- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Prius

Toyota Prius er gennemført genial


Tekst. Søren Clauding – januar 2007

Foto: Vivi Siiger – Klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Prius er markedets eneste hybridbil. Den er den første ægte hybridbil i serieproduktion – og oven i købet er man godt i gang med 2. generation. Den seneste generation er ikke blot miljørigtig, den er også fremtidstænkt på en række punkter. Ikke mindst er den i stand til at parkere selv – et system, der virker, men ikke er uden plads til forbedringer. Sådan er det at være pioner.

 

”Fremtid og møljø”

Hvis man som bilkøber tænker ”fremtid” og ”miljø” er Prius sagen. Den er gennemført genial i alle sine funktioner. Hybrididéen er praktiseret ved at lade en benzinmotor spille sammen med en elektromotor. Benzinmotoren oplader batterierne under kørslen, motorbremseeffekten giver direkte kilowatt til batterierne og er man blid på speederfoden, kan man i praksis køre forureningsfrit i tæt bytrafik. Når bilen holder stille, holder benzinmotoren også pause. Og fordi el-motoren reagerer øjeblikkeligt på speederen, er der ingen forsinkelse, når trafiklyset skifter til grønt.

 

Det hele styres umærkeligt af en computer og når man er blevet træt af via skærmen på centerpanelet at følge kræfternes baner til og fra motorer og generator, kører man bilen som en hvilken som helst anden firehjuler.

 

Elegant og tidssvarende

Det geniale er, at Toyota ikke bare har skabt en hybridbil, men også har formået at gøre den elegant og tidssvarende i designet, rummelig og funktionel. Ingen kan se på Prius, at hér er der tale om en hybridbil, hverken udvendigt eller i kabinen.

 

Og så var der parkeringsassistenten…

 

Mange bilister har svært ved at håndtere parallelparkering endsige parkering i det hele taget. Brugen af bagudvendt kamera er ikke slået rigtig igennem, men faktisk er den slags en rigtig god hjælp, og sådan et er Prius da også udstyret med. Fidusen er ikke blot, at man kan se, hvor man kører, men også, at markeringer på skærmen på centerpanelet indikerer, hvor man havner henne, hvis man fortsætter med at bakke med de styrende forhjul i uændret position. Drejer man på rattet, flytter markeringen sig og når den viser, at man kan nå parkeringspladsen uden skrammer slipper man bremsepedalen.

 

Hvis ikke systemet altså selv tager over.

 

Parkerer selv

Det gør det naturligvis kun, hvis man ønsker det. I praksis kører man bilen frem i den position, som man normalt vil placere den i, inden bakningen påbegyndes. Derpå aktiverer man

systemet ved at trykke på skærmen på centerpanelet. Et par justeringer og så triller Prius stille og roligt på


Man skal under motorhjelmen før hybrid teknikken afsløres. Forrest i billedet ses el-motoren, bagest den kompakte benzinmotor. 

Toyota Prius på vej på plads - en moderne bil med et moderne look.

 

Via skærmen på centerpanelet finjusterer man parkeringspositionen - så klarer bilen selv at køre på plads.


 

plads, styret ved hjælp af førerens fod på bremsepedalen.

 

Det fungerer udmærket. Men det er bedst til at parkere bilen, når der er plads nok. Dermed er parkeringsassistenten altså ikke nødvendigvis meget bedre end den, der sidder bag rattet. Er der plads nok, går det fint, kniber det med pladsen tager assistenten fri. Og er man som fører lidt dreven bag et rat, vil man ofte kunne finde plads, hvor den elektroniske assistent for længst har opgivet.

 

Fremtidsassistent

Det er givet at parkeringsassistenten har en fremtid. Faktisk har Volkswagen netop præsenteret Touran med et i princippet tilsvarende system. Men det skal finpudses før det vil vinde almindelig udbredelse.

 

Det skal prisen også. For en Toyota Prius er dyrerer end almindelige mellemklassebiler. Og med over 200 procent afgift oveni, bliver den rigtig dyr. 430.000 kroner er listeprisen – det kræver mandsmod at beslutte sig for at bruge 430.000 kroner på en bil, der måske snarere burde koste 300.000 – blot fordi den er avanceret og miljørigtig.

 


Model:

Toyota Prius

Listepris:

Kr. 429.125

Motor:

4 cyl. 1,5 liters benzinmotor – 78 hk. 201 V el-motor – 68 hk – 400 Nm. Akkumuleret: 110 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,9 sek/170 km/t/

23,3 km/l

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

408 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. El-indstillelige forsæder. Isofix.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt