Da Renault Clio før første gang var til rådighed for
prøvekørsel, et stykke tid inden lanceringen i
Danmark, foregik det i sol og sensommertemperaturer
på snoede bjergveje i Toscana (læs
den første globale test af Renault Clio hér >>>).
Sådan er vejret ikke hele året rundt og da slet ikke
i Danmark, så spørgsmålet var, meget naturligt efter
at den er landet herhjemme: hvordan ville den nye
smarte Renault klare sig i dansk vinterfører og ved
temperaturer under frysepunktet?
Den prøvekørte udgave havde Dynamique udstyr og den
livlige 90-hestes 3-cylindrede benzinmotor under
hjelmen. Udenfor Clio’ens frække ydre lå der is og
sne, mange steder i hvert fald. Det stiller krav til
bilen, men det stiller så sandelig også krav til
føreren. Jo enklere en bil den er, jo enklere er det
at håndtere de trods alt noget anderledes
kørselsforhold, som glat vinterføre byder på.
Enkelhed i højsæde
Derfor er det vigtigt, at Renault har bevaret den
enkle tilgang til alle funktioner, som
Clio-modellerne altid har været kendt for. Den nye
bil stiller ganske enkelt ikke flere krav til
føreren end højst nødvendigt og dermed kan han eller
hende (for Clio anno 2013 appellerer til begge køn)
koncentrere sig om trafik og vejforhold, og man kan
oven i købet også have det sjovt undervejs, hvis man
er til at boltre sig lidt i sneen med sin nye bil.
På tør, plan asfalt er Clio kendetegnet ved
relativt, men endda komfortabel affjedring. Den er
ikke helt så fast som f.eks. tyske konkurrenter og
det er en fordel på en vej med nedsat vejgreb. Hér
skal en bil nemlig helst vore forholdsvis blødt
affjedret. Clio’en var iført brede vinterdæk, som
også har en vis afbødende virkning, tilsammen med en
konventionel håndbremse er den ideel i vintervejret
både for den urutinerede og den mere rutinerede
bilist.
Langsom opvarmning
Elektronikken er ofte en svaghed ved biler fra de
sydlige lande. Alt virkede dog upåklageligt i
Clio’en. Sædevarmen og el-bagruden skulle dog bruge
lidt ekstra tid på at varme tilstrækkeligt op –
sammenlignet med de fleste af konkurrenterne. Om det
så skyldes, at Renault har en intension om at man i
vinterføret ikke skal køre en Clio som havde man ild
i r.... skal vi lade være usagt. Men halvkøligt var
det i hvert fald, og den lille 3-cylindrede maskine
bruger også sin tid til at få varmen, så den var
ingen formildende omstændighed.
En helt anden ting på negativsiden er: I snavset
føre er indvendige greb i bagklappen vejen til at
undgå snavsede fingre. Blot ikke i Clio, for grebene
er vinklet sådan, at de i praksis er næsten umulige
at anvende, så man skal alligevel have fat i
bagklappen udvendigt, når den skal trækkes i. Den
detalje blev naturligvis ikke afsløret i Toscana.
Benzinmotoren er livlig, men den udviste samme lidt
ujævne accelerationsmønster som de tilsvarende
varianter gjorde i Italien. Det er minimalt ved
normal køreindstilling, men bliver meget tydeligt,
når man indstiller motoren til at spare benzin – i
den såkaldte ECO-indstilling. Mange bilister vil
måske slet ikke bemærke det – men nu er det nævnt.
Og da der findes andre motoralternativer end
0,9’eren, udgør de regulære alternativer, hvis man
er faldet for en Clio og gerne vil slippe for den
lille detalje. Bl.a. findes Dynamic-modellen også en
en version med 90-hestes dieselmotor, men den er
mere end 25.000 kroner dyrere.
Langt på literen
Når det så er sagt, er det yderst attraktivt, at man
kan køre 22,2 kilometer på en liter benzin (i
praksis lidt under 20), at man disponerer over ikke
mindre end 300 liter bagageplads og har tilgang til
udmærkede fartpræstationer. Det skal dog tilføjes,
at tallene opnås monteret med dæk med lav
rullemodstand – vinterdæk må formodes at øge
benzinforbruget en smule.
Dynamique-udstyret omfatter bl.a. Navigation –
fremvist på en 7 tommer skærm – læderrat og
gearknop, tågelygter, fuldautomatisk klimaanlæg,
elruder, el-sidespejle med varme, fjernbetjent
centrallås, Renault Bass Reflex system osv.
Listeprisen er kr. 192.900, men i skrivende stund er
prisen reduceret med 20.000 kroner. Det gør Renault
Clio, ikke mindst i den hér prøvekørte udgave, til
en meget prisattraktiv bil – man får virkelig meget
værdi for pengene.
|