Det ligger i generne, at være Volkswagen. Nye
generationer lærer af de forrige, de bliver rigere,
mere veludstyrede, og overgår de forrige
generationer. Præcis som hos menneskene. Det gælder
også den nye Passat, som er den syvende i rækken.
Bilen er 10 cm længere end forgængeren, den
balancerer på grænsen mellem at være en stor
mellemklassebil og en egentlig luksusbil. Men den er
en Passat fra den ene ende til den anden. Det ligger
i generne og sådan vil Volkswagen også have det.
Downsized
Men motorerne er ikke vokset med, og det skulle de
heller ikke. De har nemlig fuldt tidens trend og er
blevet mere brændstoføkonomiske. De er blevet ”downsized”,
som det hedder, om end den 1,4 liters TSI
turbo-benzinmotor, der ligger i den prøvekørte
version, er et velkendt maskineri. Og et forbrugstal
på 16,9 kilometer pr. liter benzin er noget, der vil
noget. Især fordi bilen er blevet så stor. 4,87
meter ER stor og 16,9 km/l er rigtig pænt. Men også
fordi tallene i praksis er til at opnå jf. Passatens
on-boad computer.
Tallet for bykørsel hedder 12,3 km/l – det kan nemt
opnås i praksis, fordi man allerede ved 50 km/t kan
benytte sjettegearet (og i det gear kører man rigtig
langt på literen ved den fart). Tallet for kørsel
udenfor by (19,6 km/l) kan næsten opnås, så længe
man holder sig fra motorvejene og har en moderat
speederfod. På motorvejene falder tallet hurtigt til
13-14 km/l – lidt ærgerligt for på motorvejen trives
Passaten ekstra godt.
Fast affjedring
Det ligger nemlig i VW-generne, at undervognen skal
være fast. Det er den så også og på plan asfalt er
den en drøm at køre. Drømmen skubbes lidt i
baggrunden, når vejene er ujævne. Men den gode
stabilitet, fine styrepræcision og meget fine
kurveegenskaber overskygger den knap så luksuøse
køreoplevelse. Sådan har en VW altid været.
1,4 TSI Comfortline er også en Blue Motion variant,
altså en bil med særlig god brændstoføkonomi. Det
indebærer bl.a. at den har dæk med lav
rullemodstand, den genvinder energi fra
nedbremsningerne og i byen fungerer stop/start
systemet så godt, man stort set ikke fornemmer at
motoren går i stå eller for den sags skyld, når den
starter igen. Det er gjort meget, meget fint og i
kombination med den yderst lydløse og vibrationsfri
motor løftes den nye Passat i denne sammenhæng op på
luksusniveau. Støjniveauet under kørslen er i det
hele taget meget lavt – ikke meget rullestøj og ikke
meget vindstøj.
A-la-Phaeton
Det visuelle design er anderledes end forgængeren,
fronten er mere ”Phaeton-agtig”, som Volkswagen med
vilje har gjort det. Om det er smukkere, er en
smagssag – det gælder også farven på den prøvekørte
bil. Men det er brugsrigtigt i enhver henseende.
Bagagerummet er ikke bare stort (565 liter), det er
også regulært. Der er tale om brugbar plads uden
kroge og hjørner. Passat’en har udvendigt bagagerum
og bagklappen er ophængt i ”bagageknuser-bøjler”.
Men de er ikke alene gemt væk, de er gemt væk så man
ikke ænser dem, og i forlængelse af de kantede
inderpaneler er der skabt yderligere
fralægningsplads (bag hjulkasserne), som til daglig
befinder sig bag små ”vægge” – der kan fjernes, hvis
man har brug for pladsen i bilens fulde bredde.
Ekstra plads
Under bagagerumsbunden er der usædvanlig meget plads
til f.eks. et reservehjul. Men da det er fravalgt
til fordel for et lappekit, er der hér ekstra og
ikke mindst usynlig bagageplads.
På bagsædet er der ligeså meget plads i den nye
Passat generation som den forgående, og det betyder
meget plads. Konkurrenterne i denne størrelse er dog
ved at være kommet meget godt med, så på det punkt
er Passat ikke længere unik. Men pladsen er der og
opleves i en lys kabine – til trods for lidt
kedelige grå/sorte sæder. Forklaringen ligger i at
loftet er lyst.
Unødvendig træthedssensor
Førerpladsen er enkel og overskuelig. Pæn, ikke
ekstravagant, og funktionel. Udstyrsniveauet i
”Comfortline” udgaven er fremragende og overlader
ikke meget behov for ekstraudstyr. 2-zone
klimaanlæg, regnsensor og noget så usædvanligt som
en træthedsregistrering er standardudstyr.
Sidstnævnte kom heldigvis ikke på prøve under
testkørslen, for den nye Passat er på ingen måder
kedelig at køre i! |