikken.
Systemet er enkelt – men det er også pladskrævende.
Manuelt vil man stadig kunne knibe Touranen ind på
en mindre parkeringsplads. Men for den, der sjældent
parallel parkerer og altid føler sig utryg ved det
er parkeringsassistenten er glimrende opfindelse.
Den er i øvrigt til at bruge helt uden at læse i
instruktionsbogen – lettere kan det vel ikke blive.
Sådan virker
parkeringsassistenten:
Man kører fremad langs
rækken af parkerede biler.
Man standser, når
display'et fortæller, at man er ud for en
tilstrækkelig stor parkeringsplads.
Derpå sætter man i
bakgear og lader bilen styre på plads - helt af sig
selv. Speeder og bremse styres af føreren.
|