- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Mokka 1,4 T 140 hk 4X4 Cosmo

Mobilitet i mere end én forstand


Af Søren Clauding – april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har man brug for god plads, fornuftig trækkraft, benzinøkonomi og firehjulstræk, så en våd græsmark ikke lægger begrænsninger på fremfærden, er Opel Mokka en ret god mulighed. Den nye kompakte SUV fra Opel, som vi tidligere har haft lejlighed til at præsentere på forblæste tyske landeveje i Ditmarsken i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (Læs First World Test af Opel Mokka hér >>>), er i mellemtiden landet i Danmark og dér rammer den direkte ind i mange danskeres behov.

 

I særdeleshed vil Mokka med firehjulstræk være attraktiv for campister, der anvender campingvogn, eller i det hele taget for mennesker, der helst ikke vil sættes ud af spillet, fordi underlaget kan virke lidt ufremkommeligt. De lange snevintre passer godt til Mokka’en, om end man selv må sørge for den varme kaffe undervejs. Den kan imidlertid produceres helt frisk, for et 230 V stik i kabinen kan bruges til andet end at holde gang i bærbare computere. Det er i øvrigt bare ét af mange eksempler på Opels alsidighed – et træk der går igen på alle nye Opel biler. De tænker sig om for tiden, dernede på fabrikken i Rüsselsheim og de gør det godt.

 

God brændstoføkonomi

Firehjulstrækket er af den type, hvor det kun leveres, når der er brug for det. Det har bl.a. muliggjort en god brændstoføkonomi, for 15,6 kilometer pr. liter benzin må siges at være godt, når man både har 140 levende turboheste til disposition, en rummelig bil og firehjulstræk. Mokka’en kan selvfølgelig også leveres med endnu bedre brændstoføkonomi, hvis man vælger diesel. Men med de seneste afgiftsændringer, som ikke præcis tilgodeser dieselbiler, er det det sædvanlige regnestykke, der skal gennemføres, baseret på ens kørselsbehov, før man kan få et økonomisk argument i den ene eller den anden retning.



Benzinbilen er uanset resultatet af det regnestykke en god mulighed, fordi benzinmotoren både er lyd- og vibrationssvag. Derved bliver kørslen mere komfortabel. Det kan den så også godt have brug for – 18” alufælge er ikke med til at øge kørselskomforten i en i forvejen fast opsat undervogn. Det er dog ikke så galt, som vi havde frygtet efter prøvekørslerne på de gode tyske landeveje. Selv når man bevæger sig ud på ujævne, hullede danske provinsveje absorberer Opel affjedringen forstyrrelserne godt. Langt bedre end vi havde forventet, så køreegenskaberne er nok meget godt i harmoni med de fleste danskeres ønsker.

 

Alsidig

Opel Mokka er virkelig alsidig. Ikke alene fordi firehjulstrækket giver større fremkommelighed, uden at bilen dog skal betragtes som en offroader – dertil er frihøjden på 17 cm for ringe. Men fordi den IKKE er en egoistbil, hvor pladsforholdene forrest i kabinen er opnået på bekostning af bagsædepassagerernes plads. Der er ganske enkelt god plads bagtil. Også helt bagude, hvor bagagerummet trods et bageste differentiale tilbyder 356 liter – det er næsten det samme som i f.eks. en VW Golf, der er stort set ligeså lang som en Opel Mokka. Lægges bagsæderyglænene ned, øges kapaciteten til 1372 liter.

 

Den billigste Mokka med 1,4 liters 140 hestes turbobenzinmotor og firehjulstræk koster 316.000 kroner. Den prøvekørte variant med udstyrsbetegnelsen ”Cosmo” er prissat til 335.000 kroner. For de ekstra 19.000 kroner får man ret meget udstyr, deriblandt det nævnte 230 Volt stik, p-sensorer både for og bag (en god hjælp, for udsynet især bagud lader lidt at hente). Klimaanlæg er en del af udstyret ligesom varme i rattet (pragtfuldt i vinterkulden), sædevarme, el-sideruder for og bag, regnsensor og fjernbetjent centrallås. Også Hill Descent Control, som ellers kun ses i regulære off-road’ere er en del af udstyret, som er hensigtsmæssigt, når man f.eks. begiver sig ned af en stejl skråning på glat underlag.



Egne køreegenskaber

Også 18” alufælge er en del af Cosmo-udstyret og de må efter vores opfattelse gerne erstattes med mindre – af hensyn til komforten. Det kan dog påvirke sidevindsfølsomheden, som i forvejen ligger lige på kanten i 4X4 udgaven. At det kun er 4X4’eren skyldes, at Opel har arbejdet konceptet helt til ende og bagvognen på den firehjulstrukne udgave er anderledes end på den forhjulstrukne bil. 4X4’eren er lidt mere løs i kørslen, hvad der taler til forhjulstrækkerens fordel, især hvis den er udrustet med en tung dieselmotor. Har man brug for at køre mange og lange ture med hurtig motorvejsfart er forhjulstrækkeren at foretrække. Skal man også lidt væk fra alfarvej engang imellem, er 4X4 topscoreren.

 

En del af Opels alsidighedstankegang var i den prøvekørte model også udtrykt gennem den indbyggede cykelholder. Den er godt nok ekstraudstyr til 15.000 kroner, men den er indbygget – til trods for at der også er plads til det bageste differentiale – og øger i den grad anvendelsesmulighederne for bilejere i cykel-Danmark. Som sådan er Opel Mokke et godt svar på ejerens mobilitetsbehov – den er ikke ”kun en bil”.


Opel Mokka i Motorradioen



Model:

Opel Mokka 1,4 T 140 hk 4X4 Cosmo

Listepris:

Kr. 334.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbobenzinmotor, 140 hk. 200 Nm/1850-4900 omdr./min. 6 man. gear. Firehjulstræk

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 195 km/t/ 15,6 km/l /149 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

356-1372 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. HDC. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. P-sensorer for og bag. 230 V stik ved bagsæderne. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt