Volkswagen har traditionelt tilbudt en vifte af
motor alternativer i halen på hver bilmodel. Det
gælder også den store, luksuøse mellemklassebil,
Passat. Og i mere end et år har man også kunnet
vælge den særlige øko-udgave med tilnavnet
BlueMotion.
Allerede i fjor prøvekørte vi VW Passat BlueMotion
på en langtur (læs
her>>>). For med al respekt for bilens udmærkede
egenskaber ved bykørsel, er det på landevejen, man
for alvor oplever en så relativt stor bil. Med en
længde på 4,77 meter hører den jo ikke ligefrem til
de mindste på bilmarkedet. Og siden sidst er der
kommet en ny 2. generation af Passat BlueMotion, som
er optimeret endnu mere.
Stor er også OK
Tendensen går i øjeblikket også i retning af mindre
biler. Mindre biler koster traditionelt mindre – og
alle truslerne om finanskrisens konsekvenser har
fået os forsigtige danskere til at spare på
udgifterne, også ved bilkøb. Men ikke mindst fordi
det som hovedregel går hånd i hånd med miljøbevidst
handlemåde. Det er ikke i dag på samme måde som
tidligere ”politisk korrekt” at køre i store biler –
fordi store biler pr. definition er ensbetydende med
stort brændstofforbrug = høj forureningsgrad, ikke
mindst hvad angår CO2.
En lille økonomisk bil vil gennemsnitlig kører over
20 kilometer på en liter brændstof. Ikke alle gør det, men de fleste af
dem, der kalder sig brændstof økonomiske, gør det.
Men når bilen er
4,77 meter lang og officielt kører
20,4 kilometer på en liter dieselolie. Så er der kun én ting at sige: Det
er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.
Og man skal ikke skue hunden på hårene.
Eller på almindelig dansk: Den bil er bare så
økonomisk. Glem alt (næsten) om barnelærdommen med
størrelse og brændstofforbrug. En Passat BlueMotion
i den prøvekørte stationcar version vejer over 1,6
ton…
Hemmeligheden ligger helt andre steder.
Optimeret aerodynamik
For det første har Volkswagen sænket undervognen 15
mm fortil og 8 mm bagtil. Det har givet en bedre
luftstrømning omkring bilen og dermed nedsat
luftmodstanden. Men man har arbejdet med
luftstrømmene også på andre måder. Foran
hjulophængene er der vindafvisere, som også
reducerer luftmodstanden. Og så opnår man en slags
afledet effekt: De rolige luftstrømme omkring bilen
giv er en mere stabil kørsel. Det er vel det man
kalder en win-win situation.
Den sænkede undervogn giver kortere fjedervandring i
hjulophængene. Resultatet er en forringet
affjedringskomfort. Det har man kompenseret for ved
at udstyre BlueMotion modellen med dæk med højere
dæksider, så dækkene har en vis affjedrende
virkning. Det påvirker imidlertid styrepræcisionen
en anelse.
Dækkene er
specialudviklede med lav
rullemodstand.
Det bærer heller ikke helt i den
rigtige retning.
Men slutfacit er køre egenskaber,
der kun marginalt afviger fra en almindelig Passat.
Over 1000 km på en tankfuld
Og på langturen er Passat Blue Motion årgang 2009
ret bekvem. Bekvemt er det også, at vi i praksis
kørte 17-18 km/l. Og nok så bekvemt: Når man kan
køre over 1000 kilometer mellem hver optankning, vælger man selv sine pause-steder.
Topfarten på
196 km/t er rigeligt og det, de hurtigere
modelvarianter vinder ind på de tyske autobahns,
sætter de til på flere tankstop.
BlueMotion modellen har nu også stop-and-go system,
så motoren går i stå, når der kobles ud f.eks. ved
rødt lys.
|