- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: VW Golf 1,4 TSI DSG Highline 5d

Bravo Volkswagen


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Få biler er blevet rost så meget som den nye Volkswagen Golf og senest er den også blevet kåret til Car of the Year af en international gruppe af motorjournalister. Det kan måske synes mærkeligt, for det er lige før man skal være kender for at se forskel på den sidste generation og den nye. Og ser man på de enkelte elementer, er forskellen måske heller ikke så stor, selvom der er tale om en helt igennem ny bil. Men dels var den hidtidige model allerede ret god, dels er det netop i den komplette oplevelse, man får med den nye Golf, at den lige bliver en tand bedre end alle andre.

 

Dimensionerne er anderledes. Den nye er næsten 6 cm længere, den er lidt lavere og lidt bredere. Men hvad der er nok så vigtigt er, at komponenterne er stykket anderledes sammen og derved har man eksempelvis opnået god benplads på bagsædet, stor rummelighed i bagagerummet og ikke mindst høj grad af funktionalitet.

 

Gennemarbejdet rigtig

Lægges bagsæderyglænene ned, og sættes den fleksible bund i bagagerummet i øverste position, har man en flad bagagerumsbund. Bagklappen åbner mere end 2 meter, så selv en høj nordbo kan komme ind under. Grebene inde i bagklappen er brede og derved lette at ramme, de er vinklet ergonomisk rigtigt, så man får det rette sving på bagklappen, når den skal lukkes. Og inde på bagsædet, når det anvendes til at sidde på, er der god plads under forsæderne til skandinavisk vinterfodtøj, også når forsæderne er sat i laveste position. Det er bare så gennemarbejdet.



Det samme gælder kabineindretningen, funktionsgrebenes placering og i den prøvekørt top-version blandt benzin-varianterne, 1,4 TSI, er instrumenteringen markeret med blanke linjer, omkring instrumenterne og i bredde-retningen, så det både ser godt ud og funktionelt er med til hurtigt at fører øjnene det rette sted hen. Det gør det let at betjene sig af bilen.



Komplet med bare et enkelt minus

Den nye Golf har som forgængeren skjulte vinduesviskere, som er gemt af vejen under motorhjelmen. Udover den visuelle effekt, svines vinduesviskerne mindre til under kørslen, så de er parat til at gøre deres arbejde ordentligt, når der er brug for dem. Eneste minus, og det er egentlig set i lyset af alle de andre gode løsninger lidt underligt, er det lille ”rum”, der opstår mellem A-stolpen og den lille ”støttestolpe”, der angiver dørkarmen. Det bliver godt nok lidt svært at komme til at rengøre ruden og panelerne derinde. At man måske ikke lægger mærke til det, er en formildende omstændighed…

 

Brugsværdien af den nye Golf kan næppe blive meget bedre. Hvad køreegenskaberne angår, kan der siges det samme, naturligvis afhængig af hvad man som bruger ønsker. Men kernen i de fine anerkendelser ligger ikke mindst i netop det faktum, at de allerfleste vil synes om dens måde at køre på. Som sådan er den en ægte folkevogn.

 

Komfortabel trods lavprofildæk

Undervognen er den nye MQB-platform, som vi tidligere har stiftet bekendtskab med i såvel Audi A3 som Skoda Octavia (læs test af Audi A3 hér >>>, læs den første globale test af Skoda Octavia hér >>>). I Golfen var den på den prøvekørte model suppleret af 17” fælge i stedet for de standardmonterede 16” fælge. Det gjorde naturligvis styrepræcisionen endnu bedre, men reducerede også affjedringseffektiviteten en smule i kraft af lavere dæksider på lavprofildækkene.

 

Det sjove er, at kørekomforten alligevel var meget høj, selvom vi er sikre på, at 16” hjulene ville have gjort den endnu bedre. Kombinationen af så fin en affjedringskomfort, en meget stor styrepræcision og en forbilledlig stabilitet ved hurtig kurvekørsel og hurtig ligeudkørsel, er de egenskaber som gør VW Golf så meget bedre end det andre kan præstere. Samtidig er lydniveauet temmelig lavt.

 

DSG gear ekstra økonomisk

1,4 liters TSI-motoren byder på fine fartpræstationer, den har en ret bred momentkurve, som gør den trækvillig og smidig, og alene det faktum, at effekten ikke topper i et enkelt punkt, men leveres over et helt omdrejningsinterval, gør køreoplevelsen ekstra dynamisk. 140 hestekræfter er ikke bare 140 hestekræfter. Men at man samtidig – og man kan komme tæt på i praksis – er i stand til at køre 20 kilometer på en liter benzin er unikt.

 

Det kan dog kun lade sig gøre ved hjælp af 7-trins DSG-gearet, som er et tørt dobbeltkoblingsgear med minimal intern friktion. Ved hjælp af motorens styresystemer reguleres kraftoverførslen, så den imponerende benzinøkonomi kan opnås. Ikke engang i den manuelt gearede version, kan man opnå så fin en benzinøkonomi – for elektronikken, udvekslingen og de 7 gear præsterer ganske enkelt bedre. Det indebærer, at i selv samme øjeblik, man har købt en Golf 1,4 TSI med DSG-gear, begynder man at spare penge. Ikke blot på benzinøkonomien, men også på ejerafgiften, der er næsten det halve, sammenlignet med udgaven med manuelt gearskift.

 

Omfattende udstyr

Udstyret på highline versionen er utrolig omfattende. Standard er f.eks. multikollisionsbremse, træthedsregistrering, elektronisk spærredifferentiale, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, sædevarme og Bluetooth samt USB tilslutning til audioanlægget, så man f.eks. kan streame Motorradioen.dk og lytte til ugens motorprogram…

 

Prisen for fornøjelsen er knap 350.000 kroner. Den billigste Golf overhovedet koster 210.000 kroner. Det er en ret attraktiv pris og prisen bliver ikke mindre attraktiv for den prøvekørte variant – simpelthen fordi man får så utrolig meget god bil for pengene.

VW Golf i Motorradioen


 

 


Model:

VW Golf 1,4 TSI DSG Highline 5d

Listepris:

Kr. 345.996

Motor og transmission:

4 cyl. Turbobenzinmotor 1,4 l. 140 hk/4500-6000 omdr./min. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 trins automatisk DSG-gearkasse. Elektronisk spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 212 km/t/ 20,0 km/l /116 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

380-1270 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multikollisionsbremse. 16” alufælge. Træthedsregistrering. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Bluetooth, AUX etc.. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt