- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Aygo x-press

Bestselleren


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den lille Toyota Aygo kan købes for under 90.000 kroner. Men Toyotas erfaring er, at når først kunderne kommer indenfor hos forhandlerne og opdager, hvor billigt det er, at individualisere bilen og få en masse udstyr oveni, så ender de med at give…113.995 kroner for deres nye bil.

 

De 114.000 kroner på nær en 5’er er nemlig prisen på 5-dørs udgaven med navnet x-press. De fem døre er af stor betydning, for erfaringer viser, at når en bil skal sælges brugt, er den meget lettere, at komme af med til en fornuftig pris, hvis den har to døre i hver side. Hvad man betaler oveni, når man køber bilen fra ny, tjener man med andre ord ind igen (og mere til), når bilen måtte skulle sælges.

 

Praktisk

Og så er det også ret praktisk at have to døre i hver side. Ikke alene, hvis der skal passagerer ind på bagsædet, men bestemt også, hvis man vil udnytte den bagagepladsforøgelse, man får, når de delelige bagsæderyglæn lægges ned. Det er ganske enkelt meget lettere at bugsere bagagen på plads, hvis man har adgang til ”bagperronen” fra hver side af bilen. Og det er nok en mulighed, man ofte benytter sig af, for bagagerummet i Aygo er på 168 liter og det er ikke meget.

 

Naturligt nok, for Toyota Aygo er med sine 3,46 meter én af markedets allerkorteste biler. Det er herligt, når der skal findes kantstensparkeringsplads i en tæt befolket bymidte med masser af biler. Men så må man altså tage et af bagsæderne i brug, hvis man har behov for mere bagageplads.

 

I øvrigt fås de to ekstra døre for en merpris på blot 4000 kroner, så resten af ”udskejelserne” ligger i selve udstyret. Og det er omfattende:

 

Godt standardudstyr

Standardudstyret i x-press modellen inkluderer 15” alufælge. De ser ikke bare bedre ud, men alufælge har også den funktionelle egenskab, at de er mere robuste end stålfælge, der kan blive skæve, f.eks. ved påkørsel af kantsten. I øvrigt er alufælgene lidt større (1”) og dæksiderne tilsvarende lavere – det giver en lidt fastere fornemmelse af kørebanen.

 

I forhold til den billigste version har x-press også aircondition og Bluetooth forbindelsesmuligheder til f.eks. en smarttelefon. Den har også elektriske sidespejle med varme, som optør frosten i vinterperioden.

 

Førersædet kan desuden justeres i højden, læderrat og –gearknob er standard, det samme er fartbegrænser (hvis man træder speederen ned, virker fartbegrænseren næsten som en fartpilot). Dertil kommer tågeforlygter samt indvendigt også en 7” berøringsskærm, hvorfra man ved hjælp af det såkaldte x-touch kan styre multimediesystemerne og se bakkameraet, der trods bilens beskedne længde og udmærkede udsyn bagud egentlig er ret bekvemt. Skærmen er stort set refleksfri og let at betjene.

 

Individualisering

På den prøvekørte udgave havde man desuden installeret integreret navigation til 4.200 kroner og ikke mindst en såkaldt OUTglow eksteriørpakke til små 2.800 kroner. Den består af de røde streamere og sidelister, som kan ses på billederne.

 

Sidstnævnte er et fremragende eksempel på, hvordan man for få penge kan skabe bilens helt eget individuelle udseende.



Vi har tidligere prøvekørt Toyota Aygo x-cite (se prøvekørslen af Toyota Aygo x-cite hér >>>). Sammenlign billederne hér på siden med den orange x-cite. Der er en verden til forskel på de to bilers udseende. Hvilken, man foretrækker, afgør man selv.

 

Køreegenskaberne

Hvad bilens køreegenskaber angår, er den eneste forskel på basismodellen og x-press de andre fælge og en smule højere vægt. De færreste vil formentlig kunne mærke den helt store forskel, om nogen overhovedet. De aktuelle kørselsforhold (vej, vind og asfalt) har langt større indflydelse på køreoplevelsen.

 

Dermed kører bilerne næsten ens. Det er altså ikke dér, man finder den store forskel. Vi tror, at det især er kombinationen af de fancy udseende alufælge, x-touch, aircondition og det elektriske udstyr. Det er til at forstå, og merprisen for udstyret på rundt regnet 20.000 kroner fordelt over f.eks. 10 år (Aygo har dog 12 års ”rustgaranti”) er langt under 200 kroner om måneden og den luksus, man får for pengene, vil de fleste givetvis nyde i fulde drag.


 

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Toyota Aygo x-press i Motorradioen


 

 


Model:

Toyota Aygo 1,0 VVT-i x-press

Listepris:

Kr. 113.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. 69 hk. 96 Nm. 5 M/T. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 160 km/t/ 26,3 km/l / 88 g/km

Længde:

3,46 m

Bagagerum:

168 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hill-holder. 15” alufælge. LED kørelys. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for.  El-sideruder med varme. Fartbegrænser. Aircondition. Højdejusterbart læderrat. USB og Bluetooth. Multimediesystem. 7” berøringsskærm. Bakkamera. MirrorLink.  Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt