Siden Better Place og Renault
indgik samarbejde om at kompensere for el-bilers
begrænsede rækkevidde og lange opladningstid, har
projektet fået en imponerende opmærksomhed. 20
batteriskiftestationer skulle imidlertid have været
i drift dette forår – virkeligheden er, at kun 12 er
etableret på nuværende tidspunkt. Det vidner på den
ene siden om optimismen og ambitionerne bag
projektet, på den anden side om, at sådan et projekt
hele tiden vil blive overhalet af virkeligheden.
Heller ikke Renault var så hurtigt ude af
starthullerne, som forventet.
Men nu er bilerne til at købe og
få leveret, 12 batteriskiftestationer gør det
teoretisk muligt at køre land og rige rundt i en
Renault Fluence Z.E. Så vidt så godt.
Pilotprojekt
Problemet er blot, at de bilejere,
der kunne finde på at investere i en Fluence, er
ganske få. Som sådan er Better Place netværket
snarere en slags pilotprojekt, som i kraft af
forbrug af mere eller mindre offentlige midler viser
en retning, man kan gå. Men hvad nytter det, hvis
ingen køber bilerne. Så bliver den praktiske
erfaring beskeden.
Vi har prøvekørt Renault Fluence
Z.E., der er den eneste bil med udskifteligt batteri
på markedet. Ikke for at jorde den eller projektet,
men for at få en idé om, hvad sådan et køretøj
egentlig er, og at undersøge om undertegnede ville
kunne stå bag en opfordring til de, der har ikke
mindst den økonomiske mulighed, om at bakke op
omkring idéen.
Overflødig
om nogle år?
Hvor udviklingen bærer hen, er der
ingen der ved med sikkerhed. Men eksperterne
forventer, at både opladningstid og batteriteknologi
vil blive bedre end i dag. Hvis det går hurtigt, er
Better Place måske overflødig om nogle år. Men hvis
ikke der arbejdes med alternativer til eksisterende
driftsformer, kommer man ingen vegne. Og sandt at
sige fungerer Better Place teknologien såmænd
udmærket i praksis.
Man skal nemlig ikke glemme, at
det ikke er meningen, at en Renault Fluence Z.E. kun
skal ”tanke op” på batteriskiftestationerne. Det er
faktisk kun sjældent, at den skal det. Til daglig er
det hensigten, at man benytter den til kortere ture,
lader op derhjemme og iblandt også på nogle af de
efterhånden talrige ladestandere, der findes rundt
om i landskabet, og kun på langture benytter sig af
batterskiftestationerne.
Batteriskift
er undtagelsen
I praksis fungerer det hele let og
smertefrit. Vi skal undlade at forholde os til
prisstrukturen, det må være op til den enkelte
bilkøber at gøre op, om det økonomisk kan betale sig
at køre Fluence Z.E. Men man har et abonnement hos
Better Place som indebærer, at det er Better Place,
der ejer bilens batteri og så lader man op derhjemme
(forudsat man har mulighed for at opsætte en
ladestander hvor bilen til daglig er parkeret), og
fylder siden strøm på i ny og næ på ladestandere,
som aktiveres via et magnetkort. Kablet har man med
i bagagerummet og det tager kun et øjeblik at slutte
det til ladestanderen i den ene ende og bilen i den
anden. Det er ligeså enkelt som at sætte ledning i
en støvsuger. Resten klarer den indbyggede computer
og man bliver informeret via en skærm på
instrumentpanelet.
På batteriskiftestationen kan man
glæde sig over, at man ikke behøver forlade bilen i
dårligt vejr. Selve skiftet tager i nabolaget af 4
minutter, altså ikke mere end man bruger på at tanke
op på en almindelig tankstation og siden betale.
Batteriskiftestationen er som en vaskehal, den
registrerer at bilen ”vil ind”, når man holder foran
porten (ligesom en brobizz på Storebælt), derpå
kører man ind, også ligesom i en vaskehal og så sker
hele batteriskiftet fuldautomatisk. I vinterperioden
undervognsvaskes bilen oven i købet også…
Komfortabel
og let at finde p-plads til - endnu
Renault Fluence er imidlertid ikke
lige præcis mønstereksemplet på en bil til os
danskere. Vi køber hellere stationcars og hatchbacks
end sedan’er, og halvdelen af bagagerummet optages
af batteriet. Den er dog en udmærket lidt
”amerikansk flyder”-agtig og forholdsvis stor bil.
Den kører nu fortræffeligt også ved dansk
motorvejsfart, den er hurtig i accelerationsfasen og
ganske komfortabel.
Trods størrelsen er den ofte
lettere at finde parkeringsplads til end en lille
bil, fordi der næsten altid er en ledig el-bil
parkeringsplads, oven i købet med ladestander i
nærheden (de steder i landet hvor man har satset på
opsætning, altså) – og hér har de andre bilister
ikke lov at parkere, selvom de øjensynlig har lidt
svært ved at forstå det. Men det må være politiets
opgave at holde den justits. Problemet er blot at jo
flere el-biler, der kommer ud at køre, jo sværere
bliver det at finde en ledig p-plads med ladestander,
med mindre at udbygges efterhånden som der sælges
biler. I øvrigt kan navigationsanlægget finde
ladestanderne (udmærket), men endnu ikke vise om de
er optaget.
Fordelene og
ulemperne
Den store fornøjelse ved at køre
Fluence Z.E. opstår først, når man har vænnet sig
til fordelene og indstillet sig på ulemperne.
Førstnævnte er bl.a. stilfærdig, komfortabel kørsel,
gode pladsforhold i kabinen, glæden ved at opføre
sig miljørigtigt (hvis altså elektriciteten
produceres miljørigtigt), at man medvirker til at
skubbe til udviklingen og i sidste instans måske
også sparer nogle penge.
Ulemperne er fortsat begrænset
rækkevidde, for upraktisk et køretøj, som
designmæssigt nok heller ikke appellerer til enhver
bilkøber, for ringe bagageplads og ikke mindst, at
man i vidt omfang er tvunget til ikke at afvige fra
den planlagte rute. Så hvis man spontant vil køre et
andet sted hen end den slagne vej eller har glemt
noget, som man skal hjem at hente, så kommer man
meget hurtigt på den. Og sædevarme ville ikke have
været af vejen, ikke mindst fordi opvarmning af
kabinen tager en rum tid. Imidlertid kan bilen
opvarmes inden kørslen, men… Rattet er alene
højdejusterbart
Slut-filosofi
Det skal dog ikke afholde os fra
at opfordre til at kaste sig ud i en Better Place
Renault Fluence Z.E. hvis man har økonomi og mentalt
overskud til det. Den, der har evnen, har pligten,
har A.P.Møller jo belært os om og Rom blev som
bekendt ikke bygget på én dag.
Det må være filosofi nok for denne
gang…
|