- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Ibiza 1,4 TSI 180 hk DSG Cupra

Lommeraket til hverdagsbrug


Af Søren Clauding – december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Ibiza i Motorradioen


Den hedder SEAT Ibiza 1,4 TSI 180 hk DSG Cupra. Men egentlig er det nok, bare at kalde den Ibiza Cupra. Cupra-navnet er udtryk for det sportslige, ja meget mere end sportslige. Det er lige før bilen er en racerbil. Men kun lige før – den kan faktisk også bruges til hverdagskørsel.

 

I alle tilfælde bliver hverdagskørslen mere sjov. For med 180 hestekræfter under motorhjelmen, det lynhurtige dobbeltkoblings-skift – i hvert fald når det går opad i gearene – og et fartpotentiale, der siger 0-100 km/t på 6,9 sekunder, er Cupra’ens sjæl beskrevet fuldt og helt.

 

Legesyg og køresyge

Tilføjes skal det dog, at 284 liter bagageplads og acceptable pladsforhold på bagsædet gør bilen brugbar til andet end skæg og ballade. Men bagsædepladsen er nu ikke særlig anvendelig. Ikke fordi man ikke kan være der, men fordi den måde, bilen lægger op til at blive kørt, gør det ret ubekvemt at sidde bagi. For ikke at tale om køresyge…



SEAT Ibiza Cupras køreegenskaber er i bund og grund lig med dem man finder de tilsvarende lommeraketter fra VW-gruppen. Polo GTI, for eksempel. Men den har sin helt egen udstråling, netop fordi den er en SEAT.

 

Lydbilledet

Det er nu ikke fordi, fabrikken har gejlet den så meget op, men den sér anderledes ud end den almindelige Ibiza, og meget anderledes end Polo GTI. Den har også sin egen lyd, for der er lydgenerator i udstødningssystemet. Simpelthen fordi en Cupra skal udstråle racing i enhver henseende.

 

Prisen for det lynhurtige køretøj er 294.000 kroner. Mange penge? Måske, hvis man sammenligner med indstigningsmodellen, som koster beskedne 120.000 kroner. Men den har kun en tredjedel så mange hestekræfter. Tingene hænger sammen.

 

Masser af udstyr og teknik for pengene

Det gør de også med hensyn til udstyret. Cupra’en er eksempelvis udrustet med 17” alufælge og tilhørende lavprofildæk, som giver en suveræn styrefølsomhed. Den har Bi-Xenon forlygter, så man kan finde sikkert rundt i de snævre kurver også ved nattetide. Plus DSG-gearet, som kan skifte fuldautomatisk, ligesom i en hvilken som helst anden bil med automatgear. Man kan dog hjælpe det på vej med skiftepaler bag ratkransen.

 

Og skal man accelerere lidt hurtigt ud af kurverne, er man godt hjulpet af det såkaldte XDS elektroniske spærredifferentiale. Egentlig er det lidt snyd og tærer lidt på kræfterne. For systemet anvender bilens bremsesystem på den måde, at det nedbremser det forhjul, der har mindst vejgreb og måske er i færd med at spinde. Derved føres kræfterne gennem differentialet naturligt over på det hjul, der har bedst vejgreb. Men en smule af kræfterne går tabt i bremsesystemet.



Det ville aldrig gå i en racerbil, hvor alle kræfter skal bruges til fremdrift. Men på offentlig vej og i snævre kurver mærker man det ikke – her er der rigeligt mange kræfter. Og det giver god køredynamik.

 

Vridningsstabil

Undervognen er sænket og Cupra’en har kun en enkelt dør i hver side. Førstnævnte har betydning for styrepræcisionen, som i kombination med lavprofildækkene er forbilledlig. Sidstnævnte burde teoretisk også have betydning, ikke mindst for stabiliteten gennem kurverne og bagendens opførsel på kørebanen, fordi en 3-dørs bil grundliggende er mere vridningsstabil end en 5-dørs bil.

 

Om det så helt holder i praksis, skal vi lade være usagt, for normalt kompenseres der i chassiset for tabet af vridningsstabilitet i 5-dørs biler, men et faktum er det, at ved hurtig kurvekørsel er Ibiza Cupra’en helt fin.

 

Dobbeltkoblingsgearet

Dobbeltkoblingsgearet, DSG-gearet, er 7-trins og masser af roser for det exceptionelle gearskift opad i gearene. Et dobbeltkoblingsgear har dog det naturlige handikap, at når man gerne vil have skiftet nedad, f.eks. for at anvende motorens effekt ved højere omdrejningstal, kommer det som en overraskelse for gearkassen, der pr. definition hele tiden har et højere gear klar til det næste gearskift. Når der uventet skal skiftes ned, tager det den tid, det tager at trække sig ud af det højere gear og ned i det lavere. Det håndterer DSG-gearet ikke bedre end føreren ville kunne klare det med et manuelt gear. Men opad – wow!

 

Sidst men ikke mindst: Det er imponerende, at den kraftige benzin turbomotor kan køre 16,9 kilometer på en liter benzin (forudsat man ikke kører, som bilen lægger op til). Og egentlig er det også imponerende, at Ibiza Cupra er 30.000 kroner billigere end Polo GTI. Men bevares, bilerne er forskellige, trods alt, og tilsvarende forhold gør sig gældende for de øvrige SEAT modeller. Men tankevækkende, når man skal ud at vælge nyt legetøj. Der kan brændes meget benzin og mange dæk af for 30.000 kroner.


 

 


Model:

SEAT Ibiza 1,4 TSI 180 hk DSG Cupra

Listepris:

Kr. 293.580

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbo-benzin. 180 hk. DSG dobbeltkoblingsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 228 km/t/ 16,9 km/l /139 g/km

Længde:

4,03 m

Bagagerum:

284-930 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge. Bi-Xenon forlygter. Tågelygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot.


Link til importøren


Sidespejl i sort er lig med Cupra...

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt