De store bilfabrikker er rørende enige: Den biltype,
der vil dominere i hvert fald det europæiske
bilmarked i de kommende år, er kompakte SUV eller
Cross-over. Et glimrende eksempel er Peugeot 2008 og
ikke mindst Renault Captur, to franske biler, der
blev lanceret næsten samtidig.
Renault Captur er et skoleeksempel på, at en
rummelig og funktionel kompaktbil ikke behøver se
kedelig ud. Den er tegnet i samme streg som Renault
Clio og det klæder bilen godt. Der lægges op til
spræl, bilen er indbydende og netop fordi den ser så
godt ud, vil den utvivlsomt overbevise mange af de
bilkøbere, der indledningsvis har satset for småt,
om at det er på tide at skifte bil og rykke en
klasse op.
God pris og masser af plads
Også prismæssigt ligger Renault Captur nemlig godt
til. Den billigste model koster 165.000 kroner og
betaler man blot 30.000 kroner oveni, som for den
prøvekørte Dynamique variant, får man et meget fint
udstyr med i købet.
Renault Captur måler 4,12 meter i længden, det er
kun en halv meter mere end småbilerne, som uden
undtagelse har for lidt benplads på bagsædet og alt
for ringe bagageplads. I en Captur får man 377 liter
bagagerumskapacitet og fremragende pladsforhold på
bagsædet.
Oven i købet giver man ikke nævneværdigt køb på en
god brændstoføkonomi. Man kan køre over 20 km/l med
den lille 3-cylindrede 900 ccm benzinturbomotor, som
er en af de motorvarianter, man kan få en Captur
leveret med.
Flere motorvarianter
Motoren er økonomisk, den støjer ikke meget og man
kan nå de 100 km/t på 12,9 sekunder. Begejstringen
for det lille maskineri falder dog i takt med den
uens acceleration. Det sker i ryk og er ikke særlig
charmerende – og slet ikke i overensstemmelse med
det, Capturens appellerende design lægger op til.
Heldigvis findes der andre motorvarianter til den
franske cross-over. Derfor: Hvis motorgangen i den
lille benziner er generende, er man ikke lost.
Heldigt nok, for det er svært at komme med megen
anden kritik. Interiørdesignet er helt på niveau med
de udvendige linjer, fancy, smart, måske for de
ældre generationer en smule skræmmende. Men man
behøver ikke fravælge en Captur, fordi man
præsenteres for et avantgarde interiør. Tværtimod. I
praksis fungerer tingene godt.
Omfattende udstyr
Udstyret er i Dynamique versionen som nævnt ret
omfattende. 17” alufælge, Renaults
kommunikationssystem, som er døbt R-link, der
integrerer audio med navigation, bakkamera og
funktionsstyring. Fuldautomatisk klimaanlæg er
standard – om end det tager lidt tid, her på den
kølige årstid, at opvarme kabinen. Det skyldes jo
nok, at den lille motor ikke afgiver så meget varme,
så vi gætter på, at afkølingen om sommeren er noget
mere effektiv.
Heldigvis er sædevarme standard og læderrattet
behageligt at betjene. Udstyret inkluderer el-ruder
både for og bag og tågeforlygter med kurvelys.
Kører som den er tænkt
Køreegenskaberne underbygger bilens idé og
komfortable indretning. Højden er 1,56 meter, altså
10 cm mere end en ordinær personbil. Det højere
tyngdepunkt vil man normalt kompensere for ved at
stramme undervognen op, men det har Renault
fravalgt.
Affjedringen er bemærkelsesværdig blød, det påvirker
ikke stabiliteten, men styrepræcisionen leder ikke
tankerne over på dynamik og sportslighed. Det passer
for så vidt godt til fartpræstationerne og da vi har
al mulig grund til at tro, at det tager lang tid at
nå topfarten på 179 km/t, hænger tingene generelt
udmærket sammen.
Måske skal man lige vænne sig til, at det smarte
design i højere grad udtrykker æstetik, livsstil og
livsglæde end det er et spejl af et dynamisk
køretøj. Men hæfter man ordet ”urban” på
”cross-over” kategoriseringen, går det meget godt.
Ved bykørsel trives Captur, den vækker opsigt og med
sine gode funktionelle egenskaber rammer den lige
hvor den skal: Det er vel sådan en bil, vi europæere
vil trives med i de kommende år. Så fremtiden er
ikke bare lige om hjørnet, den er her allerede.
Bagagerumsbunden kan sænkes, sættes på skrå eller
helt fjernes fra bilen. |