- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Golf 1,4 TSI Highline 160 hk DSG

Komplet harmoni


Tekst: Søren Clauding – november 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Volkswagen for et år siden præsenterede den sjette generation af bilen, der i årevis har givet navn til et helt segment indenfor de forskellige personbilskategorier, Golf, (læs hér>>>) var der tale om en udvikling af den hidtidige model. Man havde fastholdt alle de kendte dyder og forfinet dem, så resultatet blev en af de mest komplette og harmoniske biler på markedet. Golf 1,4 TSI Highline med DSG-gear sætter prikken over i’et.

 

Den lange modelbetegnelse er det mindst sexede ved den prøvekørte variant. Resten vidner om pondus, selvtillid, overskud og livslyst. Det hele pakket ind i rammer, hvor man skal have haft adgang til dem for at forstå, hvad det egentlig handler om i sådan en Golf: at læne sig tilbage i sædet, træde på speederen og bare indtage kørslen som en harmonisk og stærk oplevelse. Det er bare en Golf, men ”bare” har hér en helt anden betydning.

 

Fås ikke bedre

Dermed sagt at Volkswagen Golf, også når man kommer dybere under huden på den, helt er i overensstemmelse med de første køreindtryk fra Island sidste år. Det gælder basisudgaverne, men i særdeleshed versionen med det lange navn. Hvert element i navnet er medvirkende til oplevelsen. 1,4 er motorstørrelsen naturligvis. TSI er den direkte indsprøjtningsteknik (læs om TSI hér>>>)kombineret med turbolader, som tilsammen giver 160 hestekræfter. Effekten er afgørende for valget af gearkasse. 160 giver mulighed for 7 DSG gear (læs om 7 trins DSG hér>>>). Umærkeligt skifte og overbevisende acceleration – og benzinøkonomi. Highline er udstyret. Det fås ikke bedre.



Øko-racer

Sætter vi lidt tal på: 100 km/t nås på 8 sekunder og hvis man vælger at køre økonomisk, kan man køre omkring 15 km pr. liter benzin. I praksis, vel at mærke. Officielt 16,7 km/l. Imponerende med så mange heste – og bedre end versionen med manuelt gear. Faktisk er der tale om lidt af en øko-racer…

 

Forventningerne til en VW Golf er store. Med highline-udstyr, DSG gear osv. ekstra store. Og de bliver da heller ikke mindre, når man ser prisen på 340.000 kroner. Men de opfyldes alle som en. Selvfølgelig findes der andre biler på markedet, hvor man får større bil for pengene, mere bagageplads, kabineplads og måske også blødere køregenskaber.

 


 


En klasse for sig

Men handler det om en harmonisk kombination mellem stor styrepræcision, eminente kurve egenskaber, fast men endda utrolig stød

absorberende affjedring, er Golf’en i en klasse for sig selv.

 

 

Udstyret omfatter bl.a køl i handskerummet og hill-holder, som så at sige holder foden på bremsen for en, hvis man holder på en bakke og skal sætte i gang. Normalt slipper man bremsen eller forsøger at holde foden på bremsen mens man træder let på speederen. Eller man benytter håndbremsen til at forhindre bilen i at trille ned af bakken. Det klarer hill-holderen for en.


Modelnavn:

VW Golf 1,4 TSI Highline 160 hk DSG

Listepris:

Kr. 339.300

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. TSI turbo benzinmotor, 160 hk/ 240 Nm v. 2000 o./min. 7 trins automatgear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

8 sek/ 220 km/t/ 16,7 km/l/ 139 g/km

Længde:

4,20 m

Bagagerum:

350/1305 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. MSR. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. Justerbar sædevarme. El-ruder for og bag. 2 X Isofix. Asymmetrisk deleligt bagsæde ryglæn. Fart-pilot. Klimaanlæg med køl i handskerum. 12 V udtag ved bagsæder.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt