Da Volkswagen for et år siden præsenterede den
sjette generation af bilen, der i årevis har givet
navn til et helt segment indenfor de forskellige
personbilskategorier, Golf, (læs
hér>>>) var der tale om en udvikling af den
hidtidige model. Man havde fastholdt alle de kendte
dyder og forfinet dem, så resultatet blev en af de
mest komplette og harmoniske biler på markedet. Golf
1,4 TSI Highline med DSG-gear sætter prikken over
i’et.
Den lange modelbetegnelse er det mindst sexede ved
den prøvekørte variant. Resten vidner om pondus,
selvtillid, overskud og livslyst. Det hele pakket
ind i rammer, hvor man skal have haft adgang til dem
for at forstå, hvad det egentlig handler om i sådan
en Golf: at læne sig tilbage i sædet, træde på
speederen og bare indtage kørslen som en harmonisk
og stærk oplevelse. Det er bare en Golf, men ”bare”
har hér en helt anden betydning.
Fås ikke bedre
Dermed sagt at Volkswagen Golf, også når man kommer
dybere under huden på den, helt er i
overensstemmelse med de første køreindtryk fra
Island sidste år. Det gælder basisudgaverne, men i
særdeleshed versionen med det lange navn. Hvert
element i navnet er medvirkende til oplevelsen. 1,4
er motorstørrelsen naturligvis. TSI er den direkte
indsprøjtningsteknik (læs
om TSI hér>>>)kombineret med turbolader, som
tilsammen giver 160 hestekræfter. Effekten er
afgørende for valget af gearkasse. 160 giver
mulighed for 7 DSG gear (læs
om 7 trins DSG hér>>>). Umærkeligt skifte og
overbevisende acceleration – og benzinøkonomi.
Highline er udstyret. Det fås ikke bedre.
Øko-racer
Sætter vi lidt tal på: 100 km/t nås på 8 sekunder og
hvis man vælger at køre økonomisk, kan man køre
omkring 15 km pr. liter benzin. I praksis, vel at
mærke. Officielt 16,7 km/l. Imponerende med så mange
heste – og bedre end versionen med manuelt gear.
Faktisk er der tale om lidt af en øko-racer…
Forventningerne til en VW Golf er store. Med
highline-udstyr, DSG gear osv. ekstra store. Og de
bliver da heller ikke mindre, når man ser prisen på
340.000 kroner. Men de opfyldes alle som en.
Selvfølgelig findes der andre biler på markedet,
hvor man får større bil for pengene, mere
bagageplads, kabineplads og måske også blødere
køregenskaber.
|