Den er kompakt, rummelig, lidt kantet men ellers
ganske fræk. Og så kan den køre næsten
19 km
på en liter dieselolie. I BYEN!
Toyota har med den nye Urban Cruiser optimeret alle
de egenskaber, man har brug for ved bykørsel. Man
har pakket det ind på en måde, som især appellerer
til det yngre og det kvindelige publikum. På én gang
praktisk og funktionel – med masser af charme og
appeal.
Og så kører den fremragende.
Klare bybombene
Det sidste skyldes givet vis, at den er udstyret med
en undervogn fra den ret populære Toyota Yaris. Men
opsætningen er anderledes. Den er tilpasset de ofte
ret ujævne gader man mødes af, ikke kun i Danmark.
Den er blød – uden at blive kedelig. Og frem for alt
uden at det er gået ud over styrepræcision og
stabilitet.
Ved dansk motorvejsfart klarer Urban sig udmærket.
Men fordi den er optimeret til bykørsel, er det hér
den markerer sig. Man skal nemlig se det hele i
lyset af prisen. 280.000 kroner for dieseludgaven
med top-udstyr (T3) og for at få et reelt billede af
hvad Toyota tilbyder med Urban Cruiser prøvede vi
også benzin-versionen med T2 udstyr, som koster
240.000 kroner. Begge priser er høje, hvis man
tænker ”traditionel bil” og retfærdiggøres primært
af bilens egenskaber, dér hvor den er tænkt.
God plads
Den måler bare
3,93 meter
i længden. Det skal man tage med, for
parkeringsproblemerne i byerne er for konstant
opadgående. Den har både rimelig benplads på
bagsædet og ikke mindre end 314 liter bagageplads (388, hvis man skubber bagsæderne frem i forreste
position). Det er specifikationer, der ikke er meget
forskellige fra f.eks. VW Golf. Men den populære
Volkswagen er
27 cm længere.
Oplevelsen af Urban Cruiser overstiger imidlertid
både specifikationer og praktik. Den er så let
tilgængelig, at man fra første sekund ikke
spekulerer over andet end hvor man skal køre hen.
Den er en drømmebil, fordi man ikke behøver bekymre
sig om den. Som potensforlænger er den mindre
effektiv. Ja, det kommer selvfølgelig an på hvordan
en sådan nu om dage egentlig skal se ud – det skal
vi undlade at dyrke nærmere… Interiøret udstråler
styrke, instrumenteringen er placeret dér, hvor den
bør være (og det er ikke over centerkonsollen), der
er dobbelt handskerum, god siddestilling. Det er
svært at give roser nok.
Dyrere diesel
Umiddelbart er dieselmotoren den mest attraktive.
Men den koster 25.000 kroner, sådan cirka, mere end
benzinvarianten. Dieselmotoren giver et kraftigere
træk i kraft af et stort drejningsmoment. Den har 11
heste færre end benzinmotoren, men præstationerne er
stort set ens, om end lidt til dieselmaskinens
fordel. Og så er den som nævnt mere økonomisk.
Der er bare det ved det, at benzinmotoren er slet
ikke tabt bag af en vogn – heller ikke en
dieselvogn. Med en officiel benzinøkonomi på 15,2
km/l er forskellen beskeden. I praksis kører man
næsten 13 km/l – mod dieselbilen, som ikke gik meget
over 15. En del af forklaringen kan være et
velfungerende stop-start system, som slukker for
motoren, når man holder stille ved rødt lys.
Merforbrug om vinteren
Der er bare det ved det, at ikke mindst grundet
årstiden var aircondition (som afrimer |