Vi er sikre på, at det sagde Splash, da Suzuki’s
nyeste småbil ramte det danske marked. Den fik i
hvert fald gjort opmærksom på sig selv, for
forholdet mellem pris, funktion og størrelse er der
nu sat nye normer for. 115.000 kroner koster den
billigste Splash, der er på størrelse med en bil til
150.000.
Men man skal passe lidt på med de der priser. De
115.000 kroner er for en model med en 1-liters
3-cylindret motor, der yder 65 hestekræfter. Den
prøvekørte model var udstyret med en 4-cylindret 1,3
liters dieselmotor, som yder 75 hestekræfter. Den
koster blot 153.000 kroner og det svarer stort set
til niveauet i klassen, så det er ikke hér, prisen
bliver den afgørende faktor.
Større end de mindste
Suzuki Splash er 3,72 meter lang, så den hører så
afgjort til i klassen for de små biler. Men helt så
lille som Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1
eller Smart er den ikke. Derfor er det mest, hvad
pladsen angår, en fordel at stille ind på Splash,
hvis man køber bil i 115.000 kroners prisklassen.
Hér får man også en funktionalitet, der svarer til
konkurrenternes – og indretningen er ikke meget
forskellig.
Smart ryglænssystem
I
den prøvekørte version har der været rum for
funktionalitet. I bogstaveligste forstand, for hvor
bagsæderyglænet i den billigste udgave folder fremad
og lægger sig i en skrå vinkel oven på bagsædet, er
DDiS, som også har udstyrsbetegnelsen GLS, udstyret
med et system, så siddefladen på bagsædet skubbes
fremad og nedad, når ryglænet vippes frem. Derved
opnår man en helt plan bund og ikke mindre end 600
liter bagageplads modsat de 178 liter, som befinder
sig aller længst bagude.
Det beskedne bagagerum bagest er i øvrigt to-delt
med en hylde og det sluger en anelse plads, så
bagagerumsmålet for den billige ”GL” er 202 liter.
Undervogns fra Swift
En Suzuki Splash kører som en hvilken som helst
anden bil i samme størrelse. Småbiler lider alle af
kort akselafstand, men da Splash er baseret på en
Swift undervogn er det ikke gået helt galt. Stabil
nok, sporsikker men også en anelse for fast. Det er
en måde at opnå stabiliteten på og det er helt
acceptabelt.
Forbavsende megen
fralægningsplads med ekstra hylde over
handskerummet, godt overblik, fint lysindfald og
trods det 6 airbags.
|