Den nye Opel Insignia er afløseren for en af Opels
store succes historier, Opel Vectra. Det er ingen
let opgave, men konklusionen er, at Opel har skabt
en værdig afløser for Vectra’en. Udgangspunktet var
en utrolig velkørende bil og det er da heller ikke
på køreegenskaberne, at Insignia lægger distance til
Vectra. Designet til gengæld: det er top moderne,
karakterfuldt og på samme tid ganske funktionelt.
Insignia er markant såvel udvendigt som indvendigt.
Især bagpartiet gør sig godt i helhedsbilledet, det
indvendige design også med en afrundende markering
under frontruden suppleret med en smuk midterkonsol
og et utal af gode og let forståelige
funktionsknapper. Det er vellykket. Bagsædepladsen
er pæn,
men det forventes også i en stor mellemklassebil og
bagi fornemmer man klart den aerodynamiske form – de
bageste sideruder giver ikke meget udsyn.
Alligevel er der rigelig plads indvendig. God plads
over skuldrene og god plads i bagagerummet på 500
regulære liter. Reservehjulet savnes, men pladsen er
der, så den kan tilkøbes, hvis man ikke vil nøjes
med et lappekit.
Veloplagt diesel
Designet er markant, men mest imponerede den
veloplagte 130 hestes common-rail dieselmotor, som
testbilen var udstyret med. Den har et fint
bundtræk, savner lidt i de øverste omdrejninger, som
bl.a. indebærer, at præstationstallet, hvad angår
0-100 km/t, ikke er overvældende. Men det er da heller ikke en racerbil men
snarere en landevejscruiser, der er tale om. Oven i
købet en meget økonomisk cruiser. De officielle
forbrugstal siger 17,2 km/l og praksis er meget tæt
på. Ved
110 km/t
på motorvej kørte vi let over 20 km/t. Det er lang
tid siden, vi har oplevet en bil, hvor de officielle
tal og praksis i den grad stemte overens.
|
|
|
|
Desuden er dieselmotoren rimelig støjsvag.
Undervognen har svært ved at leve op til Vectra’ens
yders harmoniske køreegenskaber. Insignia er ikke
dårligere, men måske handler det om henad vejen at
få afstemt affjedringen i overensstemmelse med
erfaringerne fra det virkelige liv. Responsen på
kørebanen er superb, når man kører på helt plan
asfalt, kurveegenskaberne er fortræffelige, men så
snart man møder lidt ujævnheder, påvirkes
kørekomforten for meget – formentlig i et forsøg på
at sikre, at styreegenskaberne ikke ændres
dramatisk. Den del af opgaven er da også løst
perfekt – man får meget hurtig meget stor tillid til
køreegenskaberne, og så kan man jo glæde sig over at
kvaliteten på lande- og motorveje trods alt ikke er
så ringe endda!
Flot udstyr
Den testede Edition-version er udstyrsmæssigt godt
stillet og i meget god harmoni med prisen på 380.000
kroner. Faktisk er prissætningen ret fordelagtig.
Det gælder måske især den billigste variant, der
blot koster 310.000 kroner. Har man ikke behov for
dieselmotorens fortræffelige økonomi er den
140-hestes benzinmotor, der følger med i
basismodellen, et rigtig godt alternativ.
Den prøvekørte bil var forsynet med forskelligt
ekstraudstyr som f.eks. AFL lygter, der har et utal
af tilpasningsmuligheder, så lyssætningen er optimal
uanset uanset kørselsforhold. Det er en kolossal
udbygning af tanken omkring kurvelys og en historie
i sig selv. Det vender vi tilbage til senere.
Model: |
Opel Insignia 2,0 CDTI Edition 130 hk 4d |
Listepris: |
kr. 378.400 |
Motor og transmission: |
4 cyl. 2,0 l common-rail diesel. 130 hk –
300 Nm ved 1750-2500 o/min. 6 gear. |
Præstationer 0-100 km/t/ topfart/
brændstoføk/ CO2 udledning: |
11,1 sek/205 km/t/
17,2 km/l /154 g/km |
Længde: |
4,83 m |
Bagagerum: |
500 liter |
Diverse |
ABS med EBD. ESP med ASR. EBA Alufælge. 8
airbags. Multijusterbart læderrat.
Fartpilot. El-højdejusterbart førersæde.
Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås.
El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder
for og bag. Isofix. |
|
|
|
|
|