Peugeot 107 er den ene af trekløveret, der desuden
består af Toyota Aygo og Citroën C1. C1 kan ikke
leveres med dieselmotor – men det er Peugeot, der
har skabt motoren, så naturligvis er den her med på
programmet. Alternativet er en 3-cylindret 1-liters
benzinmotor.
I princippet er Peugeot 107 identisk med de to
andre. Men der er forskelle.
Diesel foretrækkes
Den lille diesel er dyrere end benzinudgaverne. Den
prøvekørte 107 ”Trendy” koster 150.000 kroner i
versionen med fire døre. Men det er ikke Peugeots
skyld, at de danske afgifter straffer dieselbiler.
Det er blot synd, for HDi-motoren er ikke bare
ekstremt økonomisk (24,4 km/l) – den er også meget
behagelig og efter vores opfattelse langt at
foretrække frem for den 3-cylindrede benzin-version.
Til trods for, at benzinmotoren er både kraftigere
og slet ikke så uøkonomisk endda (21,7 km/l)!
HDi (betyder High-presure Direct Injection)
princippet går ud på at elektronisk styres brændstof
ind i forbrændingskammeret forud for den egentlig
kraftudviklende tænding. Det betyder dels, at
tændingen igangsættes tidligt og eksplosionen
efterfølgende bliver ekstra kraftig, dels at selve
tændingstakten bliver blødere og man slipper for den
karakteristiske dieseltikken, som kendes fra f.eks.
gamle dieseltaxi’er.
Afstressende
I den lille bil er det system med til at sikre en
langt roligere og blødere motorgang. Dieselmotoren
føles langt mere omdrejningsvillig end den
trecylindrede benzinmotor og langt mere
vibrationssvag. Derfor er oplevelsen også meget mere
afstressende og helhedsbilledet mere behageligt.
Den prøvekørte bil var udstyret med
omdrejningstæller (som i øvrigt er placeret på en
pudsig måde, nærmest som en satellit ”nordvest” for
speedometeret). Den gav et klart billede af motorens
rotationsgang og indikerede også en anden fordel ved
diesel frem for benzin: Dieselmotoren roterer langt
mindre end benzinmotoren. Det giver mindre slitage
og dermed længere holdbarhed. Da man skal køre en
del kilometer i dieseludgaven for at modsvare
merudgiften er det en vigtig faktor i budgettet på
længere sigt.
Nøgletallene ser i øvrigt sådan ud, sammenlignet med
benzinversionen:
Merudgift til anskaffelse: kr. 12.000,-
Merudgift til ejerafgift: kr. 1.440,-/år
Besparelse i brændstofudgift: ca. 20 procent
Attraktive priser
Peugeot har arbejdet meget på at opnå attraktive
priser. Som sådan er den billigste 107 over 10.000
kroner billigere end den billigste Citroën C1 –
begge med benzinmotorer (billigste version: 116.000
kroner). Men en markant forskel er, at 107’eren da
er 2-dørs mens C1 kun sælges med fire døre.
Peugeot er imidlertid også gået noget på kompromis
med udstyret for at opnå de lave priser. Bl.a. er
recirkulering af kabineluften ikke
|