- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Peugeot 508 1,6 THP Active 4-dørs:

Den gode mellemting

 


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot er ikke kendt for høje priser. Faktisk får man som regel temmelig meget bil for pengene hos det franske bilmærke. Hos konkurrenter med samme prisfilosofi vil det typisk medføre et begrænset udbud af varianter. Men det gælder bestemt ikke hos Peugeot. Der er talrige motorvarianter og udstyrsniveauer. En af modellerne, GT, har oven i købet en anderledes undervogn.

 

508 GT med en mere end 200 hestes dieselmotor har vi tidligere prøvekørt (læs testen af Peugeot 508 GT hér >>>) og der findes minsandten også en variant med cirka halvt så mange dieselheste og automatisk manuelt gearskifte, som vi også tidligere har præsenteret i stationcar version (læs testen af Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi ESG hér >>>).

 

Men der findes desuden en række mellemvarianter og ”naturligvis” modeller med benzinmotor. 508 1,6 THP er én af dem.

 

Største benzinmotor

Maskineriet har turbo og er den største af benzinmotorerne, for Peugeot har gennem en årrække satset massivt på diesel og derfor er den stærkeste 508-maskine en diesel. Peugeot er imidlertid heller ikke dårlige til at bygge benzinmotorer og da prisen kun er 8000 kroner højere end den er for førnævnte og prøvede 112-hestes diesel model (med samme udstyr og manuel transmission) får man markant bedre fartpræstationer, mere dynamik og mere vibrationssvag, lydsvag og derfor også komfortabel køreoplevelse ud af det.



 

Man får selvfølgelig også lov til at betale ved kasse 1: Selvom 16,1 km/l er udmærket for en stor mellemklassebil med så flot et fartpotentiale, hamler det ikke op med dieselmotorernes brændstoføkonomi, heller ikke den næsten tilsvarende dieselvariant med 163 hestekræfter, for den kører over 20 km/l.

 

Sammenligning

Imidlertid er det ikke rimeligt, at sammenligne alene med dieselvarianten, for brændstofforbrug og beskatning er stadig en væsentlig faktor bag valget mellem diesel og benzin. Har man ikke et kørselsbehov på over 20.000 km/år, sådan cirka, er det ikke et driftsøkonomisk argument for at køre diesel fremfor benzin.

 

Sammenligner man i stedet med førnævnte GT-model, får man ikke helt så gode fartpræstationer, men de er ikke langt fra, og det samme gælder brændstoføkonomien – selvom GT er udstyret med diesel. Hvordan det hænger sammen? Vi kan kun se én forklaring: 508 THP er 175 kg lettere end GT. Samtidig er 508 THP udrustet med McPherson forhjulsophæng (hvor GT har dobbelte wishbones) og en mere moderat dækmontering.

 

Balancen anderledes

Det indebærer, at 508 THP bliver mere komfortabel og lettere omkring de snævre hjørner. Balancen i bilen er anderledes, det mærkes og samtidig med, at man i ringere grad behøver køre bilen som en racerbil for at udnytte dens egenskaber, lægges der op til mere komfortabel transport. Til gengæld er den ikke helt så stabil ved høj fart som GT og ikke helt så præcis i indstyringen i hurtige kurver. Men det er marginalt. Derfor vil 1,6 THP langt hen ad vejen kunne udfylde den rolle, som GT klarer til perfektion – og til en helt anden pris.

 

Det skal i øvrigt nævnes, at benzinforbruget på 1,6 THP med let speederfod er næsten på niveau med de officielle specifikationer. Det er ganske usædvanligt og kan formentlig tilskrives, at benzin turbomotoren er usædvanlig smidig og derfor meget let at køre økonomisk.

 


 


Model:

Peugeot 508 1,6 THP Active 4-dørs

Listepris:

Kr. 349.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 156 hk. 240 Nm/1400 omdr./min. 6-trins manuelt gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 222 km/t/ 16,1 km/l /144 g/km

Længde:

4,79 m

Bagagerum:

545 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. P-sensor+ el-sammenklappelige sidespejle.


Link til importøren


 

Klimaanlægget er separat for bagsædepassagererne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt