- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Renault Clio dCi 90 Dynamique

Diesel er bedst


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diesel er bedst. En noget katagorisk påstand og den skal da derfor også tages med et gran salt. Men efter vores opfattelse, når alle fordele og ulemper tælles med, gælder den i tilfældet Renault Clio. Og det er egentlig ret pudsigt, fordi Renault Clio er en forholdsvis lille bil af den slags, hvor man normalt først og fremmest vil ”tænke diesel”, hvis det handler om at køre mange og lange ture.

 

Det er imidlertid slet ikke det regnestykke, der for os er afgørende. Og egentlig er det heller ikke så overraskende, for vi konstaterede det samme i forbindelse med de første internationale testkørsler i Toscana sidste efterår (læs den første test af Renault Clio hér >>>). Men nu er det prøvet, også under danske forhold og konklusionen er den samme: Renault Clio, udrustet med en 90-hestes dieselmotor er bedre end den tilsvarende model med 90-hestes benzinmotor. Og det er sagt, på tværs af at vi alt andet lige generelt sætter mere pris på benzinmotorer.

 

Harmonisk køreoplevelse

Hvorfor er den så bedst? Af mange grunde, deriblandt, at køreoplevelsen er langt den mest harmoniske. For det første er dieselmotoren meget smidig og ret vibrationsfri. For det andet støjer den heller ikke meget og egentlig har man slet ikke fornemmelse af, at det er en diesel, der ligger derude fortil. For det tredje vejer den 60 kg mere end modellen med benzinmotor og det giver ganske enkelt en mere stabil og komfortabel kørsel, bl.a. fordi den lidt tungere front er bedre til at absorbere ujævnheder i kørebanen.


 


Som sådan er der altså lidt forskel på køreegenskaberne. Gennem kurverne er den hér prøvekørte dieselvariant en smule tungere end benzinmodellen (læs vores prøvekørsel af Renault Clio med benzin motor hér >>>), men det er marginalt. Det skal retfærdigvis siges, at benzinudgaven blev i Danmark prøvekørt med vinterdæk i vintervejr. Dieselbilen kørte vi (bortset fra i Toscana) med sommerdæk og på tørre sommerveje. Derfor er det ikke muligt på marginalerne at sammenligne de to.

 

Diesel er hurtigst

Det ændrer dog ikke på konklusionen. I øvrigt er dieseludgaven den hurtigste af de to. Ikke meget (0-100 km/t på 11,7 sekunder versus 12,2), men det underbygges så også af, at dieselmotorens drejningsmoment ved lave omdrejningstal bringer den endog særdeles hurtigt ud af starthullerne og fremad i bytempo.

 

Ser man isoleret på prisen er dieselvarianten ingen vinder. Selvom Renault opererer med introduktionspriser, som indebærer, at dieselbilen i prøvekørt stund koster 200.000 kroner, er det fortsat omkring 25.000 kroner mere en benzinmodellen med 90 hestekræfter. Den prisforskel skal så modsvares af en brændstofbesparelse. Imponerende 29,4 km/l kører diesel-Clio’en – men benzin-modellen kører 22,2 km/l, det er faktisk også ganske godt.

 

Udstyret på den tidligere prøvekørte variant og dieselmodellen var det samme, så det har vi tidligere forholdt os til.

 

Vi kan dog fastslå at:

Udsynet bagud kunne være bedre.

De indvendige grab i bagklappen er vinklet forkert og det er irriterende.


 


Men ellers er det lutter roser:

Et fedt design.

Frække 16” alufælge.

Herligt med lyssensor, nøglefri betjening, klimaanlæg, sædevarme, fartpilot, læderrat i fancy blankpoleret design (der dog reflekterer i øjnene, når solen fanger pianolakken) og en fin 7” skærm med udmærket navigation.



Og helt overordnet: Prismæssigt er Renault Clio i særklasse, fordi man får så meget attraktiv og tiltrækkende bil for pengene. Det skal den bestemt også have pluspoints for – og rigtig mange.


Renault Clio dCi test i Motorradioen



Model:

Renault Clio dCi 90 Dynamique

Listepris:

Kr. 199.900 (tilbudspris)

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 1,5 l. 90 hk. 220 Nm/1750 omdr./min. 5 man. Gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 178 km/t/ 29,4 km/l /90 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

300-1146 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Justerbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Navigation. 7” medieskærm. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt