Det skal ikke være nogen hemmelighed, at
undertegnede havde Peugeot 2008 blandt finalisterne
i den netop overståede konkurrence om titlen ”Årets
Bil i Danmark”. At den ikke kom i finalen var med
andre ord ikke min skyld.
Men begrundelsen for mit valg, kan jeg fuldt ud stå
ved: Peugeot 2008 viderefører nemlig ikke bare det
banebrydende cockpit-koncept med head-up display og
lavt rat, den er også helt i overensstemmelse med
den biltype, som en samlet europæiske bilindustri
fremsynet nok forventer, vil dominere bilmarkederne
i de kommende år.
Afslappet kørestilling
Med til at overbevise var en længere tur i Peugeot
2008 kort forinden. En tur, der ikke bare afslørede
fortræffelige køreegenskaber ved høj fart – så høj
den nu kunne blive med beskedne 92 hestekræfter
under motorhjelmen – på tyske autobahns, men også
understregede ”verdens mest afslappede
kørestilling”.
Det er ikke bare instrumenter i øjenhøjde, det er
også sænkede skuldre og arme i ergonomisk rigtig
skrivebordshøjde og deraf en usædvanlig let følelse
under kørslen. Den oplevelse kom overraskende og kan
selvfølgelig overføres til såvel Peugeot 208 som
308, der byder på samme koncept. Og den blev sat
ekstra i relief, da man efterfølgende steg ind i en
bil med konventionel rat-position og reelt savnede
at have armene længere nede.
Kræfter nok, men…
Dieselmotoren havde vi større forventninger til,
efter i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Peugeot 2008 i Alsace regionen i
Frankrig at have antaget, at 92 hk var nok,
sammenlignet med den kraftigere 115-hestes udgave.
92 hk er nok i dagligdagen på det danske vejnet og
til dels også på motorvejsnettet.
Men på vej ned gennem Europa savner man kræfter –
også hvis man vælger, at køre med mere moderater
hastigheder end de 181 km/t, som det vist iøvrigt
aldrig rigtig lykkedes os at presse 2008’eren op på.
Det tog sin tid, når hastigheden passerede 160, for
nu at sige det mildt.
Langt på literen - overalt
Til gengæld: Kører man med moderater hastigheder,
belønnes man af god brændstoføkonomi. 25 km/l er
godt i en bil, der trods beskeden længde på bare
4,16 meter er både rummelig, fleksibel og byder på
flere muligheder i terrænet.
Det sidste hænger sammen med, at frihøjden er 2,5 cm
større end den 208, som 2008 deler undervogn eller i
hvert fald platform med. Da man oven i købet har
påmonteret M&S dæk, er man godt kørende lidt væk fra
plan asfalt, og siler regnen ned, er vejgrebet også
bedre end på almindelige tørvejrsdæk. M&S-dæk kan
dog ikke helt erstatte vinterdæk, når vi når så
langt, for vinterdæk er fremstillet af blødere gummi
og har lameller, der suger dækkene fast til
underlaget.
Bil til lidt af hvert
Man kunne frygte, at M&S dækkene og den større
frihøjde ville medføre dårligere vejgreb, især ved
høj fart. Dette var ikke tilfældet. Hvis man ser
bort fra manglen på hestekræfter, er Peugeot 2008 en
udmærket langtursbil, også for flere personer, på
grund af de gode pladsforhold.
En Peugeot 2008 er med andreord en bil til lidt af
hvert. Og det er præcis, hvad bilfabrikkerne
forventer, at europæerne vil efterspørge i de
kommende år. De beskedne ydermål gør den let at
parkere og moderne affjedringsteknologi sikrer gode
køreegenskaber – selvom disse stadig ikke kan
sammenlignes med dem, man f.eks. finder hos den nye
Peugeot 308. Sidstnævnte nyder selvsagt også godt af
stadig bedre affjedring.
Gad vist hvor længe det varer…
Den prøvekørte variant koster 230.000 kroner, men
kan fås helt ned til 175.000 kroner. Det er en
rigtig god pris, selvom udstyret er noget mere
spartansk og 82-hestes benzinmotoren næppe øger
tempoet, nedad mod det sydlige udland. Men
cockpittet er det samme og det er Peugeot foreløbig
ene om at tilbyde. Gad vist hvor længe det varer…
|