- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Seat Ibiza 1,6 Reference 1,6 TDI CR 90 hk DPF

Smuk, sportslig og velkørende


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke den letteste sag i verden at bygge en smuk, elegant og sportslig bil på omkring 4 meter. I hvert fald ikke hvis den også skal bruges til andet end at køre i. Det handler altid om kompromis’er, og det har Seat med Ibiza løst med vægten lagt på skønhed, sportslig dynamik og gode køreegenskaber.

 

Vi har tidligere prøvekørt Seat Ibiza (læs hér>>>). Og tingene har ikke ændret sig siden. Men denne gang handlede det om at prøve Ibiza med en 1,6 liters 90 hestes dieselmotor, altså en anelse kraftigere og dermed også hurtigere. Men frem for alt langt mere brændstoføkonomisk.

 

Herlig maskine

Udgaven var den billige udstyrsversion ”Reference” til 180.000 kroner og her savner man virkelig det udstyr, som man normalt forbinder med smukke, dynamiske og velkørende biler. Det ændrer selvsagt ikke på køreegenskaberne, og man kan købe sig fra det, hvis man har lyst og mulighed. Motoren følger til gengæld med i prisen og det er en herlig maskine, der passer perfekt til den kompakte bil.



Mest iøjefaldende er selvsagt brændstoføkonomien på 24 km/l. Det er ikke helt muligt at opnå i praksis, i hvert fald ikke ved vintertide med koldstarter, vinterdæk med forøget friktion, brug af aircondition (ekstraudstyr i den prøvekørte modelvariant) og el-bagrude. Men i nærheden af de 20 km/l kan man godt komme og det er egentlig ret pænt.

 

Diesel er sport

Motoren ændrer ikke mærkbart på køreegenskaberne og det er med til at forstærke indtrykket af en sportslig bil. Motorlyden er holdt på et lavt niveau, hvilket mange måske ikke vil anse for at være særlig sportsligt, men i disse tider, hvor Seat kan bliver verdensmester i standardvogns racing med en dieselbil og både Peugeot og Audi kan vinde 24-timers Le Mans med dieselbiler, må man nok lige revidere sin opfattelse af, hvad der egentlig er sportsligt. Det lave lydniveau øger kørselskomforten og det er en absolut styrke ved bilen.


 


Dieselmotorens store fordel ligger i et højt moment ved meget lave motoromdrejninger. Det gør det muligt, at køre friskt ved lave hastigheder og i praksis at køre friskt indenfor danske motorvejs hastighedsgrænser. Dem har vi ikke overtrådt – men sluppet løs på en tysk autobahn vil fornøjelsen nok aftage ved hastigheder over 150 km/t. Gætter vi på…

 

Design og indretning har vi tidligere gennemgået, men her i vinterfrosten kan vi ikke lade være med at glæde os over, at hvis en punktering, som ikke kan reddes med et lappekit, indtræder, er man ikke tvunget til at fryse ihjel en mørk nat i frostvejret. Man får tværtimod varmen ved at skifte til det full-size reservehjul, der er blevet plads til under det rummelige bagagerum.


Model:

Seat Ibiza 1,6 Reference 1,6 TDI CR 90 hk DPF

Listepris:

Kr. 176.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common rail dieselmotor. 90 hk 230 Nm v. 1500-2500 omdr./min. 5 gear. DPF.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

12,0 sek/ 177 km/t/

23,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

284 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill holder. 6 airbags. Justerbar forlygtehøjde. Multijusterbart rat. El-ruder for. Fjernbetjent centrallås. Manuelt justerbare sidespejle. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt