- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

SEAT Leon ST Style 1,4 TSI ACT

Fin motor i fin bil


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Leon ST 1,4 ACT i Motorradioen >>>


En benzin økonomi på 21,3 km/l i en mellemstor stationcar med 150 hestekræfter, når det går hårdt for sig, er ikke at kimse af. Det er faktisk rigtig godt. VW-gruppens seneste turbobenzinmotor, hér installeret i SEAT Leon ST, som kun sætter alle sejl til, dvs. alle fire cylindre, når der er brug for dem, er et godt alternativ til mere konventionelle løsninger.

 

Vi har tidligere prøvekørt SEAT Leon ST og vil ikke beskæftige os med dens design og funktionelle egenskaber (læs om SEAT Leon ST Style med dieselmotor hér >>>) – men kik gerne på billederne. Til gengæld er netop den omtalte motor værd at komme nærmere ind på.

 

Køres med omtanke

Idéen med at anvende den teknologi, som man i forvejen disponerer over til at frakoble forbrændingen i en motor, når føreren slipper speederen, er god. I alle tilfælde giver den mulighed for at tilbagelægge de nævnte 21,3 kilometer på en liter benzin. Men det kræver, at man ikke bruger de op til 150 hestekræfter.

 

Når bilen ikke har brug for kræfterne, er det kun de to af cylindrene i ACT-motoren (ACT betyder Active Cylinder Technology) der leverer kræfter. De to andre følger så at sige bare med. Det er besparende, men naturligvis kun hvis man kører sparsommeligt – hvad der så heller ikke er så svært: Selv ved 110 km/t vil man kunne køre lange strækninger på bare to cylindre, fartpiloten er her en uvurderlig hjælp, men når en bakke viser sig og den går opad, ryger økonomien. Man skal som sådan være meget påpasselig med højrefoden for at få det fulde udbytte.


 


Hjælp fra instrumenterne

Hjælp til at styre beninforbruget giver et lille "eco" ikon i instrumentpanelet, der viser, når de to af cylindrene er koblet fra. Man mærker det på ingen måde – og følelsen er fuldstændig den samme som i den 140-hestes benzin motor, vi tidligere har prøvet i Audi A3 fra samme koncern (læs prøvekørslen af Audi A3 hér >>>).

 

Og alligevel er der forskel.

 

De flere hestekræfter oplever man f.eks. på præstationerne. SEAT Leon ST 1,4 TSI ACT når de 100 km/t på bare 7,9 sekunder – det er næsten et halvt sekund hurtigere end søsterbilen fra Audi i vores daværende test. Og motorgangen er silkeblød.

 

Trækkraftig smidighed

Og drejningsmomentet, der er på toppen fra meget lave omdrejningstal giver en forbilledlig smidighed. Samtidig er vibrationsniveauet exceptionelt lavt og i hælene på det følger et ret moderat støjbillede.

 

Med den motor i maskinrummet må en SEAT Leon ST i øvrigt trække en anhænger på op til 1500 kg. Men da vil vi tro, at motoren kun, når vogntoget kører ned ad bakke, vælger, at koble de to af cylindrene fra og da er benzinbesparelsen ikke eksisterende.

 

Til gengæld er man fortsat i laveste afgifts kategori, når det gælder ejerafgiften. Det er en fordel, der også skal ses i lyset af, hvad man kan opnå med en dieselbil.


 

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur med både to og fire cylindre i aktion.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Den prøvekørte bil havde panorama-soltag - så kan cockpittet fotograferes ovenfra...


Model:

SEAT Leon ST Style 1,4 TSI ACT

Listepris:

Kr. 293.400

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,4 l. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 215 km/t/ 21,3 km/l /109 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

587-1470 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. Hillholder. 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


Bagsæderyglænene kan lægges ned vha et greb i begge bagagerummets sider.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt