- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi 112 hk ESG MicroHybrid Active

Fornuft, elegance og pris går hånd i hånd


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fornuft og elegance går hånd i hånd, når det gælder SW-udgaven af den nye Peugeot 508. Men det er ikke det eneste, der spiller sammen. Hightec og brændstoføkonomi er også sammenhængende ingredienser, det samme er luksusudstyr og køreegenskaber og sådan kunne man blive ved. Med andre ord: Bilen med det lange navn - Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi 112 hk ESG MicroHybrid Active – er et meget fint køretøj, og selvom 375.000 kroner stadig er mange penge, er prisen bestemt attraktiv for en bil med de mange positive egenskaber.

 

Visuelt har Peugeot altid markeret sig. Det gør 508 også og måske i særdeleshed i SW (stationcar) udgaven, hvor det kileformede frontparti får lov til at strække sig ud i bilens fulde længde på 4,81 cm. Det virker aerodynamisk rigtigt og er både sporty og elegant. Fortil har man sænket hjulkasserne i forhold til den forhøjede motorhjelm. Derved er motorrummet blevet mere rummeligt uden at designet har taget skade og rummeligheden i kabinen har kunnet forøges.

 

Masser af plads

Det indebærer på den ene side, at der er rigtig god plads på bagsædet og på den anden side, at man i bagagerummet trods det aerodynamiske design og en på ingen måde stejl bagklap disponerer over ikke mindre end 660 liter regulær bagageplads. Bagagerumsdækkenet er heldækkende og bagklappen slår højt op.



Den prøvekørte model er den langsomste 508-variant. Men ikke den billigste. Hvad det sidste angår, er forklaringen den, at e-HDI teknologien og det manuelle automatgear koster penge. 20.000 kroner helt nøjagtigt, for den billigste 508 har samme motor som e-HDI’en, men brændstoføkonomien er 11 procent dårligere. Det giver en besparelse på 640 kroner om året at køre e-HDI og ved 20.000 km yderligere 1100 kroner sparet på brændstofregningen, så det tager altså 12 år før de penge er tjent ind igen. Men så har man også fået et ”næsten automatgear” med i købet.

 

Komfortabel stop/start

Der er andre fordele ved e-HDI og ESG. e-HDI princippet er baseret på den såkaldte MicroHybrid filosofi, hvor der opsamles energi ved fartreduktion – energien gemmes på et batteri. Den energi benyttes siden, når der skal accelereres og også når den drivende dieselmotor skal startes igen efter automatisk stop/start (hvor dieselmotoren stopper, når man f.eks. holder for rødt lys, og siden springer i gang igen, når der på ny er grønt, og man træder på speederen). Man benytter den selv samme el-motor, der fungerer som generator, når hastigheden sættes ned og som startmotor, når dieselmotoren skal startes. I modellen uden e-HDI har man overhovedet ikke en stop/start funktion.


 


Det har naturligvis en økonomisk og miljømæssig (ikke at forglemme) fordel – og det meste af den bedre brændstoføkonomi stammer herfra. Men det har også en komfortmæssig fordel, fordi Peugeot undgår at benytte en traditionel rystende og larmende startmotor til automatisk stop/start. Genstarten er dermed ualmindelig blød og lydløs fordi det er el-motoren, der sørger for genstarten. Den finder sted ved hjælp af det, man kan sammenligne med en traditionel kilerem, og elmotoren bringer dieselmotoren helt op til tomgangshastighed før den får lov til at klare sig selv (hvor en traditionel startmotor slipper dieselmotoren allerede ved 350 omdr./min). Desuden er den markedets hurtigste genstarter, som klarer processen på blot 400 millisekund. Den komfortmæssige følelse, den ro, der opstår, ved at dieselmotoren standser, når man holder stille, er overbevisende.

 

”Næsten automatgear”

Dertil kommer så ESG-gearet. Det er et manuelt gear med en skifterobot, der sørger for at skifte gearet. Det betjenes fuldstændig som et almindeligt automatgear. Ved glidende acceleration er følelsen den samme som ved et almindeligt automatgear, men ønsker man at lukke hele motorens kraftoverskud ud på forhjulene, sker gearskiftet i ubehagelige ryk. Men sandt at sige: Her begrænser bilens fartpotentiale lysten til at ”køre race”.

 

Summa summarum: Man får ikke kun en bedre kørselsøkonomi ved at betale 20.000 kroner mere for bilen, man får også større komfort plus et ”næsten-automatgear”. Fartpræstationerne bliver ringere – men det er normalt for biler med automatgear – og men at brændstoføkonomien bliver bedre ses stort set aldrig for biler med automatgear, tværtimod.

 

Bunker af udstyr

Peugeot 508 SW har en udstyrsliste så lang, at den overgår ethvert barns ønskeliste til Julemanden. 16” alufælge er standard på Active udstyrsvarianten (som er den eneste, der leveres sammen med e-HDI). Heldigvis, for bilen lægger ikke op til hurtig kørsel og så ville det være synd at ødelægge den gode affjedringskomfort med stramme lavprofildæk. Eksempelvis har GT-udgaven 18” hjul – men det har den også brug for, så det er en anden sag (læs vores test af Peugeot 508 GT hér >>>).

 

Udstyret inkluderer også panoramaglastag, der kan afdækkes, hvis man helst vil undgå lysindfaldet. Andre vigtige udstyrsdetaljer er: 2-zone klimaanlæg, fartpilot/begrænser, reservehjul i fuld størrelse, regnsensor til styring af vinduesviskerne plus hele sikkerhedspakken.

 

 

 

 


Model:

Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi 112 hk ESG MicroHybrid Active

Listepris:

Kr. 373.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 112 hk. 285 Nm/1750 omdr./min. 6-trins ESG automatgear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 194 km/t/ 23,3 km/l /110 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

660 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Panoramaglastag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. Tagræling.


Link til importøren 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt