Fornuft og elegance går hånd i hånd, når det gælder
SW-udgaven af den nye Peugeot 508. Men det er ikke
det eneste, der spiller sammen. Hightec og
brændstoføkonomi er også sammenhængende
ingredienser, det samme er luksusudstyr og
køreegenskaber og sådan kunne man blive ved. Med
andre ord: Bilen med det lange navn - Peugeot 508 SW
1,6 e-HDi 112 hk ESG MicroHybrid Active – er et
meget fint køretøj, og selvom 375.000 kroner stadig
er mange penge, er prisen bestemt attraktiv for en
bil med de mange positive egenskaber.
Visuelt har Peugeot altid markeret sig. Det gør 508
også og måske i særdeleshed i SW (stationcar)
udgaven, hvor det kileformede frontparti får lov til
at strække sig ud i bilens fulde længde på 4,81 cm.
Det virker aerodynamisk rigtigt og er både sporty og
elegant. Fortil har man sænket hjulkasserne i
forhold til den forhøjede motorhjelm. Derved er
motorrummet blevet mere rummeligt uden at designet
har taget skade og rummeligheden i kabinen har
kunnet forøges.
Masser af plads
Det indebærer på den ene side, at der er rigtig god
plads på bagsædet og på den anden side, at man i
bagagerummet trods det aerodynamiske design og en på
ingen måde stejl bagklap disponerer over ikke mindre
end 660 liter regulær bagageplads.
Bagagerumsdækkenet er heldækkende og bagklappen slår
højt op.
Den prøvekørte model er den langsomste 508-variant.
Men ikke den billigste. Hvad det sidste angår, er
forklaringen den, at e-HDI teknologien og det
manuelle automatgear koster penge. 20.000 kroner
helt nøjagtigt, for den billigste 508 har samme
motor som e-HDI’en, men brændstoføkonomien er 11
procent dårligere. Det giver en besparelse på 640
kroner om året at køre e-HDI og ved 20.000 km
yderligere 1100 kroner sparet på brændstofregningen,
så det tager altså 12 år før de penge er tjent ind
igen. Men så har man også fået et ”næsten
automatgear” med i købet.
Komfortabel stop/start
Der er andre fordele ved e-HDI og ESG. e-HDI
princippet er baseret på den såkaldte MicroHybrid
filosofi, hvor der opsamles energi ved fartreduktion
– energien gemmes på et batteri. Den energi benyttes
siden, når der skal accelereres og også når den
drivende dieselmotor skal startes igen efter
automatisk stop/start (hvor dieselmotoren stopper,
når man f.eks. holder for rødt lys, og siden
springer i gang igen, når der på ny er grønt, og man
træder på speederen). Man benytter den selv samme
el-motor, der fungerer som generator, når
hastigheden sættes ned og som startmotor, når
dieselmotoren skal startes. I modellen uden e-HDI
har man overhovedet ikke en stop/start funktion.
Det har naturligvis en økonomisk og miljømæssig
(ikke at forglemme) fordel – og det meste af den
bedre brændstoføkonomi stammer herfra. Men det har
også en komfortmæssig fordel, fordi Peugeot undgår
at benytte en traditionel rystende og larmende
startmotor til automatisk stop/start. Genstarten er
dermed ualmindelig blød og lydløs fordi det er
el-motoren, der sørger for genstarten. Den finder
sted ved hjælp af det, man kan sammenligne med en
traditionel kilerem, og elmotoren bringer
dieselmotoren helt op til tomgangshastighed før den
får lov til at klare sig selv (hvor en traditionel
startmotor slipper dieselmotoren allerede ved 350
omdr./min). Desuden er den markedets hurtigste
genstarter, som klarer processen på blot 400
millisekund. Den komfortmæssige følelse, den ro, der
opstår, ved at dieselmotoren standser, når man
holder stille, er overbevisende.
”Næsten automatgear”
Dertil kommer så ESG-gearet. Det er et manuelt gear
med en skifterobot, der sørger for at skifte gearet.
Det betjenes fuldstændig som et almindeligt
automatgear. Ved glidende acceleration er følelsen
den samme som ved et almindeligt automatgear, men
ønsker man at lukke hele motorens kraftoverskud ud
på forhjulene, sker gearskiftet i ubehagelige ryk.
Men sandt at sige: Her begrænser bilens
fartpotentiale lysten til at ”køre race”.
Summa summarum: Man får ikke kun en bedre
kørselsøkonomi ved at betale 20.000 kroner mere for
bilen, man får også større komfort plus et ”næsten-automatgear”.
Fartpræstationerne bliver ringere – men det er
normalt for biler med automatgear – og men at
brændstoføkonomien bliver bedre ses stort set aldrig
for biler med automatgear, tværtimod.
Bunker af udstyr
Peugeot 508 SW har en udstyrsliste så lang, at den
overgår ethvert barns ønskeliste til Julemanden. 16”
alufælge er standard på Active udstyrsvarianten (som
er den eneste, der leveres sammen med e-HDI).
Heldigvis, for bilen lægger ikke op til hurtig
kørsel og så ville det være synd at ødelægge den
gode affjedringskomfort med stramme lavprofildæk.
Eksempelvis har GT-udgaven 18” hjul – men det har
den også brug for, så det er en anden sag (læs
vores test af Peugeot 508 GT hér >>>).
Udstyret inkluderer også panoramaglastag, der kan
afdækkes, hvis man helst vil undgå lysindfaldet.
Andre vigtige udstyrsdetaljer er: 2-zone klimaanlæg,
fartpilot/begrænser, reservehjul i fuld størrelse,
regnsensor til styring af vinduesviskerne plus hele
sikkerhedspakken. |