- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Passat 1,4 TSI 122 hk BMT Comfortline

Bil med arveegenskaber


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ligger i generne, at være Volkswagen. Nye generationer lærer af de forrige, de bliver rigere, mere veludstyrede, og overgår de forrige generationer. Præcis som hos menneskene. Det gælder også den nye Passat, som er den syvende i rækken.

 

Bilen er 10 cm længere end forgængeren, den balancerer på grænsen mellem at være en stor mellemklassebil og en egentlig luksusbil. Men den er en Passat fra den ene ende til den anden. Det ligger i generne og sådan vil Volkswagen også have det.

 

Downsized

Men motorerne er ikke vokset med, og det skulle de heller ikke. De har nemlig fuldt tidens trend og er blevet mere brændstoføkonomiske. De er blevet ”downsized”, som det hedder, om end den 1,4 liters TSI turbo-benzinmotor, der ligger i den prøvekørte version, er et velkendt maskineri. Og et forbrugstal på 16,9 kilometer pr. liter benzin er noget, der vil noget. Især fordi bilen er blevet så stor. 4,87 meter ER stor og 16,9 km/l er rigtig pænt. Men også fordi tallene i praksis er til at opnå jf. Passatens on-boad computer.



Tallet for bykørsel hedder 12,3 km/l – det kan nemt opnås i praksis, fordi man allerede ved 50 km/t kan benytte sjettegearet (og i det gear kører man rigtig langt på literen ved den fart). Tallet for kørsel udenfor by (19,6 km/l) kan næsten opnås, så længe man holder sig fra motorvejene og har en moderat speederfod. På motorvejene falder tallet hurtigt til 13-14 km/l – lidt ærgerligt for på motorvejen trives Passaten ekstra godt.

 

Fast affjedring

Det ligger nemlig i VW-generne, at undervognen skal være fast. Det er den så også og på plan asfalt er den en drøm at køre. Drømmen skubbes lidt i baggrunden, når vejene er ujævne. Men den gode stabilitet, fine styrepræcision og meget fine kurveegenskaber overskygger den knap så luksuøse køreoplevelse. Sådan har en VW altid været.

 

1,4 TSI Comfortline er også en Blue Motion variant, altså en bil med særlig god brændstoføkonomi. Det indebærer bl.a. at den har dæk med lav rullemodstand, den genvinder energi fra nedbremsningerne og i byen fungerer stop/start systemet så godt, man stort set ikke fornemmer at motoren går i stå eller for den sags skyld, når den starter igen. Det er gjort meget, meget fint og i kombination med den yderst lydløse og vibrationsfri motor løftes den nye Passat i denne sammenhæng op på luksusniveau. Støjniveauet under kørslen er i det hele taget meget lavt – ikke meget rullestøj og ikke meget vindstøj.

 

A-la-Phaeton

Det visuelle design er anderledes end forgængeren, fronten er mere ”Phaeton-agtig”, som Volkswagen med vilje har gjort det. Om det er smukkere, er en smagssag – det gælder også farven på den prøvekørte bil. Men det er brugsrigtigt i enhver henseende.

 

Bagagerummet er ikke bare stort (565 liter), det er også regulært. Der er tale om brugbar plads uden kroge og hjørner. Passat’en har udvendigt bagagerum og bagklappen er ophængt i ”bagageknuser-bøjler”. Men de er ikke alene gemt væk, de er gemt væk så man ikke ænser dem, og i forlængelse af de kantede inderpaneler er der skabt yderligere fralægningsplads (bag hjulkasserne), som til daglig befinder sig bag små ”vægge” – der kan fjernes, hvis man har brug for pladsen i bilens fulde bredde.

 

Ekstra plads

Under bagagerumsbunden er der usædvanlig meget plads til f.eks. et reservehjul. Men da det er fravalgt til fordel for et lappekit, er der hér ekstra og ikke mindst usynlig bagageplads.

 

På bagsædet er der ligeså meget plads i den nye Passat generation som den forgående, og det betyder meget plads. Konkurrenterne i denne størrelse er dog ved at være kommet meget godt med, så på det punkt er Passat ikke længere unik. Men pladsen er der og opleves i en lys kabine – til trods for lidt kedelige grå/sorte sæder. Forklaringen ligger i at loftet er lyst.



Unødvendig træthedssensor

Førerpladsen er enkel og overskuelig. Pæn, ikke ekstravagant, og funktionel. Udstyrsniveauet i ”Comfortline” udgaven er fremragende og overlader ikke meget behov for ekstraudstyr. 2-zone klimaanlæg, regnsensor og noget så usædvanligt som en træthedsregistrering er standardudstyr. Sidstnævnte kom heldigvis ikke på prøve under testkørslen, for den nye Passat er på ingen måder kedelig at køre i! 


Model:

VW Passat 1,4 TSI 122 hk BMT Comfortline

Listepris:

Kr. 358.898

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-benzinmotor (TSI) 1,4 l. 122 hk. 200 Nm/1500-4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 200 km/t/ 16,9 km/l /138 g/km

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

565 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” letmetalfælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt