- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Fluence Z.E.

Komfortabel og alternativ – se at komme i gang, I der kan…


Af Søren Clauding – oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden Better Place og Renault indgik samarbejde om at kompensere for el-bilers begrænsede rækkevidde og lange opladningstid, har projektet fået en imponerende opmærksomhed. 20 batteriskiftestationer skulle imidlertid have været i drift dette forår – virkeligheden er, at kun 12 er etableret på nuværende tidspunkt. Det vidner på den ene siden om optimismen og ambitionerne bag projektet, på den anden side om, at sådan et projekt hele tiden vil blive overhalet af virkeligheden. Heller ikke Renault var så hurtigt ude af starthullerne, som forventet.

 

Men nu er bilerne til at købe og få leveret, 12 batteriskiftestationer gør det teoretisk muligt at køre land og rige rundt i en Renault Fluence Z.E. Så vidt så godt.

 

Pilotprojekt

Problemet er blot, at de bilejere, der kunne finde på at investere i en Fluence, er ganske få. Som sådan er Better Place netværket snarere en slags pilotprojekt, som i kraft af forbrug af mere eller mindre offentlige midler viser en retning, man kan gå. Men hvad nytter det, hvis ingen køber bilerne. Så bliver den praktiske erfaring beskeden.

 

Vi har prøvekørt Renault Fluence Z.E., der er den eneste bil med udskifteligt batteri på markedet. Ikke for at jorde den eller projektet, men for at få en idé om, hvad sådan et køretøj egentlig er, og at undersøge om undertegnede ville kunne stå bag en opfordring til de, der har ikke mindst den økonomiske mulighed, om at bakke op omkring idéen.

 

Overflødig om nogle år?

Hvor udviklingen bærer hen, er der ingen der ved med sikkerhed. Men eksperterne forventer, at både opladningstid og batteriteknologi vil blive bedre end i dag. Hvis det går hurtigt, er Better Place måske overflødig om nogle år. Men hvis ikke der arbejdes med alternativer til eksisterende driftsformer, kommer man ingen vegne. Og sandt at sige fungerer Better Place teknologien såmænd udmærket i praksis.

 

Man skal nemlig ikke glemme, at det ikke er meningen, at en Renault Fluence Z.E. kun skal ”tanke op” på batteriskiftestationerne. Det er faktisk kun sjældent, at den skal det. Til daglig er det hensigten, at man benytter den til kortere ture, lader op derhjemme og iblandt også på nogle af de efterhånden talrige ladestandere, der findes rundt om i landskabet, og kun på langture benytter sig af batterskiftestationerne.

 

Batteriskift er undtagelsen

I praksis fungerer det hele let og smertefrit. Vi skal undlade at forholde os til prisstrukturen, det må være op til den enkelte bilkøber at gøre op, om det økonomisk kan betale sig at køre Fluence Z.E. Men man har et abonnement hos Better Place som indebærer, at det er Better Place, der ejer bilens batteri og så lader man op derhjemme (forudsat man har mulighed for at opsætte en ladestander hvor bilen til daglig er parkeret), og fylder siden strøm på i ny og næ på ladestandere, som aktiveres via et magnetkort. Kablet har man med i bagagerummet og det tager kun et øjeblik at slutte det til ladestanderen i den ene ende og bilen i den anden. Det er ligeså enkelt som at sætte ledning i en støvsuger. Resten klarer den indbyggede computer og man bliver informeret via en skærm på instrumentpanelet.



På batteriskiftestationen kan man glæde sig over, at man ikke behøver forlade bilen i dårligt vejr. Selve skiftet tager i nabolaget af 4 minutter, altså ikke mere end man bruger på at tanke op på en almindelig tankstation og siden betale. Batteriskiftestationen er som en vaskehal, den registrerer at bilen ”vil ind”, når man holder foran porten (ligesom en brobizz på Storebælt), derpå kører man ind, også ligesom i en vaskehal og så sker hele batteriskiftet fuldautomatisk. I vinterperioden undervognsvaskes bilen oven i købet også…

 

Komfortabel og let at finde p-plads til - endnu

Renault Fluence er imidlertid ikke lige præcis mønstereksemplet på en bil til os danskere. Vi køber hellere stationcars og hatchbacks end sedan’er, og halvdelen af bagagerummet optages af batteriet. Den er dog en udmærket lidt ”amerikansk flyder”-agtig og forholdsvis stor bil. Den kører nu fortræffeligt også ved dansk motorvejsfart, den er hurtig i accelerationsfasen og ganske komfortabel.



Trods størrelsen er den ofte lettere at finde parkeringsplads til end en lille bil, fordi der næsten altid er en ledig el-bil parkeringsplads, oven i købet med ladestander i nærheden (de steder i landet hvor man har satset på opsætning, altså) – og hér har de andre bilister ikke lov at parkere, selvom de øjensynlig har lidt svært ved at forstå det. Men det må være politiets opgave at holde den justits. Problemet er blot at jo flere el-biler, der kommer ud at køre, jo sværere bliver det at finde en ledig p-plads med ladestander, med mindre at udbygges efterhånden som der sælges biler. I øvrigt kan navigationsanlægget finde ladestanderne (udmærket), men endnu ikke vise om de er optaget.

 

Fordelene og ulemperne

Den store fornøjelse ved at køre Fluence Z.E. opstår først, når man har vænnet sig til fordelene og indstillet sig på ulemperne. Førstnævnte er bl.a. stilfærdig, komfortabel kørsel, gode pladsforhold i kabinen, glæden ved at opføre sig miljørigtigt (hvis altså elektriciteten produceres miljørigtigt), at man medvirker til at skubbe til udviklingen og i sidste instans måske også sparer nogle penge.

 

Ulemperne er fortsat begrænset rækkevidde, for upraktisk et køretøj, som designmæssigt nok heller ikke appellerer til enhver bilkøber, for ringe bagageplads og ikke mindst, at man i vidt omfang er tvunget til ikke at afvige fra den planlagte rute. Så hvis man spontant vil køre et andet sted hen end den slagne vej eller har glemt noget, som man skal hjem at hente, så kommer man meget hurtigt på den. Og sædevarme ville ikke have været af vejen, ikke mindst fordi opvarmning af kabinen tager en rum tid. Imidlertid kan bilen opvarmes inden kørslen, men… Rattet er alene højdejusterbart



 

Slut-filosofi

Det skal dog ikke afholde os fra at opfordre til at kaste sig ud i en Better Place Renault Fluence Z.E. hvis man har økonomi og mentalt overskud til det. Den, der har evnen, har pligten, har A.P.Møller jo belært os om og Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag.

 

Det må være filosofi nok for denne gang…


Model:

Renault Fluence Z.E. Dynamique

Listepris:

Kr. 214.900

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 95 hk. 226 Nm/400-2500 omdr./min. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

13,7 sek./ 135 km/t/ 185 km/ 0 g/km

Længde:

4,75 m

Bagagerum:

317 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillstart assist. Tågeforlygter. 6 airbags. 16” alufælge. Højdejusterbart rat. Fartpilot. Navigation. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix.


Link til Better Place >>>













Z.E. betyder Zero Emmission - altså nul udledning.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt