- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique

Toppen af poppen


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Captur i Motorradioen


At Renault har succes med deres nye designlinje kan ingen vist være i tvivl om. For nogle er den måske for poppet, for andre sidder den lige i øjet. Det gælder ikke mindst den kompakte cross-over, Renault Captur. Den billigste variant koster 170.000 kroner. Den her prøvekørte er omvendt ”Toppen af poppen”: Den kraftigste motor, det bedste udstyr, dobbeltkoblingsautomatgear og den højeste pris.

 

Alligevel koster den kun 100.000 kroner mere end den billige Captur. Vi har tidligere prøvekørt Renault Captur med topudstyret (læs prøvekørslen af Renault Captur 0,9 TCe 90 hk hér >>>). Men den var udstyret med Renaults lille 0,9 liters 3-cylindrede 90-hestes turbo-benzinmotor og manuelt gear. De 30 flere heste og dobbeltkoblingsgearet gør en markant forskel. På de to er prisforskellen 50.000 kroner, men de penge er rigtig godt givet ud.

 

Harmonisk og økonomisk

Den kompakte 120-hestes 4-cylindrede turbobenziner er nemlig helt i harmoni med bilens næsten futuristiske design. Den er lydløs og vibrationsfri, den er smidig og trækvillig. Trods automatgearet er den ikke meget mere tørstig end 90-hestes maskinen med manuelt gearskifte: 18,5 km/l versus 20,4. Og i praksis vil forskellen være mindre, fordi man ikke har samme incitament til at træde speederen i bund, hver gang man skal op i fart.



Den komfortable harmoni provokerer nemlig ikke til at køre sportsligt. Tværtimod. Ikke, at den ikke kan køre forholdsvis friskt. 0-100 km/t klares på under 11 sekunder og man kan køre 192 km/t på toppen. Men på grund af harmonien får man mere lyst til blot at læne sig tilbage og køre stille og roligt – det er kun hverdagens stress, der kan vriste en ud af den afslappede køreform. Og da er man som nævnt ikke dårligt stillet.

 

Vægten lagt på komfort

Mange forbinder en dobbeltkoblingsgearkasse med sportslig kørsel. Den skifter da også hurtigt op i gearene. Men Renault forvalter gearkassens egenskaber netop med hovedvægte på det komfortable og med det formål at holde benzinøkonomien i ave. Det har man gjort rigtig godt.

 

Den større benzinmotor samt automatgearkassen giver Captur’en en mervægt på 80 kg. De ligger fortrinsvist på forakslen og er med til at øge den komfortable køreoplevelse, fordi der nu engang skal mere til at flytte en større vægt end en lavere. Derfor absorberes ujævnhederne bedre og kørslen bliver mere rolig.

 

Aftageligt sædebetræk

De funktionelle detaljer er naturligvis de samme på tværs af modellerne, så længe man holder sig indenfor samme udstyrsniveau. Renaults R-link fungerer fortræffeligt, den store 7” skærm er let aflæselig og så har topudgaven en udstyrsdetalje, vi ikke tidligere har nævnt: Sædebetrækket kan afmonteres.

 

Det sidder fast med lynlås, det kan hurtigt afmonteres og rengøres eller skiftes ud. Det sidste giver mulighed for, at ændre på bilens indvendige design, men mon ikke de fleste mest vil glæde sig over muligheden for eksempelvis at fjerne smuds og pletter, efterhånden som bilens alder bliver mere og mere synlig. Det en genial idé – mærkeligt, at ingen andre har tænkt det samme.


 


Model:

Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique

Listepris:

Kr. 269.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-benzinmotor med direkte indsprøjtning, 1,2 l. 120 hk. 190 Nm/2000 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 192 km/t/ 18,5 km/l /125 g/km

Længde:

4,12 m

Bagagerum:

377-455 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Tågeforlygter m. kurvelys. Fjernbetjent centrallås. R-link med bakkamera og TomTom navigation. Multijusterbart læderrat. Fuldaut. klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. Aftagelig sædebetræk.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt