Peugeot har succes og succes’en bliver næppe mindre
efter lanceringen af den kompakte og alsidige 5008.
Det er ikke en revolutionerende multibil, men en
usædvanlig gennemtænkt og funktionsoptimeret bil,
som i kraft af sine beskedne ydre mål og gode
brændstoføkonomi nok skal blive populær både som
hverdagsbil og feriebil for den danske
gennemsnitsfamilie.
Og så er prisen ligeså attraktiv som resten af
bilen. Den billigste version er udstyret med en 1,6
liters 120 hestes benzinmotor og basisudstyr som
tilsammen kan erhverves for under 300.000 kroner.
Den prøvekørte udgave var forsynet med en 110 hestes
dieselmotor samt Premium udstyr. Derved stiger
prisen til 340.000 kroner, men merprisen er godt
givet ud, fordi man udstyrsmæssigt får en usædvanlig
komplet bil.
7 sæder
Peugeot sparer nemlig ikke på udstyret i sine biler.
F.eks. er 2 ekstra bagsæder placeret i det store
bagagerum (som rummer intet mindre end 823 liter)
standardudstyr selv i den billigste version. De to
ekstra sæder er ikke til daglig brug, jo måske til
børn, men de kan sagtens anvendes, hvis man i ny og
næ på kortere ture har brug for at transportere op
til syv personer.
Sådanne biler findes på markedet i forvejen. Det
overbevisende ved 5008’eren er imidlertid, at man på
én gang har skabt en meget rummelig bil, man har
gjort det indenfor en længde på bare 5,53 meter og
samtidig præsteret et indbydende og temmelig
aerodynamisk design.
Langt på literen
Det sidste er med til at give en fremragende
brændstoføkonomi. Officielt kører den prøvekørte bil
19,6 km/l. Vi havde lejlighed til at prøvekøre bilen
over flere tusinde kilometer med fuld oppakning
inkl. fire personer ad tyske autobahns, ad snævre
bjergveje og også en vis bykørsel. Og vi endte op
med en brændstoføkonomi tæt ved de 15 kilometer pr.
liter dieselolie – uden sparsommelig køreform. Det
er et meget, meget fint tal.
Visuelt er 5008 en Peugeot. Ingen tvivl om det. Den
aerodynamiske form er bl.a. opnået ved at forruden
er placeret lagt fremme. Det giver ikke de helt
store muligheder for at stå på hovedet i
motorrummet, men i den moderne verden er det også
yderst sjældent at andre end de autoriserede
mekanikere stilles overfor det problem.
Kæmpe bagagerum
I kabinen giver det mulighed for en exceptionel
rumudnyttelse. Det store bagagerum er ikke bare
regulært, det er både dybt og højt og derved har man
mulighed for eksempelvis at have kufferter stående
på højkant derude bagtil. Det gør betjeningen langt
lettere. Bagklappen slår højt op og giver godt læ
for regn eller sol. Og kører man om natten er et
udtrykt for den gennemtænkte bil, at der ude til
højre i bagagerummet findes en lygte, som er bagagerumslys,
når den er monteret i bilen og desuden kan tages ud og bruges som en
almindelig lommelygte.
De to bageste sæder er klappet ned i bunden, som
derved er helt plan, og de klappes ud på et par
sekunder ved simpelthen at trække i en strop. På
samme måde betjener man den midterste sæderække, der
består af tre individuelle sæder, der kan betjenes
hver for sig. Siddepladsen kan foldes op i lodret
position, ryglænenes hældning kan justeres, når man
sidder på sædet, sæderne kan også justeres i
længderetningen og når ryglænene er foldet fremad
har man et næsten plan bagagerums gulv – oven i købet
med plads under sæderne.
Fralægningsrum
Foran bagsæderne findes fralægningsrum i bunden,
fly-borde i forsædernes bagsæderyglæn. Og fortil
disponerer man over et stort antal
fralægningspladser plus et let overskueligt
instrumentpanel. Eneste minus er, at de yderste
defrostere i hver side ikke kan lukkes. I stærk
varme med fuld fart på klimaanlægget giver det træk
ned langs siden af bilen. Men det klarede vi vha. et
stykke tape…
Sådan kører den
Affjedringen på en 5008 er optimeret med henblik på
god kørselskomfort. Det indebærer, at den er god til
at absorberer ujævnhederne. Desuden har man formået
at skabe så fast en reaktion på større påvirkninger,
f.eks. ved hurtig kurvekørsel, at bilen også er
yderst stabil – både gennem kurverne og ved høj fart
ad de tyske autobahns. Det sidste er ikke uden
betydning for kørekomforten, for en stabil kørsel
trætter mindre – til gavn for såvel fører som
passagerer.
Dieselmotoren er effektmæssigt lige i underkanten,
men findes også kraftigere, så savner man effekt og
moment, kan man betale sig fra det. Omvendt opdagede
vi over de mange kilometer, at trafikken og
kørselsforholdende på ingen måde krævede flere
kræfter. Der var rigelig moment til de store
stigninger og udmærket effekt til at fastholde en
høj march hastighed. Og ved lave hastigheder er
accelerationen helt på linje med andre og også de
lidt hurtigere biler – simpelthen fordi
drejningsmomentet hjælper en af sted med hele sin
styrke allerede ved 1750 omdr./min. |