EcoTech eller EcoFLEX – forskellen er ens, stort
set, og det er svært at høre forskel på ordene. Men
i praksis er forskellen ret stor, ikke mindst i
denne sammenligning mellem to varianter over samme
tema, frembragt af samme fabrik, naturligvis. Målet
var imidlertid at fastslå, om køreglæde og miljø’et
kunne hænge sammen, om EcoFLEX vil kunne konkurrere
med EcoTech.
Sammenligningen er ulige. For Opel Insignia 2,8
Turbo EcoTech havde 4-hjulstræk, automatgear og en
260 hestes benzinmotor under motorhjelmen. Plus
Cosmo udstyr og ekstra udstyrspakker. Og prisen er
600.000 kroner plus udstyret – i alt 670.000 kroner.
Tarveligt at sætte den op imod Opel Insignia 2,0
CDTi EcoFLEX? For her benyttes dieselkraft, der er
intet særligt udstyr og man skal selv stå for
gearskiftet. Men prisen er kun 410.000 kroner og man
kan køre mere end dobbelt så langt på en liter
prisbillig dieselolie. Vi havde dog valgt modellen
med 160 hestes dieselmotor i stedet for at nøjes med
en version med mindre effekt. Simpelthen fordi
køreglæde i en stor bil som Insignia er uløseligt
knyttet sammen med motorkraft. En mindre motor og
sammenligningen ville virkelig have været unfair.
Flere forskelle
EcoTech’en var udrustet med det såkaldte Flexride
system, som tilretter bilens
affjedringskarakteristika efter de øjeblikkelige
kørselsforhold. Man kan manuelt vælge mellem en
sportslig indstilling eller en komfort – eller lade
systemet klare tingene selv. Dertil kommer at 19”
alufælge og brede ultra lavprofildæk optimerede
vejgreb og styrepræcision.
17" alufælge på
EcoFLEX.
19" alufælge på
EcoTech.
Mod det måtte EcoFLEX klare sig med 17” fælge og
resten var derpå op til føreren…
På præstationsområdet taler tallene deres klare
sprog: 250 km/t vs 221. 0-100
km/t på 7,1 sekunder vs 9,5.
Analyse:
EcoTech betyder på Opel sprog, at der er taget
hensyn til brændstofudnyttelsen. Derfor kan
versionen med 2,8 liters 6-cylindret turbo motor
endda køre
9,1 km
pr. liter benzin – i modsat fald havde det været
værre.
EcoFLEX betyder på Opel sprog, at bilen er optimeret
med henblik på lavest mulig brændstofforbrug og CO2
udledning. Det har man bl.a. gjort ved at foretage
aerodynamiske indgreb, så luftmodstandskoefficienten
er 0,26 i stedet for 0,27. Resultatet er enestående:
19,2 km pr. liter dieselolie og en CO2 udledning på
blot 136 g/km vs 258!
|