Få biler er blevet rost så meget som den nye
Volkswagen Golf og senest er den også blevet kåret
til Car of the Year af en international gruppe af
motorjournalister. Det kan måske synes mærkeligt,
for det er lige før man skal være kender for at se
forskel på den sidste generation og den nye. Og ser
man på de enkelte elementer, er forskellen måske
heller ikke så stor, selvom der er tale om en helt
igennem ny bil. Men dels var den hidtidige model
allerede ret god, dels er det netop i den komplette
oplevelse, man får med den nye Golf, at den lige
bliver en tand bedre end alle andre.
Dimensionerne er anderledes. Den nye er næsten 6 cm
længere, den er lidt lavere og lidt bredere. Men
hvad der er nok så vigtigt er, at komponenterne er
stykket anderledes sammen og derved har man
eksempelvis opnået god benplads på bagsædet, stor
rummelighed i bagagerummet og ikke mindst høj grad
af funktionalitet.
Gennemarbejdet rigtig
Lægges bagsæderyglænene ned, og sættes den fleksible
bund i bagagerummet i øverste position, har man en
flad bagagerumsbund. Bagklappen åbner mere end 2
meter, så selv en høj nordbo kan komme ind under.
Grebene inde i bagklappen er brede og derved lette
at ramme, de er vinklet ergonomisk rigtigt, så man
får det rette sving på bagklappen, når den skal
lukkes. Og inde på bagsædet, når det anvendes til at
sidde på, er der god plads under forsæderne til
skandinavisk vinterfodtøj, også når forsæderne er
sat i laveste position. Det er bare så
gennemarbejdet.
Det samme gælder kabineindretningen,
funktionsgrebenes placering og i den prøvekørt
top-version blandt benzin-varianterne, 1,4 TSI, er
instrumenteringen markeret med blanke linjer,
omkring instrumenterne og i bredde-retningen, så det
både ser godt ud og funktionelt er med til hurtigt
at fører øjnene det rette sted hen. Det gør det let
at betjene sig af bilen.
Komplet med bare et enkelt minus
Den nye Golf har som forgængeren skjulte
vinduesviskere, som er gemt af vejen under
motorhjelmen. Udover den visuelle effekt, svines
vinduesviskerne mindre til under kørslen, så de er
parat til at gøre deres arbejde ordentligt, når der
er brug for dem. Eneste minus, og det er egentlig
set i lyset af alle de andre gode løsninger lidt
underligt, er det lille ”rum”, der opstår mellem
A-stolpen og den lille ”støttestolpe”, der angiver
dørkarmen. Det bliver godt nok lidt svært at komme
til at rengøre ruden og panelerne derinde. At man
måske ikke lægger mærke til det, er en formildende
omstændighed…
Brugsværdien af den nye Golf kan næppe blive meget
bedre. Hvad køreegenskaberne angår, kan der siges
det samme, naturligvis afhængig af hvad man som
bruger ønsker. Men kernen i de fine anerkendelser
ligger ikke mindst i netop det faktum, at de
allerfleste vil synes om dens måde at køre på. Som
sådan er den en ægte folkevogn.
Komfortabel trods lavprofildæk
Undervognen er den nye MQB-platform, som vi
tidligere har stiftet bekendtskab med i såvel Audi
A3 som Skoda Octavia (læs
test af Audi A3 hér >>>,
læs den første globale test af Skoda Octavia hér >>>).
I Golfen var den på den prøvekørte model suppleret
af 17” fælge i stedet for de standardmonterede 16”
fælge. Det gjorde naturligvis styrepræcisionen endnu
bedre, men reducerede også affjedringseffektiviteten
en smule i kraft af lavere dæksider på
lavprofildækkene.
Det sjove er, at kørekomforten alligevel var meget
høj, selvom vi er sikre på, at 16” hjulene ville
have gjort den endnu bedre. Kombinationen af så fin
en affjedringskomfort, en meget stor styrepræcision
og en forbilledlig stabilitet ved hurtig kurvekørsel
og hurtig ligeudkørsel, er de egenskaber som gør VW
Golf så meget bedre end det andre kan præstere.
Samtidig er lydniveauet temmelig lavt.
DSG gear ekstra økonomisk
1,4 liters TSI-motoren byder på fine
fartpræstationer, den har en ret bred momentkurve,
som gør den trækvillig og smidig, og alene det
faktum, at effekten ikke topper i et enkelt punkt,
men leveres over et helt omdrejningsinterval, gør
køreoplevelsen ekstra dynamisk. 140 hestekræfter er
ikke bare 140 hestekræfter. Men at man samtidig – og
man kan komme tæt på i praksis – er i stand til at
køre 20 kilometer på en liter benzin er unikt.
Det kan dog kun lade sig gøre ved hjælp af 7-trins
DSG-gearet, som er et tørt dobbeltkoblingsgear med
minimal intern friktion. Ved hjælp af motorens
styresystemer reguleres kraftoverførslen, så den
imponerende benzinøkonomi kan opnås. Ikke engang i
den manuelt gearede version, kan man opnå så fin en
benzinøkonomi – for elektronikken, udvekslingen og
de 7 gear præsterer ganske enkelt bedre. Det
indebærer, at i selv samme øjeblik, man har købt en
Golf 1,4 TSI med DSG-gear, begynder man at spare
penge. Ikke blot på benzinøkonomien, men også på
ejerafgiften, der er næsten det halve, sammenlignet
med udgaven med manuelt gearskift.
Omfattende udstyr
Udstyret på highline versionen er utrolig
omfattende. Standard er f.eks.
multikollisionsbremse, træthedsregistrering,
elektronisk spærredifferentiale, 2-zone klimaanlæg,
fartpilot, sædevarme og Bluetooth samt USB
tilslutning til audioanlægget, så man f.eks. kan
streame Motorradioen.dk og lytte til ugens
motorprogram…
Prisen for fornøjelsen er knap 350.000 kroner. Den
billigste Golf overhovedet koster 210.000 kroner.
Det er en ret attraktiv pris og prisen bliver ikke
mindre attraktiv for den prøvekørte variant –
simpelthen fordi man får så utrolig meget god bil
for pengene. |