Også med 95 hestekræfter under motorhjelmen er man
godt kørende i den nye Opel Meriva. Og det til trods
for, at vi i den første test af den rummelige Opel
med det unikke dørsystem (læs
hér>>>), egentlig syntes, at der var god harmoni
mellem de 120 benzinheste og bilens køreegenskaber.
Det sidste, altså det med køreegenskaberne, er måske
det centrale bag det ræsonnement. For Meriva’en har
fine komfortable køreegenskaber, som glimrende kan
håndtere 120 hestekræfter og for den sags skyld også
flere, hvis man måtte være forfalden til mere fart.
Komfortabel
Og kørekomforten ændres ikke, blot fordi man får
færre hestekræfter. I testperioden oplevede vi en
stiv sidevind på vej over Øresundsbroen. Det var
næsten ikke til at mærke i bilen. Meget, meget fint,
i særdeleshed set i lyset af, at Meriva’en har store
sideflader og større højde – netop for at kunne
opfylde pladsbehovene.
Maskineriet gør bestemt ikke Meriva’en til en
racerbil. Vil man have en sådan, køber man næppe
heller en Meriva. Men den lille 1,43 liters
dieselmotor er forbavsende trækvillig og ved
motorvejsfart er støjniveauet ganske beskedent.
Maskineriet er civiliseret. - man skal dog lige
vænne sig til, at motoren skal op i omdrejninger,
inden man slipper koblingen ved grønt lys. Glemmer
man det, går man i stå, og det skyldes ikke et
stop-start system, for sådan et har Meriva’en ikke.
22,2 kilometer pr. liter
Idéen med den lille dieselmotor er mere end noget
andet at spare brændstof og skåne miljøet. Og et
officielt tal på 22,2 km/l, som man ikke helt kan
opnå i praksis, men kommer temmelig tæt på, er
rigtig flot. For til trods for Meriva’ens kompakte
ydremål, er der tale om en relativt stor bil. Det
giver et CO2 udslip på
119
g/km. Brændstoftanken rummer 54 liter, hvilket i
praksis indebærer, at man kan køre over 1000
kilometer på en optankning. Det er dog umuligt i
praksis at køre i topgearet (5. gear) ved bykørsel,
hvor hastigheden er begrænset til 50 km/t – men
merforbruget i 4. gear er ikke stort.
De funktionelle egenskaber har vi tidligere
beskrevet og dem kommer vi ikke ind på hér. Blot hér
at konstatere, at med det samme udstyr er man også i
dieselvarianten godt kørende for en attraktiv pris.
Den prøvekørte model er prissat til 247.000 kroner
og kører man langt, kan det bestemt svare sig at
køre diesel fremfor benzin
|