- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota RAV4 2,2 D-4D AWD

Imponerer på langturen


Af Søren Clauding – september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota RAV4 i Motorradioen


Vi har tidligere haft den nye Toyota RAV4 under lup. Det skete i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs den første test af Toyota RAV4 hér >>>), og konklusionerne fra dengang holder også nu, hvor bilen er lanceret på det danske marked. Men én erfaring manglede: Hvordan opfører RAV4 sig på en lang tur med høj fart.

 

Det er ikke uvigtigt, for RAV4 lægger op til langtur. Har man oven i købet firehjulstræk til rådighed, er den oplagt til at køre bjergkørsel med om vinteren og en anhænger på en våd græsmark er også til at håndtere. Firehjulstrækket har imidlertid endnu en fordel, skulle en længere tur ad tyske autobahns dokumentere.

 

150 dieselheste

Den prøvekørte version var udstyret med Toyotas ”gamle” 2,2 liters 150 dieselmotor. Det er vigtigt at pointere, at det er den gamle motor, for Toyota har også bragt en ny brændstoføkonomisk 2-liters maskiner på markedet.

 

Den nye yder 124 hestekræfter og det er muligvis lige i underkanten. Det giver i alle tilfælde ringere fartpræstationer, så på den hurtige køretur glæder man sig over at have tilstrækkelig motorkraft. I øvrigt kan 2-liters motoren alene leveres til RAV4 med forhjulstræk, så der er ingen vej udenom: Firehjulstræk kræver 2,2 liters dieselen.



Det giver imidlertid ét minus: Brændstoføkonomien er for ringe, sammenlignet med konkurrenterne. Ved dansk motorvejsfart kører RAV4 godt 12 kilometer pr. liter dieselolie. Det sjove er dog, at ved autobahnfart er forbruget ikke meget større. Heller ikke selvom vi udnyttede fartpotentialet og gerne kørte de tæt ved 200 km/t, den var i stand til.

 

Klæber sig til vejen

RAV4 lagde nemlig op til hurtig kørsel. Det er ganske usædvanligt for en mellemstor SUV, som både er høj og på ingen måde optimeret til høj fart. 18” fælgene var ikke påmonteret fancy lavprofil racerdæk, men ganske almindelige dæk med høje dæksider. Det burde alt andet lige medføre urolig og ikke særlig præcis kørsel ved høj fart.

 

Det gjorde det bare ikke. Toyota RAV4 er ganske enkelt meget, meget stabil ved de 200 km/t, vi (målt på ekstern navigator) kunne presse den op over, ned ad bakke og med rygvind. I meget hurtige kurver – som køres med hastigheder omkring 180 km/t – klæbede bilen sig til vejen.

 

Forklaringen ligger til dels i en relativt stram undervogn, men formentlig også i det geniale system, hvor Toyota ikke bare opererer med det såkaldte torque vectoring system, hvor bremsesystemet leder kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb. Toyotas system fordeler kræfterne på alle fire hjul ved hjælp af det computerstyrede firehjulstræk og det har givet vis en væsentlig andel i den stabile kørsel.

 

Ny dimension

Som sådan får firehjulstrækket en ny dimension, fordi det ikke bare sikre fremkommelighed på fedtet underlag, men også medvirker til mere sikker kørsel. Det kan så til gengæld være noget af forklaringen på det relativt store brændstofforbrug – men i så tilfælde er pengene givet godt ud.

 

Den stramme undervogn er på langturen intet problem, kørekomforten er udmærket på hel jævn asfalt. Det pudsige er, at der er den også ved lav fart på ujævn vej. Det skyldes formentlig netop de høje dæksider, der absorberer de små ujævnheder. Resultatet er udmærket, komfortabel kørsel under alle kørselsforhold.

 

Toyota Touch

Foruden selve kørslen gav langturen også mulighed for at gennemteste navigationssystemet. Det fungerer forbilledligt, er hurtigt og præcist. Eneste minus er, præcis som i Toyota Yaris, at skærmen er vinklet sådan, og fremstillet af et sådan materiale, at med mindre man har ekstern afskærmning i form af træer, bygninger o.lign. kan man ikke aflæse den pga. reflekser. Det er naturligvis ikke et problem om natten – men på åbne vejstrækninger i dagslys er det generende. Systemet inkluderer bakkamera, som er en rigtig god hjælp ved parkering.

 

På positiv siden tæller den rummelige, overskuelige kabine. Bagsædebenpladsen er uovertruffen, især taget i betragtning at en RAV4 måler under 4,6 meter i længden, at man sidder glimrende tilbagelænet og at der fortsat er rigtig god og regulær bagageplads. Bagagerumsdækkenet er ikke heldækkende, men det kompenseres der ved gennem mørkt tonede bagruder, så indsynet udefra er ret beskedent.

 

Flad bagagerumsbund

Lægges bagsæderyglænene ned, skubbes sæderne samtidig ned i vognbunden og man disponerer over en helt flad bagagerumsbund. Desuden er elektrisk bagklap standard på versionerne med T3 og T4 udstyr

 

Den prøvekørte bil var udrustet med Toyotas 6-trins manuelle gearskift. En fremragende gearkasse om bare virker. Den er også med til at sikre det officielle forbrugstal på 17,9 km/l. Men skal den brændstoføkonomi opnås, skal man være meget varsom med højrefoden. På motorvej har man ikke den store indflydelse andet end, at man kan sætte farten ned…



Model:

Toyota RAV4 2,2 D-4D T3 AWD

Listepris:

Kr. 522.072

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 340 Nm/2000-2800 omdr./min. 4WD. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 190 km/t/ 17,9 km/l /147 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

547 liter

Anhænger:

2000 kg (kan opvejes til 2700 kg)

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. Hill Descent Control. 7 airbags. 18” alufælge. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Bak-kamera. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt