- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Avensis 2,0 D-4D:

Ny Avensis slår forgængeren


Af Søren Clauding – april 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Danmark blev Toyota Avensis den mest solgte bilmodel i 2006. På verdensplan er Toyota det mest succesrige bilmærke og målt på styksalg er der store udsigter til, at Toyota indenfor en overskuelig fremtid bliver verdens største bilfabrik.

 

Nøglen til succes’en er kvalitet, kvalitet og kvalitet. Dertil kommer effektivitet og først på femtepladsen følger traditionelle mål som køreglæde, funktion og design.

 

På prøve i Tyskland

Så vi sendte en Toyota Avensis en tur ned af en tysk motorvej i sikker forvisning om at den selvfølgelig kunne stå distancen. Spørgsmålet var: Kunne den også slå forgængeren. Vi har nemlig tidligere prøvet en autobahn tur med et eksemplar af den hidtidige generation. Den kørte fint, men var ikke verdens bedste. Lidt urolig ved høj fart, med mindre man spændte superbrede lavprofildæk på fælgene, som man så gjorde med den højtydende sportversion. Det gik blot ud over kørekomforten.

 

Den slags er der imidlertid råd for hos Toyota. Man gør simpelthen noget ved tingene og den nyeste generation Avensis skulle efter sigende være bedre end forgængeren. Det gav de første prøvekilometer på dansk asfalt også et signal om var rigtigt.

 

200 km/t+

Men nu er det altså sådan, at det først er ved rigtig høj fart, en bils sande køreegenskaber afsløres. Ved 200 km/t+ sættes hjulophæng, aerodynamik og ikke mindst dækkenes harmoni med bilens konstruktion på prøve. Så vi var spændte.

 

Vi prøvede den mindst sportslige af dem alle sammen, for kunne den, ville alle kunne klare mosten. Den svageste af motorerne, en 2-liters diesel med 126 hestekræfter under motorhjelmen. Og så af sted.

 

Formidabel maskineri

Motoren overvældede os. Det havde vi egentlig ikke ventet. Aldrig har så få hestekræfter bragt en så stor bil så hurtigt op i fart. Sandt at sige har vi ikke tjekket alle konkurrenterne, men det er en anden måde at sige på, at den maskine er særdeles fin. Ikke bare de 0-100 km/t på 10,3 sekunder, men den fortsætter trækket helt op til den officielle topfart på 200 km/t. Med forbehold for speedometerfejlvisningen fortsatte den blot derop ad. 220 km/t viste nålen, da vi slækkede på speederen.

 

Der var nemlig lige den lille hage ved projektet: Det var vinterdæk, der blev kørt på. Og alligevel klarede Avensis’en kurverne med stor præcision, rigtig fin balance og en glimrende kørekomfort.

 

Bagage Eldorado trods knusere

Toyota har med andre ord gjort et rigtig godt stykke arbejde. På plus siden tæller også et glimrende udstyrsniveau og ikke mindst helt fundamentale ting som et rigtig godt bagagerum. Trods bagageknusere til ophængning af bagagerumsklappen (hvorfor bliver man ved med det – men det er måske fordi de er de mest solide???) er bagagerummet et Eldorado. Fire store kufferter finder man snildt plads til, for rummet er så højt, at de kan ligge ovenpå hinanden to og to. Og plads er der tilovers mellem kufferterne og bagsæderyglænene. En mere end ideel rejsevogn.

 


Bagagerummet er rigtig godt konstrueret med plads til fire kufferter og meget mere.

Tankstoppene er få, selv på en langtur. Ved rigtig hurtig autobahn kørsel gik Avensis’en mellem 14 og 15 km pr. liter dieselolie.

 

Overskueligheden er med til at gøre langturen mindre trættende.

 

Maskineriet overraskede. 2-liters diesel’en er den svageste i Avensis programmet – alligevel nåede vi 220 km/t før vi lettede på speederfoden.


 

Sikker og økonomisk

Kabinepladsen i Avensis er godt udnyttet, kørestillingen bekvem og en vigtig detalje som et effektivt kørelys har stor betydning, hvis man kører hurtigt om natten. Dertil kommer, at bagagerummet kan aflåses, så der ikke er adgang til det fra kabinen. Det gør det vanskeligere at bryde ind i og det forbedrer forsikringsdækningen ved indbrud. Og en anden form for sikkerhed: Avensis har scoret fem stjerner i EuroNCAP kollisionstesten – men det måles dog ikke ved autobahn-fart.

 

Desuden er antallet af tankstop lavere end behovet for hvilepauser undervejs. Specifikationerne siger over 18 km/l. Det holder naturligvis ikke ved motorvejskørsel, hvor man kører så hurtigt som forholdene tillader. Men 14-15 kilometer på en liter dieselolie ved 140-150 km/t i gennemsnit gør turudgiften moderat – og CO2 udslippet på blot 152 g/km efterlader en rigtig god samvittighed.

 

Det skal da også til, for Toyota Avensis er ingen billig bil. Godt 400.000 kroner i den prøvekørte udgave, men de penge er godt givet ud.

 


Model:

Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol sedan

Pris:

Kr. 403.114

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. 126 hk – 300 Nm ved 2000-2800 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,3 sek/200 km/t/

18,2 km/l

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

520 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Cruise-control. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Varmetråde i forrude.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt