- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Peugeot 108 1,0 e-VTi Active Top! 5d

108 på toppen – stilfuld bybil


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har i Danmark haft utrolig stor succes med den nye mini-bil, 108, som blev lanceret herhjemme sidste sommer. En meget ambitiøs pris- og leasingpolitik har givetvis været en medvirkende faktor til at få mange danskere ud at køre Peugeot 108. Derigennem har Peugeot i øvrigt også dokumenteret, at danskerne gerne vil disponere over og køre bil – økonomien er den største hindring. Tag den, kære politikere.

 

Den hér prøvekørte udgave af Peugeot 108 er en af top-varianterne. I bogstavelig forstand, for den hedder Peugeot 108 Top!. Den er desuden udrustet med to døre i hver side og det såkaldte Active udstyr. Derved var listeprisen på det tidspunkt, hvor vi prøvekørte bilen (lige inden Jul) godt nok krøbet op på 120.000 kroner. Men hvad gør det, hvis det er den månedlige ydelse, der er afgørende. Og dér tør vi ikke udtale os: priskonkurrencen ændrer til stadighed på tilbuddenes karakter og størrelse. Klik ind på Peugeot’s danske webside og få indsigt i tingenes tilstand hos Peugeot netop nu.

 

Sin egen karakter

Til gengæld vil vi gerne fastslå, at netop Peugeot 108 Active Top! (ja, udråbstegnet hører med til navnet, sådan som Peugeot bogstaverer det) er en ganske stilfuld version af den lille minibil, der som bekendt er udviklet i samarbejde med søsterfirmaet i PSA-koncernen, Citroën, og Toyota.

 

Kik på billederne her på siden og fornem hvorfor. Det er nemlig lykkedes de tre bilproducenter i samarbejdet at skabe meget forskellige designmæssige udtryk. Og allerede da vi prøvekørte 108’eren i Paris i sommer, kort inden den blev introduceret i Danmark (læs den første prøvekørsel af Peugeot 108 hér >>>), fik vi en god fornemmelse af bilens karakteregenskaber. De blegnede ikke, da det var Tivolis forlystelser, man kunne beskue gennem det åbne tag i stedet for Eiffeltårnet.



Venligt pust i nakken

”Top!” betegnelsen refererer naturligvis netop til det variable tag. Peugeot betegner 108’eren med kanvastag som en cabriolet. Det er måske at skyde lidt over målet. Men fornemmelsen af, at køre rundt i bytrafikken med direkte udsigt til himmelformationerne og et venligt pust i nakken er uomtvisteligt. Det er med til at give 108’erens stil – præcis som designet og ikke mindst Active udstyret.

 

Sidstnævnte inkluderer el-ruder foran (bagruderne er vipperuder og giver kun moderat ventilation – i det lys er kanvastaget en ekstra fordel), aircondition, bluetooth-forbindelse til infotainment anlægget og meget mere. Bagsæderyglænet er deleligt, der er seks airbags i kabinen og man kan montere to barnestole i de medfølgende Isofix beslag. Det er altså også en ganske anvendelig lille bil.

 

Isoleringsevnen

Hvad prøvekørslen i Paris ikke gav nogen som helst idé om i det sommervejr, der dengang herskede i byernes by, var kanvastagets evne til at modstå kulde. Selvom vinterkulden ikke var overvældende i testperioden i Danmark, fik vi dog en idé om, at kanvastaget er temmelig temperatur-isolerende og vejrbestandigt. Man mærker hverken træk eller kulde ovenfra, så længe man ikke åbner taget, altså.

 

Hvis man skulle finde på det, og siden, måske meget naturligt her i vinterperioden, finde på at lukke det igen, er det en kæmpe fordel, at det sker elektrisk og kan ske med hastigheder helt op til 120 km/t. Det giver virkelig mulighed for at anvende taget oftere end ellers – det er jo blot et tryk på en knap, så sker resten af sig selv.

 

Oplagt maskine

Peugeot 108 findes med tre alternative motorer: En 69-hestes 1-liters benzinmotor, som er en opgradering af den eksisterende motor kendt fra forgængeren (som alene tilbydes ifm. køb af basismodellen Access), en særlig eco-optimeret 69-hestes udgave samt en 1,2 liters benziner på 82 hestekræfter. Den sidste har vi godt nok ikke prøvet i Danmark, men erindrer den som en veloplagt lille maskine, der helt lever op til 108’erens karakter.

 

69-hestes e-VTi motoren er dog på ingen måde hverken uoplagt eller dårlig. Omvendt bliver køberen måske mere oplagt, for med den i motorrummet er bilen 10.000 kroner billigere og den kan køre 3 kilometer længere (på papiret) end den kraftigere maskine. Og et eller andet sted handler det jo om penge, når man køber småt. Det ved Peugeot i Danmark alt om.


 

 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Peugeot 108 test i Motorradioen >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den den åbne Peugeot 108 Active Top.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Peugeot 108 1,0 e-VTi Active Top! 5d

Listepris:

Kr. 119.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. 69 hk. 93 Nm. 5 M/T. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,6 sek./ 157 km/t/ 26,3 km/l / 88 g/km

Længde:

3,48 m

Bagagerum:

180-780 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 6 airbags. LED kørelys. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for.  Aircondition. Højdejusterbart rat. Ratbetjent radio. USB og Bluetooth. Isofix. Elektrisk kanvastag i sort.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt