- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Splash 1,3 DDiS GLS

Fin funktion - prisen kommer an på...


tekst: Søren Clauding - juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi er sikre på, at det sagde Splash, da Suzuki’s nyeste småbil ramte det danske marked. Den fik i hvert fald gjort opmærksom på sig selv, for forholdet mellem pris, funktion og størrelse er der nu sat nye normer for. 115.000 kroner koster den billigste Splash, der er på størrelse med en bil til 150.000.

 

Men man skal passe lidt på med de der priser. De 115.000 kroner er for en model med en 1-liters 3-cylindret motor, der yder 65 hestekræfter. Den prøvekørte model var udstyret med en 4-cylindret 1,3 liters dieselmotor, som yder 75 hestekræfter. Den koster blot 153.000 kroner og det svarer stort set til niveauet i klassen, så det er ikke hér, prisen bliver den afgørende faktor.

 

Større end de mindste

Suzuki Splash er 3,72 meter lang, så den hører så afgjort til i klassen for de små biler. Men helt så lille som Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 eller Smart er den ikke. Derfor er det mest, hvad pladsen angår, en fordel at stille ind på Splash, hvis man køber bil i 115.000 kroners prisklassen.

 

Hér får man også en funktionalitet, der svarer til konkurrenternes – og indretningen er ikke meget forskellig.

 

Smart ryglænssystem

I den prøvekørte version har der været rum for funktionalitet. I bogstaveligste forstand, for hvor bagsæderyglænet i den billigste udgave folder fremad og lægger sig i en skrå vinkel oven på bagsædet, er DDiS, som også har udstyrsbetegnelsen GLS, udstyret med et system, så siddefladen på bagsædet skubbes fremad og nedad, når ryglænet vippes frem. Derved opnår man en helt plan bund og ikke mindre end 600 liter bagageplads modsat de 178 liter, som befinder sig aller længst bagude.



Det beskedne bagagerum bagest er i øvrigt to-delt med en hylde og det sluger en anelse plads, så bagagerumsmålet for den billige ”GL” er 202 liter.



Undervogns fra Swift

En Suzuki Splash kører som en hvilken som helst anden bil i samme størrelse. Småbiler lider alle af kort akselafstand, men da Splash er baseret på en Swift undervogn er det ikke gået helt galt. Stabil nok, sporsikker men også en anelse for fast. Det er en måde at opnå stabiliteten på og det er helt acceptabelt.


Forbavsende megen fralægningsplads med ekstra hylde over handskerummet, godt overblik, fint lysindfald og trods det 6 airbags.

 


 

Så er der det med motorerne.

 

God diesel – men dyr

Dieselmotoren i den prøvekørte udgave er udmærket. Den har et godt bundtræk og er lidt støjende. Desuden er gearskiftet lidt for stramt. Motoren er såmænd glimrende af en 1,3 liters diesel at være – men da det ender op i, at bilen koster de nævnte 153.000 kroner modsat f.eks. 1-liters udgaven, også med GLS udstyr, der koster 128.000 kroner, skal der være en god undskyldning at spore enten i driftsøkonomien eller i fartpræstationerne.

 

Det er der bare ikke. Dieselen kører 165 km/t på toppen – det er 5 mere end 1,0 og 10 mindre end 1,2-liters versionen (der koster kr. 138.000). De 100 km/t bruger den 13,9 sekunder på – det er blot 8/10 sekund hurtigere end 1,0-varianten og 1,6 sekund dårligere end 1,2’eren.

 

Økonomien holder ikke for diesel

Økonomien da: Diesel’en går 22,2 km/l ved blandet kørsel (men vores erfaring fra det virkelige liv siger ikke mere end 17). Benzin versionerne går hhv. 20,0 og 18,2 km/l. Dem har vi ikke egne målinger på, men forskellen mellem benzin og diesel er minimal. Intet der retfærdiggør en merpris på mindst 15.000 kroner eller en merudgift på mindst 1600 kroner i ejerafgift om året. Oven i købet er CO2 udledningen fra 1,0’eren og dieselen eksakt det samme.

 

Med andre ord: Suzuki Splash er en god idé. Men ikke med diesel.

 


Model:

Suzuki Splash 1,3 DDiS GLS

Listepris:

Kr. 152.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. common-rail turbodiesel. 75 hk – 190 Nm v 1750 o/min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

13,9 sek/165 km/t/

22,2 km/l 120 g/km

Længde:

3,72 m

Bagagerum:

178 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Højdejusterbart læderrat. Dobbeltbund i bagagerum.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt