Suzuki SX4 S-Cross i Motorradioen
Det er ikke let at få en fod til jorden, eller et
hjul skulle man måske sige, i klassen for de
kompakte SUV’er/crossovere. Her er Nissan så
dominerende med Qashqai, at der næsten ikke er plads
til andre. Omvendt er det ambitiøst, at forsøge at
appellere til kunderne i den kategori og det siger
meget om de bilfabrikker, hér Suzuki, der gør
forsøget.
Og Suzuki skal såmænd nok lykkes, for den type biler
er populære, og bilfabrikkerne har naturligvis hver
deres måder at løse opgaven på. Som bekendt er
mennesker også forskellige, og jo flere bilkøbere,
der vælger biler af den type, jo forskelligartede er
de enkeltes behov. At den nye Suzuki SX4 S-Cross
måske ikke ser helt så fancy ud som visse af
konkurrenterne, er der givet vis mange bilkunder som
egentlig vil være ganske godt tilfredse med.
Bred appel
Derfor skal der nok blive plads til den nye Suzuki
SX4 S-Cross, lanceret sidste efterår og i
mellemtiden landet på det danske marked. Suzuki
måler sig måske nok op imod Nissan, men de går ikke
på kompromis med deres særlige kendetegn, som i
tidens løb har givet dem en pæn position på
bilmarkedet. Suzuki SX4 S-Cross er ganske enkelt en
bund solid og alsidig familiebil, der nok skal
appellere bredt.
Suzuki har nemlig valgt ukomplicerede, men
gennemtænkte løsninger i næsten enhver afkrog af
bilen.
Flaskeholderne i dørene hælder præcis som de skal og
giver et godt tag i de våde drikke, så indholdet
ikke fordeles rundt om i kabinen, Forsædeselerne kan
justeres i højden vha. en en elegant skyder i
B-søjlen og køreegenskaberne er defineret ud fra
ønsket om at sikre komfortabel transport, blot for
at nævne to meget forskellige eksempler.
Komfortabel på de rette hjul
Sidstnævnte er værd at påpege, fordi vi, da vi
første gang prøvede S-Cross’en på spanske landeveje
inden den kom til Danmark (læs
den første prøvekørsel af Suzuki SX4 S-Cross hér >>>),
ikke havde anledning til at køre den med normal
dækmontering. Uden lavprofil er S-Cross’en langt
mere komfortabel og styrepræcisionen lider ikke
derunder. Derved bliver bilen mindre trættende at
køre og det hører med til hverdagsoplevelsen. En
ganske rar erfaring.
Den komfortable definition af affjedringen giver
også S-Cross rigtig gode egenskaber i terrænet. Med
det velfungerende firehjulstræk og dieselmotorens
store moment får man et mere afslappet forhold til
det, at forlade den plane asfalt. Men allerede på
fugtig asfalt, og nævn så ikke muligheden for sne,
har man fordel af den blødere affjedring.
Upåklagelig kraftfordeling
Dertil kommer, når det gælder versionerne med
all-grip, at man individuelt kan indstille styringen
af firehjulstrækket, afhængig af om man skal køre i
sne eller mudder, ønsker sportslige egenskaber,
eller helt at låse differentialet for maksimal
fremkommelighed. Eller man vil overlade det til
systemet, selv at optimere kraftoverførslen. Det
fungerer helt upåklageligt.
En herlig ting ved all-grip udgaven er at kræfterne
styres hen til de hjul, som har brug for dem,
fuldstændig på tværs af aksler og fordelingsnøgler.
Det er ”torque vectoring” i den mest regelrette
forstand og især på fugtig vej er det med til at
stabilisere kørslen, især gennem hurtige kurver.
S-Cross med 120 dieselheste er trækvillig ved lave
hastigheder og den må håndtere en anhænger på ikke
mindre end 1500 kg. Fartpræstationer målt på
traditionel vis – 13 sekunder til 100 km/t – gør
ikke S-Cross til en udpræget hurtigløber, men det er
den heller ikke skabt som. Maskineriet er ikke
klassens mest støjsvage, men med konstant fart hører
man det næsten ikke.
S-Cross er en af de mest kompakte af crossoverne.
Den måler blot 4,30 meter i længden og er dermed 8
cm kortere end Qashqai. Bagagekapaciteten er stort
set den samme og det er ikke gået ud over pladsen på
bagsædet. Suzuki har valgt, at bagsædet er
forholdsvist fladt, hvilket har den fordel, at
næsten enhver kropsfacon kan passe ind og ikke
mindst, at også midterpladsen er brugbar. Man kan
med andre ord komfortabelt være tre personer på
bagsædet.
|