- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Insignia 1,6 SIDI Cosmo

Beskedenhed sætter Insignia i særklasse


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Insignia i Motorradioen


Hos Opel har man besluttet, at den store mellemklassebil, Insignia, ikke er en premiumbil, eller luksusbil om man vil. Pr. definition – og måske også via prissætningen. Et faktum er det imidlertid, at Opel har tilført Insignia så gode egenskaber, at den ligger på kanten til at være en luksusbil, hvis den i virkeligheden ikke er det. Uanset hvad man så mener på fabrikken eller ej.

 

Vi har tidligere præsenteret den seneste generation af Opel Insigina (læs de første internationale prøvekørsler af den opdaterede Opel Insignia hér >>>), men især udgaven med den nye 170-hestes benzinmotor, som også kendes fra Opel Cascada, forekom interessant at sætte under lup på danske landeveje. Fordi, lever man med en bil over nogle dag, får man en anderledes oplevelse end et par hurtige testkilometer uden de helt store tænkepauser undervejs.

 

Insignia til 300.000 kroner

Og det taber den på ingen måde ved. Men selvom det var 170-hestes udgaven med tophængslet bagklap og Cosmo udstyr, vi prøvede, er det også værd at påpege, at Opel Insignia kan købes for blot 300.000 kroner – både som sedan og som H/B. Den har da et lavere udstyr og blot en 140 hestes benzinmotor under hjelmen, men den er et yderst attraktivt tilbud, netop pga. forholdet mellem pris og bilens størrelse.



Opel Insignia er nemlig ingen lille bil. Den måler 4,83 meter i længden og har et stort bagagerum på 530 liter, som i HB-udgaven kan øges til 1,5 kubikmeter. Og har man brug for det, må man hægte en anhænger på op til 1700 kg bagpå. Det er virkelig fine specifikationer.

 

Glimrende affjedringskomfort

Endnu bedre bliver det, når man konstaterer, at den levende og smidige 170-hestes benziner kan flytte den forholdsvis tunge Insignia fra 0 til 100 km/t på blot 9,2 sekunder. Den passer ideelt til danske kørselsforhold. Bilens vægt er hos nogle et kritikpunkt, men den knap 1800 kg tunge bil har den fordel, at vægten understøtter affjedringskomforten.

 

Endda i en sådan grad, at selvom testbilen var udrustet med 18” alufælge og lavprofildæk, var den fuldt ud så komfortabel som det forventes af en luksusbil. Samtidig med at styrepræcisionen er helt i top.



Opel gennemførte sidste år en målrettet opgradering af Insignia. Hjulophængene er blevet bedre og 170-hestes motoren er anderledes konfigureret i Insignia end i Cascada. Det er mere end prisværdigt, at Opel finjusterer kørefærdighederne, fordi resultatet bliver så godt. Hvis det så henad vejen lykkes at få Insignia til at tabe sig, hvil det givet vis ske, uden at der gås på kompromis med køreegenskaberne.

 

Høj sikkerhed

Sikkerhedsniveauet i Insignia er højt, dokumenteret gennem bl.a. 8 airbags, aktive hovedstøtter og ikke mindst den seneste udgave af ESP-systemet, som i de lette regnvejr, der prægede de danske landeveje i testperioden, virkelig viste sig fra sin allerbedste side.

 

Den prøvekørte variant kostede 424.000 kroner. Det er naturligvis en klækkelig sum oveni førnævnte 300.000. På den anden side får man en bil, som egentlig fornemmes som havde man betalt 450.000 kroner for den.

 

Firmabil

Det hænger foruden de gode køreegenskaber sammen med fine løsninger, som målretter den imod firmabils-segmentet: 230 V stik, 2-zone klimaanlæg og dellæder, for blot at nævne et par eksempler. De elementer indgår i Cosmo-udstyret.

 

Er man villig til at spendere lidt ekstra på sin bil, kan vi anbefale den større 8” skærm i midterkonsollen (standard er 4,2” og det er både for småt og virker lidt ude af proportioner med bilen i almindelighed). Den koster 15.000 kroner oven i, men er nem at betjene, både som berøringsskærm og via den touch-pad, som er monteret ved gearstangen. Hvad sidstnævnte angår, er armlænet lidt i vejen – derfor er berøringsmuligheden et super supplement.

 

Afslutningsvis skal det påpeges, at foruden den gode bagagerumsplads, som inkluderer plads under bagagerumsbunden, er også bagsædepladsen fortræffelig.



Model:

Opel Insignia 1,6 SIDI Cosmo

Listepris:

Kr. 424.400

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 170 hk. 280 Nm/ 1650-3200 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 220 km/t/ 16,9 km/l / 139 g/km

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

530 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 18” alufælge. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Dellæderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt