Vi var med, da Opel præsenterede den nye geniale
Opel Meriva for første gang, endnu inden den var
kommet til Danmark (læs
her>>>). Den er nu for længst kommet på markedet
og vi har haft lejlighed til at prøvekøre den over
lidt længere tid og med en lidt mindre motor end ved
første lejlighed. Det bliver den ikke mindre genial
af.
Meriva’ens funktionalitet med de to sidedøre i hver
side, der er åbnes som var de fløjdøre, er nemlig
den samme, uanset modelvariant. Dette såkaldte
FlexDoor system har vi indgående beskrevet tidligere
og det skal vi ikke gøre mere ud af hér, blot
konstatere, at man bestemt ikke bliver mindre
begejstret over indstigningsforholdene som tiden
går. Det er klart, at funktionaliteten umiddelbart
er den væsentligste grund til at man vælger Meriva,
men pris og udstyr er heller ikke uden betydning,
for det er nemlig begge dele på hvert sit attraktive
niveau.
Lav indstigningspris
Den aller billigste Meriva koster kun 210.000
kroner. Det er virkelig en unik pris for en unik
bil. Den prøvekørte mellemudstyrsversion, Enjoy,
koster 240.000, hvoraf de 15.000 kroner er merprisen
for en 120 hestes motor (i stedet for 100 hk) og
resten går til mere udstyr.
Men allerede i basis version har man et omfattende
udstyr. Foruden dørsystemet inkluderer det også
FlexSpace (variabel bagagerumsplads), elektrisk
håndbremse (som er bekvem at betjene, men har visse
begrænsninger – den kan f.eks. ikke benyttes som
kørehjælpemiddel på vinterglatte veje), el-betjente
sideruder (foran) og sidespejle samt fjernbetjening
af centrallås og bagklap.
Varme i rattet
I Enjoy versionen, som mao. koster 15.000 kroner
oven i standardudrustningen, får man bl.a.
aircondition, fartpilot, sædevarme, ”FlexRail”
skinnesystemet med bakke og kopholder samt noget så
eksotisk som varme i rattet med i prisen.
FlexRail armlænet er på billedet
taget ud af skinnen mellem forsæderne.
Lægger man yderligere 20.000 kroner oveni er bilen
desuden udrustet med bl.a. tågeforlygter, FlexRail
armlæn, boardcomputer, el-betjente sideruder bag og
16” letmetal fælge.
Udover savnet af tågeforlygter er Enjoy helt klart
den variant, hvor man får mest for pengene.
Harmonisk
120 hestes turbo-motoren er ikke at sammenligne med
140 hestes maskinen, men den hænger nu meget godt
med og så er benzinforbruget og dermed også CO2
udledningen mindre (16,4 km/l vs. 14,9). Meriva med
120 hk er 15.000 kroner billigere end modellen med
de 140 hestekræfter, så har man lyst til større
effekt er den til at komme i nærheden af.
Køreegenskaberne er ikke typisk tyske. Det
indebærer, at Meriva er en ret komfortabel bil –
uden at være overblød. Som sådan byder den heller
ikke på køreegenskaber som en racervogn, og netop
derfor er 120 hestes maskinen ikke et dårligere valg
end de kraftigere motorer. Den harmonerer ganske
enkelt udmærket med køreegenskaberne. Det skal
tilføjes at stabiliteten er udmærket og
sidevindsfølsomheden moderat, så Opel har forstået
også hér at optimere forholdet mellem køreegenskaber
og funktionalitet.
Svaghederne er få
Den lidt længere tid til at prøve bilen igennem
afslørede ikke mange svagheder og i hvert fald ikke
så mange, at de overskygger fordelene. Armlænene ved
fordørene ER smalle – det konstaterede vi allerede i
maj, der er ikke et reservehjul under FlexSpace
systemet i bagagerummet (men der er plads til det,
så det kan vel tilkøbes), bagklappen er tung, men
den slår så højt op at man ikke støder hovedet ind i
den og oven i købet kan stå i læ i regnvejr og
bagsæderne, som skal lægges ned, hvis
bagagekapaciteten skal forøges fra 400 liter
til imponerende
1,5 kubikmeter, kræver lige det rette greb, hvis man
udføre forvandlingen uden for store problemer. |