Umiddelbart er det mest
bemærkelsesværdige ved den nye generation Peugeot
208, at ratpositionen er usædvanlig. Men samtidig
med, at rattet sidder anderledes, sidder det lige i
øjet – præcis som det meste ved den nye kompakte
Peugeot.
Når ratpositionen er det mest
iøjefaldende, har det også at gøre med, at den nye
208 visuelt umiskendeligt er en Peugeot. Man har
fastholdt designlinjen, men naturligvis er afløseren
for den succesrige 207 blevet strammet op. Ingen kan
være i tvivl om, at 208 er en Peugeot, og det er
ikke så ringe endda, for ikke mindst i Danmark har
vi i lang tid været meget glade for Peugeots
designstil.
Kopieringsværdig ratposition og -form
Men tilbage bag rattet. Nu er det
altså ingen revolution, Peugeot har gennemført. Kun
lille, i hvert fald, og umiddelbart lægger man
heller ikke så meget mærke til den. Der er et rat,
dér hvor det normalt plejer at være. Men hvor et rat
normalt er cirkelrundt, er det kun den øverste del
af 208-rattet, der har den facon. Den nederste del
er nærmest oval, næsten flad.
Derved kan rattet positioneres
tættere ved førerens ben. Derved har armene en mere
naturlig stilling langs krop og lår, og derved
slipper man for, at blodet løber fra armene og at
armene begynder at sove. Det er en placering, man
ofte tilstræber i racerbiler. Resultatet indebærer
også, at man ser hen over ratkransen på de primære
instrumenter og ikke imellem ratnav og ratkrans som
i andre biler. En anderledes, lidt pudsig, men
ganske god løsning, som givetvis vil blive kopieret
af andre bilproducenter i de kommende år.
Gode
pladsforhold
Peugeot 208 er en såkaldt
B-segment bil. Dvs. den er lidt større end de
allermindste. Det har givet designerne lidt mere
spillerum og eksempelvis er de boomerangformede
baglygter udtryk for at bilers bagender ikke behøver
være kedelige. En sådan operation kunne være gået ud
over funktionaliteten, men det er ikke sket.
Den tophængslede bagklap kan åbne
helt op i 2 meters højde, så den har man svært ved
at komme i karambolage med, og den åbner for ikke
mindre end 325 liter bagageplads. Imponerende i en
bil, der blot måler 3,97 meter i længden. Når
bagsæderyglænene lægges ned, forøges
bagagekapaciteten til 1220 liter, hvilket også
indikerer, at pladsen i bagagerummet ikke er taget
fra bagsædepassagererne.
Der er rimelig plads på bagsædet,
men ikke mere end i en gennemsnitsbil i denne
størrelse. Det er nok 208’erens svageste punkt.
Stringent,
stramt og fancy
På forsædet mødes man ikke bare af
det usædvanligt placerede rat men også af et på én
gang stringent og stramt men også ret fancy design
af bl.a. instrumentpanelet. Midt på panelet skyder
en stor 7” skærm op, som er en integreret del af
panelet. Hos konkurrenterne ser lignende løsninger
som regel ud som om, at der er tale om en
eftermontering. Men ikke i 208. Det er den pæneste
løsning, vi til dato er blevet præsenteret for af
den slags.
Skærmen dækker i øvrigt over en
vifte af teknologiske løsninger, som bl.a.
indebærer, at man kan høre netradio trådløst via
bilens audio-system, forudsat at man er i besiddelse
af en smart-phone med Bluetooth og internetadgang.
Men også de snart obligatoriske AUX og USB-stik er
en den af anlægget.
Højt
udstyrsniveau
Europæerne og i særdeleshed
danskerne køber rigtig mange biler i 208-størrelsen,
derfor er det udstyr, man får med for pengene, ikke
uden betydning. Og de bilkøbere der gerne vil gå ned
i bilstørrelse, ønsker ikke nødvendigvis at gå ned i
udstyr.
Udstyrslisten inkluderer da også i
den prøvekørte ”Active” udstyrsversion til 195.000
kroner med 92-hestes 1,6 liters turbodieselmotor
sædevarme, fartpilot, multifunktionsrat,
aircondition og på den prøvekørte udgave også
panoramaglastag som ekstraudstyr til 12.000 kroner.
Det har den sjove finesse, at der indvendigt i
tagkanten er installeret en række LED-diodelys. Det
giver en god virkning i kabinen i vintermørket og
distraherer ikke, hvad vi først frygtede.
Fem
undervogne optimerer køreoplevelsen
Køreegenskaberne er prikken over
i’et i Peugeot 208. I hvert fald i den prøvekørte
version, for 208 leveres med fem forskellige
opsætninger af undervognen afhængig af, hvilken
drivline, man har valgt – dvs. kombination af motor
og gearkasse. Også antallet af døre har betydning
for undervognen, man har ganske enkelt et anderledes
baghjulsophæng på bilerne med to døre i hver side
end med bare en enkelt.
Det er naturligvis gjort for at
hale det bedst mulige ud af bilens kørepotentiale og
resultatet er fremragende. Peugeot 208 er styrer
yderst præcist, der er ikke megen sidevindsfølsomhed
og med 15” fælge og relativt høje dæksider opnås en
kørekomfort og vejbeliggenhed som var der tale om en
meget større og dyrere bil. Peugeot 208 er optimeret
i en sådan grad, at vi uden at være for kategoriske i
opfattelsen af, hvordan gode køreegenskaber er,
påstår, at det er den til dato bedst kørende bil i
denne kategori.
Dieselmotoren er der ikke mange
kommentarer til. Peugeot mestrer fortsat
dieselteknologien fremragende, og man kombinerer
gode fartpræstationer med en god brændstoføkonomi på
26,3 km/l. Men det er i øvrigt tankevækkende, at
selvsamme model i billigste version til bare 133.000
kroner leveres med en ny 3-cylindret benzinmotor,
der godt nok ikke er helt så effektfuld (68 hk), men
kommer tæt på dieselmaskinen på forbrugstal: 23,3
km/l kan den køre.
|