- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Seat Leon 2,0 TDI Stylance


Et mesterstykke i design og sport


Af Søren Clauding - april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen koncernen arbejder hårdt på at adskille de fire væsentlige bilmærker, som er med til at gøre koncernen til Europas største. Audi skal være de eksklusive sportslige biler, Volkswagen er bilerne med bred appeal, Skoda er udprægede brugsbiler til fornuftige priser og Seat skal være de sportslige biler med bred appeal.

 

Det er ingen nem opgave, VW har givet sig ud i, men succes’en er hjemme for de tre førstnævnte mærker. Seat halter lidt bag efter, men efter introduktionen af succes-bilen Seat Altea sidste år, understreger den nye generation Leon, at målet nok skal blive nået.

 

For selvom Leon i teknisk forstand er meget lig med VW Golf – på samme måde som Audi A3 også har en god portion Golf i sig – er udtrykket og oplevelsen helt forskellig for de tre biler og det er jo ret beset, hvad vi bilejere har brug for.

 

Leon er et mesterstykke. Designet er elegant, enkelt og utrolig sportsligt – selvom kabinen rummer plads til fem. Man har fuldstændig brudt med tidligere tiders brugs-design, som bl.a. medførte kolossale bagagerum. Den nye Leon har bagageplads som i en Golf – det er OK, især fordi man får så meget andet.

 

Det udvendige design genspejles i kabinen. Sportslig, elegant og attraktiv. Vi faldt pladask for Seat Leon. Den billigste udgave koster endda ikke mere end 210.000 kroner – det er noget mindre end VW Golf – og selvom vi ikke i denne omgang har prøvet den 102-hestes 1,6 liters motor, som den billigste Leon er udstyret med, er design og grundlæggende funktion den samme, uanset motor og uanset hvor meget man har betalt for bilen.

 

Vi prøvede TDI-udgaven med 140 hestes dieselmotor. Sikken en oplevelse. Motoren trækker, som om den havde 160 heste, et fremragende moment over et bredt omdrejningsområde, som giver rigtig fine præstationer både i overhalings-situationen (80-120 km/t på bare 8,2 sekunder) og på brændstofforbruget (17,5 km/l). Eneste minus: den larmer temmelig meget, men det kan så henføres til det sportslige image, hvis man vil!

 

Køreoplevelsen og motoren især komplementerer i den grad designet. Men naturligvis er der også en række funktionelle detaljer, man skal tage med. Som f.eks. sportssæderne, som af mirakuløse årsager giver plads, selvom man ikke hører til de smalleste over bagpartiet. Bagsædepladsen er også fin – til trods for, at forsæderne er indstillet til lange ben.

 

Udstyrslisten er lang og omfatter bl.a. ESP, seks airbags, dæktrykssensor, Isofix beslag til to barnestole, justerbare nakkestøtter ved alle siddepladser og el-drevne sideruder, justerbart splitbagsæde, radio med CD-spiller og seks højtalere, multijusterbart rat. Og det gælder vel at mærke alle modeller. Forskellen på de billigste udgaver og de dyreste skal findes i detaljer som el-rudehejs i bagdørene, alufælge, fartpilot, sædevarme plus en undervognsopsætning, der varierer, afhængig af hvor sportslig man vil have bilen.

 

Den prøvekørte model havde 16 tommer alufælge og alle udgaver – også den billigste – har mindst 16 tommer fælge og 205 mm brede lavprofildæk.

 

VW har virkelig taget opgaven alvorligt, at skabe en sportslig Seat, som ”alle” kan købe, hvis de vil. Selv den kraftige dieselmodel hører til i den billige ende, sammenlignet med konkurrenterne (små 340.000 kroner), og faktisk tilbyder Seat også en variant med 1,9 liters TDI-motor på 105 hk. Hér er prisen kun 250.000 kroner for den billigste.

 

Det kan ikke simpelthen ikke undgås, at Seat opnår den succes, VW ønsker. Det har de også fortjent.

Fronten er pågående og helt sin egen.

 

Førerpladsen er sportslig, elegant og funktionel.

 

TDI motoren er baseret på VW's pumpedyse teknik og de 140 heste føles som 160.

 

Design detaljer som indfældet dørgreb bag bagrudestolpen er med til at understrege det moderne design.

 

 

 

 

Prøvekørt udgave:

Seat Leon 2,0 TDI Stylance

Pris:

Kr. 336.916

Motor:

4 cyl. 2,0 l. 140 hk./320 Nm

Præstationer 0-100 km/t/

topfart/

benzinøk:

9,3 sek/205 km/t/17,5 km/l

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

341 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. 5 justerbare nakkestøtter. Elruder. Multijusterbart rat. 2 Isofix beslag. Fjernbetjent centrallås. Dæktryks sensor.

Link til importørens website 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt