- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Captur 0,9 TCe 90 hk Dynamic: Fremtidens bil er her nu


Af Søren Clauding – november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De store bilfabrikker er rørende enige: Den biltype, der vil dominere i hvert fald det europæiske bilmarked i de kommende år, er kompakte SUV eller Cross-over. Et glimrende eksempel er Peugeot 2008 og ikke mindst Renault Captur, to franske biler, der blev lanceret næsten samtidig.

 

Renault Captur er et skoleeksempel på, at en rummelig og funktionel kompaktbil ikke behøver se kedelig ud. Den er tegnet i samme streg som Renault Clio og det klæder bilen godt. Der lægges op til spræl, bilen er indbydende og netop fordi den ser så godt ud, vil den utvivlsomt overbevise mange af de bilkøbere, der indledningsvis har satset for småt, om at det er på tide at skifte bil og rykke en klasse op.

 

God pris og masser af plads

Også prismæssigt ligger Renault Captur nemlig godt til. Den billigste model koster 165.000 kroner og betaler man blot 30.000 kroner oveni, som for den prøvekørte Dynamique variant, får man et meget fint udstyr med i købet.

 

Renault Captur måler 4,12 meter i længden, det er kun en halv meter mere end småbilerne, som uden undtagelse har for lidt benplads på bagsædet og alt for ringe bagageplads. I en Captur får man 377 liter bagagerumskapacitet og fremragende pladsforhold på bagsædet.



Oven i købet giver man ikke nævneværdigt køb på en god brændstoføkonomi. Man kan køre over 20 km/l med den lille 3-cylindrede 900 ccm benzinturbomotor, som er en af de motorvarianter, man kan få en Captur leveret med.

 

Flere motorvarianter

Motoren er økonomisk, den støjer ikke meget og man kan nå de 100 km/t på 12,9 sekunder. Begejstringen for det lille maskineri falder dog i takt med den uens acceleration. Det sker i ryk og er ikke særlig charmerende – og slet ikke i overensstemmelse med det, Capturens appellerende design lægger op til. Heldigvis findes der andre motorvarianter til den franske cross-over. Derfor: Hvis motorgangen i den lille benziner er generende, er man ikke lost.



Heldigt nok, for det er svært at komme med megen anden kritik. Interiørdesignet er helt på niveau med de udvendige linjer, fancy, smart, måske for de ældre generationer en smule skræmmende. Men man behøver ikke fravælge en Captur, fordi man præsenteres for et avantgarde interiør. Tværtimod. I praksis fungerer tingene godt.

 

Omfattende udstyr

Udstyret er i Dynamique versionen som nævnt ret omfattende. 17” alufælge, Renaults kommunikationssystem, som er døbt R-link, der integrerer audio med navigation, bakkamera og funktionsstyring. Fuldautomatisk klimaanlæg er standard – om end det tager lidt tid, her på den kølige årstid, at opvarme kabinen. Det skyldes jo nok, at den lille motor ikke afgiver så meget varme, så vi gætter på, at afkølingen om sommeren er noget mere effektiv.

 

Heldigvis er sædevarme standard og læderrattet behageligt at betjene. Udstyret inkluderer el-ruder både for og bag og tågeforlygter med kurvelys.

 

Kører som den er tænkt

Køreegenskaberne underbygger bilens idé og komfortable indretning. Højden er 1,56 meter, altså 10 cm mere end en ordinær personbil. Det højere tyngdepunkt vil man normalt kompensere for ved at stramme undervognen op, men det har Renault fravalgt.

 

Affjedringen er bemærkelsesværdig blød, det påvirker ikke stabiliteten, men styrepræcisionen leder ikke tankerne over på dynamik og sportslighed. Det passer for så vidt godt til fartpræstationerne og da vi har al mulig grund til at tro, at det tager lang tid at nå topfarten på 179 km/t, hænger tingene generelt udmærket sammen.

 

Måske skal man lige vænne sig til, at det smarte design i højere grad udtrykker æstetik, livsstil og livsglæde end det er et spejl af et dynamisk køretøj. Men hæfter man ordet ”urban” på ”cross-over” kategoriseringen, går det meget godt. Ved bykørsel trives Captur, den vækker opsigt og med sine gode funktionelle egenskaber rammer den lige hvor den skal: Det er vel sådan en bil, vi europæere vil trives med i de kommende år. Så fremtiden er ikke bare lige om hjørnet, den er her allerede.


 

Bagagerumsbunden kan sænkes, sættes på skrå eller helt fjernes fra bilen.

Renault Captur i Motorradioen


 


Model:

Renault Captur 0,9 TCe 90 hk Dynamique

Listepris:

Kr. 194.900 (inkl. 20.000 kroner i intro-rabat)

Motor og transmission:

3 cyl. Turbo-benzin 0,9 l. 90 hk. 135 Nm/2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 179 km/t/ 20,1 km/l /113 g/km

Længde:

4,12 m

Bagagerum:

377-455 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Tågeforlygter m. kurvelys. Fjernbetjent centrallås. R-link med bakkamera og TomTom navigation. Multijusterbart læderrat. Fuldaut. klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix.


Plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned - forudsat bagagerumsbunden er i øverste position.

 

Handskerummet er en skuffe, der trækkes ud.

 

Dokumentholderen på forsædernes ryglæn udgøres af elastikker. Elegant.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt