Opel Insignia i Motorradioen
Hos Opel har man besluttet, at den store
mellemklassebil, Insignia, ikke er en premiumbil,
eller luksusbil om man vil. Pr. definition – og
måske også via prissætningen. Et faktum er det
imidlertid, at Opel har tilført Insignia så gode
egenskaber, at den ligger på kanten til at være en
luksusbil, hvis den i virkeligheden ikke er det.
Uanset hvad man så mener på fabrikken eller ej.
Vi har tidligere præsenteret den seneste generation
af Opel Insigina (læs
de første internationale prøvekørsler af den
opdaterede Opel Insignia hér >>>), men især
udgaven med den nye 170-hestes benzinmotor, som også
kendes fra Opel Cascada, forekom interessant at
sætte under lup på danske landeveje. Fordi, lever
man med en bil over nogle dag, får man en anderledes
oplevelse end et par hurtige testkilometer uden de
helt store tænkepauser undervejs.
Insignia til 300.000 kroner
Og det taber den på ingen måde ved. Men selvom det
var 170-hestes udgaven med tophængslet bagklap og
Cosmo udstyr, vi prøvede, er det også værd at
påpege, at Opel Insignia kan købes for blot 300.000
kroner – både som sedan og som H/B. Den har da et
lavere udstyr og blot en 140 hestes benzinmotor
under hjelmen, men den er et yderst attraktivt
tilbud, netop pga. forholdet mellem pris og bilens
størrelse.
Opel Insignia er nemlig ingen lille bil. Den måler
4,83 meter i længden og har et stort bagagerum på
530 liter, som i HB-udgaven kan øges til 1,5
kubikmeter. Og har man brug for det, må man hægte en
anhænger på op til 1700 kg bagpå. Det er virkelig
fine specifikationer.
Glimrende affjedringskomfort
Endnu bedre bliver det, når man konstaterer, at den
levende og smidige 170-hestes benziner kan flytte
den forholdsvis tunge Insignia fra 0 til 100 km/t på
blot 9,2 sekunder. Den passer ideelt til danske
kørselsforhold. Bilens vægt er hos nogle et
kritikpunkt, men den knap 1800 kg tunge bil har den
fordel, at vægten understøtter affjedringskomforten.
Endda i en sådan grad, at selvom testbilen var
udrustet med 18” alufælge og lavprofildæk, var den
fuldt ud så komfortabel som det forventes af en
luksusbil. Samtidig med at styrepræcisionen er helt
i top.
Opel gennemførte sidste år en målrettet opgradering
af Insignia. Hjulophængene er blevet bedre og
170-hestes motoren er anderledes konfigureret i
Insignia end i Cascada. Det er mere end prisværdigt,
at Opel finjusterer kørefærdighederne, fordi
resultatet bliver så godt. Hvis det så henad vejen
lykkes at få Insignia til at tabe sig, hvil det
givet vis ske, uden at der gås på kompromis med
køreegenskaberne.
Høj sikkerhed
Sikkerhedsniveauet i Insignia er højt, dokumenteret
gennem bl.a. 8 airbags, aktive hovedstøtter og ikke
mindst den seneste udgave af ESP-systemet, som i de
lette regnvejr, der prægede de danske landeveje i
testperioden, virkelig viste sig fra sin allerbedste
side.
Den prøvekørte variant kostede 424.000 kroner. Det
er naturligvis en klækkelig sum oveni førnævnte
300.000. På den anden side får man en bil, som
egentlig fornemmes som havde man betalt 450.000
kroner for den.
Firmabil
Det hænger foruden de gode køreegenskaber sammen med
fine løsninger, som målretter den imod
firmabils-segmentet: 230 V stik, 2-zone klimaanlæg
og dellæder, for blot at nævne et par eksempler. De
elementer indgår i Cosmo-udstyret.
Er man villig til at spendere lidt ekstra på sin
bil, kan vi anbefale den større 8” skærm i
midterkonsollen (standard er 4,2” og det er både for
småt og virker lidt ude af proportioner med bilen i
almindelighed). Den koster 15.000 kroner oven i, men
er nem at betjene, både som berøringsskærm og via
den touch-pad, som er monteret ved gearstangen. Hvad
sidstnævnte angår, er armlænet lidt i vejen – derfor
er berøringsmuligheden et super supplement.
Afslutningsvis skal det påpeges, at foruden den gode
bagagerumsplads, som inkluderer plads under
bagagerumsbunden, er også bagsædepladsen
fortræffelig.
|