- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 SW 2,0 HDi 163 hk Active:

Langtursløsningen – eller?


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den brede vifte af Peugeot 508 modelvarianter inkluderer det, der på papiret ser ud som den idéelle langtursbil. Det komme dog lidt an på… læs selv:

 

”Langtursbilen” er en Peugeot 508 2,0 HDI med 163 hestekræfter, hér prøvet i Active udstyrsversionen og som stationcar, dvs. det, Peugeot kalder SW, som også udtrykker at modellen har panorama glastag. Den kan mere eller mindre direkte sammenlignes med 508 1,6 THP (læs testen af Peugeot 508 THP hér >>>). Bilernes fartpotentiale er stort set det samme, prisforskellen på en 4-dørs version og en SW er 20.000 kroner. Men merprisen for dieseludgaven er 35.000 kroner.

 

Længere på literen

Til gengæld kan man i sedanen køre 20,4 kilometer på en liter prisbillig dieselolie (mod 16,1 km/l benzin). Men der skal betales små 1200 kroner mere i årlig afgift for dieselbilen. Det er altså lidt en ”giv og tag situation”, som altid når man sammenligner diesel og benzinbiler.



Motorernes karakteristika er imidlertid forskellige. Ofte bliver man i en turbodieselbil glædeligt overrasket over det store drejningsmoment ved lave omdrejningstal, som giver et godt skub bagi, især ved langsom kørsel. Men den holder ikke i dette tilfælde, for benzinmotoren er også en turbomotor, den præsterer også et stort moment ved lave omdrejningstal og er mindst ligeså dynamisk som dieselmotoren. Og de 163 hestekræfter, som dieselmotoren præsterer, sat i forhold til benzinmotorens 156 heste, sluges af en mervægt på ikke mindre end 100 kg i dieselbilen og 120 kg, hvis man sammenligner diesel-SW’en med benzin-sedanen.

 

Man skal med andre ord holde tungen lidt lige i munden, før man vælger den ene fremfor den anden.

 

Ud på auto-bahn’en

Vi satte os for at prøve SW’en med dieselmotor på en længere tur og luftede den bl.a. på det tyske autobahn-net. Ros for trækkraften, især ved høj fart, ros for brændstoføkonomien, for ligesom med benzin-varianten kan man komme meget tæt på de officielle tal, og ikke mindst ros for brændstoføkonomien ved høj fart. Vi ramte ikke helt topfarten på 222 km/t, for dele af kørebanen var fugtig i pletter, men var tæt på og det håndterede 508’erens køreegenskaber udmærket.

 

Til gengæld registrerede vi, at mervægten, som skød tyngdepunktet lidt fremad, naturligt nok gjorde bilen knap så smidig gennem snævre kurver. Men mindre ujævnheder blev absorberet bedre, formentlig fordi der skal mere til at flytte en lidt større vægt. Derved blev kørslen totalt set mere rolig og komfortabel i dieselbilen.

 

Den er bedst

Ved dansk motorvejsfart og uden behov for at køre et stort antal kilometer om året vil vi dog anbefale benzinvarianten, pga. af dens lavere vibrationsniveau og lavere støjniveau. Men vil man gerne være mest mulig miljørigtig i sin kørsel og kører man mange kilometer ved høj fart, er dieselbilen vinderen.

 

Som nævnt inkluderer ”SW” også panoramaglastaget plus hele stationcarudbygningen, som giver ekstra fin bagageplads. Hvis man kører med fuldt læs vil tyngdepunktet i bilen blive skudt bagud, og da vil dieselvarianten nok være den, der vinder på køreegenskaber.


Headup-display og panorama glastag er med på udstyrslisten.

 

Læs også:

test af Peugeot 508 GT >>>

test af Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi ESG >>>


 


Model:

Peugeot 508 SW 2,0 HDi 163 hk Active

Listepris:

Kr. 404.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,0 l. 163 hk. 240 Nm/1400 omdr./min. 6-trins manuelt gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 222 km/t/ 20 km/l /130 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

660 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. P-sensor+ el-sammenklappelige sidespejle. Tagræling.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt