- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki SX4 Sedan

Sedan med muligheder


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ligner den en helt almindelig sedan. Meget almindelig, faktisk, for det er ikke en bil, der vækker opsigt i trafikken. Suzuki SX4 Sedan er en kompakt bil, pæn, men man skal under lakken på den for at forstå hvad den egentlig er for en bil.

 

Sandt at sige skal man ikke bare under lakken men helt ned under bilen. For hér afsløres dens frihøjde på 16,5 cm. Det er 2-3 cm mere end for de fleste personbiler og forklaringen er, at SX4 er skabt til let terrænkørsel. Udgaven med hatchback har vi tidligere testet (læs mere hér>>>) og mange af dens egenskaber kan overføres til Sedan’en – men udover det udvendige bagagerum er forskellen også manglen på firehjulstræk.

 

SX4 Sedan leveres alene med træk på forhjulene. Det sidestiller den med de fleste andre sedan’er i samme størrelse. Derpå er forskellen alene frihøjden.


Store sidespejle er også typiske for en terræn-inspireret bil.


Den forskel er nu ikke at kimse af. For terrænkørsel beror ikke alene på firehjulstræk men i aller højeste grad også på frihøjde. Hvad hjælper det, at man hænger på toppen af en forhindring med alle fire hjul roterende i luften. Frihøjden er afgørende for at kunne komme frem i terræn’et  og her er SX4 bedre stillet end de fleste.

 

Uden firehjulstræk har man imidlertid kunnet holde prisen i ave. SX4 Sedan findes kun i den såkaldte GL udstyrsversion og den koster 190.000 kroner inklusive en frisk 107-hestes 1,6 liters benzinmotor, der går hele 14,7 km, hvad der er bedre end den tilsvarende hatchback med 4X4 og medfører lavere ejerafgift. Det er med andre ord en fornuftig økonomisk løsning.

 

Suzuki SX4 Sedan er en helt igennem fornuftig bil. Bagagerummet åbnes med nøgle og er kolossalt. 515 liter er virkelig meget i en sedan og taget i betragtning, at SX4 udvendigt holder sig under 4,5 meter er bagagepladsen rigtig fin.



Bagagerumsklappen er ophængt i det, nogen kalder bagageknusere, altså en bøjle i hver side, der vipper ind i bagagerummet når klappen lukkes. Bøjlen er imidlertid regulær og til at pakke uden om, så problemet er nok ikke så stort.

 

Den gode bagageplads er ikke taget fra kabinen, hvilket til dels skyldes at SX4 er forholdsvis høj. Det giver god plads over hovedet, siddestillingen er ikke lodret – som ellers kunne være en måde, hvorpå man havde opnået god plads i bagagerummet – og samtidig er benpladsen også udmærket. Tre justerbare nakkestøtter på bagsædet er med til at opretholde et højt sikkerhedsniveau.


 


Fortil er der ikke manipuleret med pladsforholdene. Man oplever ikke at bilen er større end den er – men det ville da heller ikke have nogen mening, for pladsen er god om ikke overdådig.

 

Udstyret er glimrende, især til prisen – bortset fra at rattet ikke kan justeres i længderetningen. Og køreegenskaberne: De er som hos hatchback’en med firehjulstræk, dvs. ret underholdende og sjovt nok langt mere underholdende end bilen ser ud til. ESP er standard, det samme gælder seks airbags og til børnene: 2 stk. beslag til Isofix barnestole.

 


 

 


Model:

Suzuki SX4 GL Sedan

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 107 hk – 145 Nm - 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,7 sek/180 km/t/

14,7 km/l 165 g/km

Længde/ Frihøjde:

4,49 m/ 16,5 cm

Bagagerum:

515 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP. TractionControl. 6 airbags. Aircondition. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Splitbagsæde (60/40). 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt