- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,3 T2 Toyota Touch

Gennemtænkt, moderne og ufattelig rummelig

 


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er vigtigt, inden man giver sig i kast med de følgende linjer at vide, at den billigste version af den nye Toyota Yaris koster 125.000 kroner. For den prøvekørte version er krøbet op på 175.000 - og det kan synes som mange penge for en bil, der blot måler 3,89 meter i længden. Men uanset man vælger lav-pris varianten eller den noget dyrere semi-luksus version med T2 udstyr får man rigtig meget og rigtig meget intelligent bil for pengene.

 

Begrebet ”semi-luksus” dækker over det faktum, at selvom T2 udstyret er udmærket, savnes aircondition og fartpilot. Og det avancerede Toyota Touch & Go med navigation og internet-opkoblingsmulighed (via egen smartphone) skal også tilkøbes. Aircon koster 10.000 og Toyota Touch & Go koster 6.000 kroner, og så stiger anskaffelsesprisen endnu mere

 

Køb den alligevel

MEN: Det skal nu ikke skræmme nogen fra at købe en Toyota Yaris, hverken med aircondition eller Toyota Touch & Go. Hvorimod fartpiloten mest er til brug for langture og da Yaris er en typisk bybil, er det et spørgsmål om ens personlige behov, om man har brug for den eller ej. Det er det ikke med Touch & Go. Systemet indeholder så mange faciliteter og giver så mange muligheder, at det er en absolut fejlbeslutning ikke at tilkøbe det.

 

Toyota Yaris er helt ny. Vi var blandt de første i verden til at prøvekøre den i september sidste år (læs Toyota Yaris First Test hér >>>) og den gang virkede den utrolig gennemarbejdet. Det indtryk bekræftes i den mere dybdegående test, men den afslører også, at Yaris falder igennem på ét punkt. Skærmen på det roste Touch & Go system reflekterer lyset fra højre siderude i en sådan grad, at den er næsten ulæselig, med mindre man positionerer sig i sædet, så man ikke kan styre bilen. Det er en opgave, Toyota hurtigt bør få finde en løsning på.

 

Ufattelig meget plads

Ellers er det næsten umuligt at sætte en finger på den bil. Det er f.eks. utroligt hvor meget plads, Toyota har fået ud af de 3,89 meter. Et regulært og rummeligt bagagerum på næsten 300 liter, en flex-bund, som optimerer udnyttelsen af bagagepladsen og sensationel megen benplads til bagsædepassagererne – og plads over skuldrene ikke at forglemme.



Forsædepassagererne har det ligeså bekvemt og betjeningen er så let og logisk, at det er underligt at Toyota ikke kopieres mere end tilfældet er. Udsynet er storartet og ligesom på den mindre Aygo har Toyota valgt en løsning med kun én vinduesvisker, hvor sprinklerne så hér er indbygget i viskerarmen, hvorved ruden lynhurtigt rengøres. Det virker oven i købet også i frostvejr.


 


Multijusterbart rat er standard og T2 udstyret inkluderer læderrat, sædevarme, varme i sidespejlene og el-sideruder foran.

 

Stilfærdig, økonomisk og komfortabel

Motoren i den prøvekørte variant var en 1,6 liters 1,3 liters benzinmotor. Den præsterer 99 hestekræfter, giver rimelige fartpræstationer, men er nu ikke udpræget dynamisk. Den er til gengæld stilfærdig og økonomisk – også ved bykørsel.



Toyota har bygget den nye Yaris til det europæiske publikum, men heldigvis er kørekomforten mere fransk/japansk end tysk. Ujævnheder opsamles umærkeligt og det er ikke engang gået ud over retningsstabilitet og sidevindsfølsomhed. Vindstøjen er begrænset og sikkerhedsniveauet ekstra højt i kraft af en ekstra airbag til beskyttelse af førerens knæ.

 

Og så er de umuligt at sætte sig ind i en Toyota uden at være bevidst om, at Toyota er topscorer i enhver kvalitetstest. Det er den slags umiddelbart umærkelige egenskaber, der følger med, når man anskaffer en Toyota egenskaber, der følger med, når man anskaffer en Toyota Yaris.

 

 

Touch & Go ved aften belysning...

 

 


Model:

Toyota Yaris 1,6 T2 Toyota Touch

Listepris:

Kr. 174.997

Motor og transmission:

4 cyl. Benzinmotor,1,3 l. 99 hk. 6 gear. Manuel transmission.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 175 km/t/ 18,5 km/l /118 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

286 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6,1” Toyota Touch skærm. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt