Vi har tidligere prøvet Opel Insignia i et par
forskellige varianter, men greb muligheden for
afprøve Sport Tourer-varianten (stationcar) på en
tur ned ad de tyske autobahns.
(læs
hér>>> og
hér>>>)
Sidstnævnte er en vigtig del af en test af en stor
luksuøs mellemklassebil. Simpelthen fordi
højfartstests afslører centrale elementer i en bils
køreegenskaber. Og med den berømte Ypsilon undervogn
i tankerne – den som blev benyttet i forgængeren,
Opel Vectra – var forventningerne store. Så lad os
begynde med køreegenskaberne.
Sprælsk men forslugen
Den prøvekørte version var udstyret med en 1,6
liters 180 hestes turbo-benzin motor. Sammenlignet med bl.a. den 220 hestes
2-liters variant, vi tidligere har testet, er den
mindre motor meget mindre kedelig. Den er sprælsk og
levende, om end der opleves en vis turbotøven, hvis
ikke man holder motoren oppe i omdrejninger – men
også ret forslugen. Til trods for, at regnvejr
undervejs tvang os til længere stræk med moderat
fart, var benzinøkonomien gennemsnitligt
9
kilometer pr. liter. Det er ikke ret acceptabelt efter vor dages
normer.
Insignia’en var desuden udstyret med den såkaldte
adaptive undervogn, hvor man manuelt kan vælge
mellem sport og tourer. I indstillingen midt imellem
klarer undervognen tingene selv og erfaringer var
helt klart: Det er den meget bedre til på en langtur
end vi. I sports-indstilling er affjedringen mere
fast, men der er ingen mærkbar forskel på
stabiliteten. I tourer-mode bliver affjedringen
blødere. Det går ud over fornemmelsen af kørebanen
og gør det faktisk knap så afslappende, at køre
rigtig hurtigt.
Stabil
Stabiliteten fejler i øvrigt ingenting. De 18 tommer
store hjul giver godt og stabilt vejgreb. Men
Insignia føles ikke bedre end Vectra. Omvendt er
Insignia, ikke mindst i Sport Tourer versionen med
udvidet bagperron 4,91 meter lang, den er med andre ord en noget større bil og som sådan er
sammenligningen ikke helt fair.
Designmæssigt ligner Sport Tourer naturligvis den
almindelige Insignia. Men bagpartiet virker mere
helstøbt. Opel har da også benyttet et usædvanligt
design-element ved at lade bagklappen
gå helt ud til
den bagkofangeren, så de går over i hverandre som en
helhed. Desuden åbner den højt – og tager
baglygterne med – så
Opel
har indvendigt, under bagklappen, monteret ekstra
lygter, inkl. baklys, så man også kan ses og selv se
med bagklappen åben ved nattetide.
|