Har man brug for
god plads, fornuftig trækkraft, benzinøkonomi og firehjulstræk, så en våd
græsmark ikke lægger begrænsninger på fremfærden, er Opel Mokka en ret god
mulighed. Den nye kompakte SUV fra Opel, som vi tidligere har haft lejlighed til
at præsentere på forblæste tyske landeveje i Ditmarsken i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler (Læs First World Test af Opel Mokka hér >>>),
er i mellemtiden landet i Danmark og dér rammer den direkte ind i mange
danskeres behov.
I særdeleshed vil
Mokka med firehjulstræk være attraktiv for campister, der anvender campingvogn,
eller i det hele taget for mennesker, der helst ikke vil sættes ud af spillet,
fordi underlaget kan virke lidt ufremkommeligt. De lange snevintre passer godt
til Mokka’en, om end man selv må sørge for den varme kaffe undervejs. Den kan
imidlertid produceres helt
frisk, for et 230 V stik i kabinen kan bruges til
andet end at holde gang i bærbare computere. Det er i øvrigt bare ét af mange
eksempler på Opels alsidighed – et træk der går igen på alle nye Opel biler. De
tænker sig om for tiden, dernede på fabrikken i Rüsselsheim og de gør det godt.
God
brændstoføkonomi
Firehjulstrækket er
af den type, hvor det kun leveres, når der er brug for det. Det har bl.a.
muliggjort en god brændstoføkonomi, for 15,6 kilometer pr. liter benzin må siges
at være godt, når man både har 140 levende turboheste til disposition, en
rummelig bil og firehjulstræk. Mokka’en kan selvfølgelig også leveres med endnu
bedre brændstoføkonomi, hvis man vælger diesel. Men med de seneste
afgiftsændringer, som ikke præcis tilgodeser dieselbiler, er det det sædvanlige
regnestykke, der skal gennemføres, baseret på ens kørselsbehov, før man kan få
et økonomisk argument i den ene eller den anden retning.
Benzinbilen er
uanset resultatet af det regnestykke en god mulighed, fordi benzinmotoren både
er lyd- og vibrationssvag. Derved bliver kørslen mere komfortabel. Det kan den
så også godt have brug for – 18” alufælge er ikke med til at øge
kørselskomforten i en i forvejen fast opsat undervogn. Det er dog ikke så galt,
som vi havde frygtet efter prøvekørslerne på de gode tyske landeveje. Selv når
man bevæger sig ud på ujævne, hullede danske provinsveje absorberer Opel
affjedringen forstyrrelserne godt. Langt bedre end vi havde forventet, så
køreegenskaberne er nok meget godt i harmoni med de fleste danskeres ønsker.
Alsidig
Opel Mokka er
virkelig alsidig. Ikke alene fordi firehjulstrækket giver større
fremkommelighed, uden at bilen dog skal betragtes som en offroader – dertil er
frihøjden på 17 cm for ringe. Men fordi den IKKE er en egoistbil, hvor
pladsforholdene forrest i kabinen er opnået på bekostning af
bagsædepassagerernes plads. Der er ganske enkelt god plads bagtil. Også helt
bagude, hvor bagagerummet trods et bageste differentiale tilbyder 356 liter –
det er næsten det samme som i f.eks. en VW Golf, der er stort set ligeså lang
som en Opel Mokka. Lægges bagsæderyglænene ned, øges kapaciteten til 1372 liter.
Den billigste Mokka
med 1,4 liters 140 hestes turbobenzinmotor og firehjulstræk koster 316.000
kroner. Den prøvekørte variant med udstyrsbetegnelsen ”Cosmo” er prissat til
335.000 kroner. For de ekstra 19.000 kroner får man ret meget udstyr, deriblandt
det nævnte 230 Volt stik, p-sensorer både for og bag (en god hjælp, for udsynet
især bagud lader lidt at hente). Klimaanlæg er en del af udstyret ligesom varme
i rattet (pragtfuldt i vinterkulden), sædevarme, el-sideruder for og bag,
regnsensor og fjernbetjent centrallås. Også Hill Descent Control, som ellers kun
ses i regulære off-road’ere er en del af udstyret, som er hensigtsmæssigt, når
man f.eks. begiver sig ned af en stejl skråning på glat underlag.
Egne
køreegenskaber
Også 18” alufælge
er en del af Cosmo-udstyret og de må efter vores opfattelse gerne erstattes med
mindre – af hensyn til komforten. Det kan dog påvirke sidevindsfølsomheden, som
i forvejen ligger lige på kanten i 4X4 udgaven. At det kun er 4X4’eren skyldes,
at Opel har arbejdet konceptet helt til ende og bagvognen på den firehjulstrukne
udgave er anderledes end på den forhjulstrukne bil. 4X4’eren er lidt mere løs i
kørslen, hvad der taler til forhjulstrækkerens fordel, især hvis den er udrustet
med en tung dieselmotor. Har man brug for at køre mange og lange ture med hurtig
motorvejsfart er forhjulstrækkeren at foretrække. Skal man også lidt væk fra
alfarvej engang imellem, er 4X4 topscoreren.
En del af Opels
alsidighedstankegang var i den prøvekørte model også udtrykt gennem den
indbyggede cykelholder. Den er godt nok ekstraudstyr til 15.000 kroner, men den
er indbygget – til trods for at der også er plads til det bageste differentiale
– og øger i den grad anvendelsesmulighederne for bilejere i cykel-Danmark. Som
sådan er Opel Mokke et godt svar på ejerens mobilitetsbehov – den er ikke ”kun
en bil”.
|