- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Clio 1,5 dCi Avantage

Pigebil på tilbud

 


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At kalde en Renault Clio en pigebil er måske nok at sætte den lidt vel rigelig meget i bås. Men Renault har i tidens løb ikke gjort det store for at benægte det faktum, at flere piger end mænd kunne være forfaldne til at købe sådan en. Dens udseende er heller ikke udpræget maskulint. Men måske er en Clio egentlig blot en meget enkel bil.

 

Lige nu er imidlertid den på tilbud. I hvert fald med den nye og temmelig økonomiske 1,5 liters 75-hestes dieselmotor i den såkaldte Avantage udstyrsversion. Den koster kun 153.900 kroner, hvilket blot er små 8000 kroner mere end den billigste version på markedet. Prisen er attraktiv, men sandt at sige er den det også kun, fordi den er på tilbud. Som markedet er i øjeblikket, vil de 25.000 kroner oveni sætte den uden for konkurrencen om kunderne.

 

Økonomisk, miljørigtig og udstyrsrig

At den nu er inde i varmen har selvfølgelig at gøre med den gode brændstoføkonomi. 25 kilometer på en liter dieselolie (og næsten 29 km/l på landevejen) er udmærket, samvittigheden ved kun at lukke 105 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer har det sikkert også godt. Men også udstyrsniveauet gør den interessant til den pris.


 

Sammenlignet med 146.000 kroners versionen har man nu fem døre kontra 3. Og Avantage udstyret inkluderer f.eks. tågeforlygter, aircondition, el-sidespejle med varme, sædevarme, el-sideruder for og forlygtespulere.

 

Enkel at betjene

Visuelt har den nye Clio generation fået det markante store luftindtag fortil. Indvendigt er designstilen enkel og elegant, sjove detaljer som rulleknapper til at styre defrosterne og gode greb og knapper i det hele taget er med til at gøre betjeningen enkel. Handskerummet er stort og der er ikke mange kroge og hjørner, hvor snavs kan gemme sig. Et minus er det, at rattet kun kan justeres i højderetningen.

 

Der er forbavsende meget plads på bagsædet. Bilens længde på lidt over 4 meter placerer den i det såkaldte B-segment, og bagsædepladsen er på niveau med biler, der er større. Desuden havde den prøvekørte model lyst loft – det giver en let og optimistisk fornemmelse, også hvis man skulle finde på at krybe tre personer ind på bagsædet.

 

Bagageplads

Pladsen er ikke taget fra bagagerummet, hvor man disponerer over tæt ved 300 liter. Bagklappen er let, bagagerummet let tilgængeligt, men man savner reservehjul. Måske ikke umiddelbart, men den dag, man måtte få en ordentlig flænge i siden på dækket, kan det godt være, man ville sætte pris på et sådanne. Vi er, som bekendt, ikke de store tilhængere af biler uden reservehjul og f.eks. et nødreservehjul kunne være en god løsning.


 


En Renault Clio kører godt. Den har fast affjedring, styrer præcis og er på ingen måde ukomfortabel. Køreegenskaberne gør den i stand til at håndtere flere hestekræfter og det potentiale, nyder man selvfølgelig godt af, selvom man kun har 75 til disposition.

 

Kvik ved lav fart

0-100 km/t på 15 sekunder taler sit eget sprog, men ser man optimistisk på tingene, kan man stille spørgsmålet: Hvorfor handler det altid om at accelerere helt op til 100 km/t, så hurtigt må man i Danmark jo alligevel kun køre på motorvejene og dér kan man kun praktisere det ved udkørsel fra rastepladser…

 

Med andre ord: Clio 1,5 dCi er kvik nok ved lav fart, men over 70-80 km/t begynder man for alvor at savne kræfter. Derfor er overhalingsmanøvre på landvejen heller ikke det, man skal satse alt for meget på.

 


Model:

Renault Clio 1,5 dCi Avantage

Listepris:

Kr. 153.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,5 l. 75 hk. 180 Nm/1750 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

15,0 sek./ 165 km/t/ 25,0 km/l /105 g/km

Længde:

4,03 m

Bagagerum:

288-1028 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågeforlygter.  6 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Tonede ruder. Sædevarme. Forlygte spulere. 2 X Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt