Renault Captur i Motorradioen
At Renault har succes med deres nye designlinje kan
ingen vist være i tvivl om. For nogle er den måske
for poppet, for andre sidder den lige i øjet. Det
gælder ikke mindst den kompakte cross-over, Renault
Captur. Den billigste variant koster 170.000 kroner.
Den her prøvekørte er omvendt ”Toppen af poppen”:
Den kraftigste motor, det bedste udstyr,
dobbeltkoblingsautomatgear og den højeste pris.
Alligevel koster den kun 100.000 kroner mere end den
billige Captur. Vi har tidligere prøvekørt Renault
Captur med topudstyret (læs
prøvekørslen af Renault Captur 0,9 TCe 90 hk hér >>>).
Men den var udstyret med Renaults lille 0,9 liters
3-cylindrede 90-hestes turbo-benzinmotor og manuelt
gear. De 30 flere heste og dobbeltkoblingsgearet gør
en markant forskel. På de to er prisforskellen
50.000 kroner, men de penge er rigtig godt givet ud.
Harmonisk og økonomisk
Den kompakte 120-hestes 4-cylindrede turbobenziner
er nemlig helt i harmoni med bilens næsten
futuristiske design. Den er lydløs og vibrationsfri,
den er smidig og trækvillig. Trods automatgearet er
den ikke meget mere tørstig end 90-hestes maskinen
med manuelt gearskifte: 18,5 km/l versus 20,4. Og i
praksis vil forskellen være mindre, fordi man ikke
har samme incitament til at træde speederen i bund,
hver gang man skal op i fart.
Den komfortable harmoni provokerer nemlig ikke til
at køre sportsligt. Tværtimod. Ikke, at den ikke kan
køre forholdsvis friskt. 0-100 km/t klares på under
11 sekunder og man kan køre 192 km/t på toppen. Men
på grund af harmonien får man mere lyst til blot at
læne sig tilbage og køre stille og roligt – det er
kun hverdagens stress, der kan vriste en ud af den
afslappede køreform. Og da er man som nævnt ikke
dårligt stillet.
Vægten lagt på komfort
Mange forbinder en dobbeltkoblingsgearkasse med
sportslig kørsel. Den skifter da også hurtigt op i
gearene.
Men Renault forvalter gearkassens egenskaber netop
med hovedvægte på det komfortable og med det formål
at holde benzinøkonomien i ave. Det har man gjort
rigtig godt.
Den større benzinmotor samt automatgearkassen giver
Captur’en en mervægt på 80 kg. De ligger
fortrinsvist på forakslen og er med til at øge den
komfortable køreoplevelse, fordi der nu engang skal
mere til at flytte en større vægt end en lavere.
Derfor absorberes ujævnhederne bedre og kørslen
bliver mere rolig.
Aftageligt sædebetræk
De funktionelle detaljer er naturligvis de samme på
tværs af modellerne, så længe man holder sig
indenfor samme udstyrsniveau. Renaults R-link
fungerer fortræffeligt, den store 7” skærm er let
aflæselig og så har topudgaven en udstyrsdetalje, vi
ikke tidligere har nævnt: Sædebetrækket kan
afmonteres.
Det sidder fast med lynlås, det kan hurtigt
afmonteres og rengøres eller skiftes ud. Det sidste
giver mulighed for, at ændre på bilens indvendige
design, men mon ikke de fleste mest vil glæde sig
over muligheden for eksempelvis at fjerne smuds og
pletter, efterhånden som bilens alder bliver mere og
mere synlig. Det en genial idé – mærkeligt, at ingen
andre har tænkt det samme.
|