- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki SX4 S-Cross GL+ Diesel AllGrip

Bund solid allround familiebil


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki SX4 S-Cross i Motorradioen


Det er ikke let at få en fod til jorden, eller et hjul skulle man måske sige, i klassen for de kompakte SUV’er/crossovere. Her er Nissan så dominerende med Qashqai, at der næsten ikke er plads til andre. Omvendt er det ambitiøst, at forsøge at appellere til kunderne i den kategori og det siger meget om de bilfabrikker, hér Suzuki, der gør forsøget.

 

Og Suzuki skal såmænd nok lykkes, for den type biler er populære, og bilfabrikkerne har naturligvis hver deres måder at løse opgaven på. Som bekendt er mennesker også forskellige, og jo flere bilkøbere, der vælger biler af den type, jo forskelligartede er de enkeltes behov. At den nye Suzuki SX4 S-Cross måske ikke ser helt så fancy ud som visse af konkurrenterne, er der givet vis mange bilkunder som egentlig vil være ganske godt tilfredse med.

 

Bred appel

Derfor skal der nok blive plads til den nye Suzuki SX4 S-Cross, lanceret sidste efterår og i mellemtiden landet på det danske marked. Suzuki måler sig måske nok op imod Nissan, men de går ikke på kompromis med deres særlige kendetegn, som i tidens løb har givet dem en pæn position på bilmarkedet. Suzuki SX4 S-Cross er ganske enkelt en bund solid og alsidig familiebil, der nok skal appellere bredt.

 

Suzuki har nemlig valgt ukomplicerede, men gennemtænkte løsninger i næsten enhver afkrog af bilen. Flaskeholderne i dørene hælder præcis som de skal og giver et godt tag i de våde drikke, så indholdet ikke fordeles rundt om i kabinen, Forsædeselerne kan justeres i højden vha. en en elegant skyder i B-søjlen og køreegenskaberne er defineret ud fra ønsket om at sikre komfortabel transport, blot for at nævne to meget forskellige eksempler.

 

Komfortabel på de rette hjul

Sidstnævnte er værd at påpege, fordi vi, da vi første gang prøvede S-Cross’en på spanske landeveje inden den kom til Danmark (læs den første prøvekørsel af Suzuki SX4 S-Cross hér >>>), ikke havde anledning til at køre den med normal dækmontering. Uden lavprofil er S-Cross’en langt mere komfortabel og styrepræcisionen lider ikke derunder. Derved bliver bilen mindre trættende at køre og det hører med til hverdagsoplevelsen. En ganske rar erfaring.

 

Den komfortable definition af affjedringen giver også S-Cross rigtig gode egenskaber i terrænet. Med det velfungerende firehjulstræk og dieselmotorens store moment får man et mere afslappet forhold til det, at forlade den plane asfalt. Men allerede på fugtig asfalt, og nævn så ikke muligheden for sne, har man fordel af den blødere affjedring.

 

Upåklagelig kraftfordeling

Dertil kommer, når det gælder versionerne med all-grip, at man individuelt kan indstille styringen af firehjulstrækket, afhængig af om man skal køre i sne eller mudder, ønsker sportslige egenskaber, eller helt at låse differentialet for maksimal fremkommelighed. Eller man vil overlade det til systemet, selv at optimere kraftoverførslen. Det fungerer helt upåklageligt.

 

En herlig ting ved all-grip udgaven er at kræfterne styres hen til de hjul, som har brug for dem, fuldstændig på tværs af aksler og fordelingsnøgler. Det er ”torque vectoring” i den mest regelrette forstand og især på fugtig vej er det med til at stabilisere kørslen, især gennem hurtige kurver.

 

S-Cross med 120 dieselheste er trækvillig ved lave hastigheder og den må håndtere en anhænger på ikke mindre end 1500 kg. Fartpræstationer målt på traditionel vis – 13 sekunder til 100 km/t – gør ikke S-Cross til en udpræget hurtigløber, men det er den heller ikke skabt som. Maskineriet er ikke klassens mest støjsvage, men med konstant fart hører man det næsten ikke.



S-Cross er en af de mest kompakte af crossoverne. Den måler blot 4,30 meter i længden og er dermed 8 cm kortere end Qashqai. Bagagekapaciteten er stort set den samme og det er ikke gået ud over pladsen på bagsædet. Suzuki har valgt, at bagsædet er forholdsvist fladt, hvilket har den fordel, at næsten enhver kropsfacon kan passe ind og ikke mindst, at også midterpladsen er brugbar. Man kan med andre ord komfortabelt være tre personer på bagsædet.


 

 

 

 


Model:

Suzuki SX4 S-Cross GL+ Diesel AllGrip

Listepris:

Kr. 317.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 120 hk. 320 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,0 sek./ 175 km/t/ 23,8 km/l /110 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

430-1269 liter

Diverse:

ABS. EBD. EBA. ESC. Hillholder. 16” alufælge. Tågeforlygter. Tagræling. Fold-ind spejle. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix. Dobbeltbund i bagagerum.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt