- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 2008 1,6 e-HDI 92 hk Active

Banebrydende koncept til fremtidens europæere


Af Søren Clauding – november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at undertegnede havde Peugeot 2008 blandt finalisterne i den netop overståede konkurrence om titlen ”Årets Bil i Danmark”. At den ikke kom i finalen var med andre ord ikke min skyld.

 

Men begrundelsen for mit valg, kan jeg fuldt ud stå ved: Peugeot 2008 viderefører nemlig ikke bare det banebrydende cockpit-koncept med head-up display og lavt rat, den er også helt i overensstemmelse med den biltype, som en samlet europæiske bilindustri fremsynet nok forventer, vil dominere bilmarkederne i de kommende år.

 

Afslappet kørestilling

Med til at overbevise var en længere tur i Peugeot 2008 kort forinden. En tur, der ikke bare afslørede fortræffelige køreegenskaber ved høj fart – så høj den nu kunne blive med beskedne 92 hestekræfter under motorhjelmen – på tyske autobahns, men også understregede ”verdens mest afslappede kørestilling”.

 

Det er ikke bare instrumenter i øjenhøjde, det er også sænkede skuldre og arme i ergonomisk rigtig skrivebordshøjde og deraf en usædvanlig let følelse under kørslen. Den oplevelse kom overraskende og kan selvfølgelig overføres til såvel Peugeot 208 som 308, der byder på samme koncept. Og den blev sat ekstra i relief, da man efterfølgende steg ind i en bil med konventionel rat-position og reelt savnede at have armene længere nede.



Kræfter nok, men…

Dieselmotoren havde vi større forventninger til, efter i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Peugeot 2008 i Alsace regionen i Frankrig at have antaget, at 92 hk var nok, sammenlignet med den kraftigere 115-hestes udgave. 92 hk er nok i dagligdagen på det danske vejnet og til dels også på motorvejsnettet.

 

Men på vej ned gennem Europa savner man kræfter – også hvis man vælger, at køre med mere moderater hastigheder end de 181 km/t, som det vist iøvrigt aldrig rigtig lykkedes os at presse 2008’eren op på. Det tog sin tid, når hastigheden passerede 160, for nu at sige det mildt.



Langt på literen - overalt

Til gengæld: Kører man med moderater hastigheder, belønnes man af god brændstoføkonomi. 25 km/l er godt i en bil, der trods beskeden længde på bare 4,16 meter er både rummelig, fleksibel og byder på flere muligheder i terrænet.

 

Det sidste hænger sammen med, at frihøjden er 2,5 cm større end den 208, som 2008 deler undervogn eller i hvert fald platform med. Da man oven i købet har påmonteret M&S dæk, er man godt kørende lidt væk fra plan asfalt, og siler regnen ned, er vejgrebet også bedre end på almindelige tørvejrsdæk. M&S-dæk kan dog ikke helt erstatte vinterdæk, når vi når så langt, for vinterdæk er fremstillet af blødere gummi og har lameller, der suger dækkene fast til underlaget.

 

Bil til lidt af hvert

Man kunne frygte, at M&S dækkene og den større frihøjde ville medføre dårligere vejgreb, især ved høj fart. Dette var ikke tilfældet. Hvis man ser bort fra manglen på hestekræfter, er Peugeot 2008 en udmærket langtursbil, også for flere personer, på grund af de gode pladsforhold.

 

En Peugeot 2008 er med andreord en bil til lidt af hvert. Og det er præcis, hvad bilfabrikkerne forventer, at europæerne vil efterspørge i de kommende år. De beskedne ydermål gør den let at parkere og moderne affjedringsteknologi sikrer gode køreegenskaber – selvom disse stadig ikke kan sammenlignes med dem, man f.eks. finder hos den nye Peugeot 308. Sidstnævnte nyder selvsagt også godt af stadig bedre affjedring.

 

Gad vist hvor længe det varer…

Den prøvekørte variant koster 230.000 kroner, men kan fås helt ned til 175.000 kroner. Det er en rigtig god pris, selvom udstyret er noget mere spartansk og 82-hestes benzinmotoren næppe øger tempoet, nedad mod det sydlige udland. Men cockpittet er det samme og det er Peugeot foreløbig ene om at tilbyde. Gad vist hvor længe det varer…


 

Peugeot 2008 i Motorradioen



Model:

Peugeot 2008 1,6 e-HDI 92 hk Active

Listepris:

Kr. 229.990 (intro-pris – ellers +25.000)

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 92 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 181 km/t/ 25 km/l / g/km

Længde:

4,16 m

Bagagerum:

350-1194 liter

Anhænger:

930 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. 6 airbags. 16” stålfælge (testebilen havde alufælge som ekstraudstyr). Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


Elegant indretning og gode pladsforhold

følger med, uanset udstyrsvariant 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt