- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel GT

Landevejens retro speedbåd


Tekst. Søren Clauding – august 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er gået mode i retro-biler. Moderne biler med tydelige bånd til fortiden. VW Beetle var en af de første, Chrysler PT Cruiser en anden, snart kommer Fiat 500 og også Opel er med på vognen med Opel GT. En ægte roadster – en landevejens speedbåd.

 

Der er nu ikke meget Opel GT af den oprindelige slags tilbage. Lidt kantet linieføring er noget af de eneste visuelle. Til gengæld er der masser af fælles koncept at spore. Det har Opel ramt rigtig godt.

 

Retrobiler

Et problem med retrobiler er nemlig, at de ofte bærer rundt på umulige designelementer. Aerodynamik, tyngdepunkt og lignende var oftest helt umuligt på forbillederne og dem kan man ikke bare komme til livs, med mindre man vælger at finde ligheden andre steder.

 

Det har Opel gjort: man har valgt at bygge en moderne sportsvogn, tro mod konceptet, tro mod udstrålingen og der er endda visse spor i designet at finde fra dengang i 1970’erne, da Opel GT for første gang så dagens lys.

 

Forlygterne

En stor forskel er vippeforlygterne. På den oprindelige Opel GT var forlygterne skjult og de kunne vippes op ved hjælp af et mekanisk håndtag i kabinen. En sej proces – men så havde man en bedre aerodynamik, når der ikke var brug for lys.

 

Den går ikke i dagens Danmark og de lande hvor kørelys er obligatorisk. Det har Opel da også helt forladt, men alligevel har man fået et udtryk, som bringer tankerne tilbage til dengang.

 

Opsigt

Dengang vakte en Opel GT opsigt. Det skal vi love for den også stadig gør. Er man til biler, fænger den ethvert blik og janteloven eksisterer ikke for den slags køremaskiner. Det er tommelfingeren i vejret og et kæmpesmil, der møder Opel GT overalt.

 

Opel GT kan ikke bruges til noget som helst andet end at køre i og skabe opmærksomhed. For der er kun plads til to og stort set ingen plads til bagage. Af samme grund har Opel udstyret GT’en med tre små tasker, der passer ind i de små huller, der er tilovers i det rum, der egentlig mest har til formål at passe på kalechen, når den ikke er i brug.

 

Kalechen

Kalechen er en pudsig løsning. I en tid hvor alle (næsten) sværger til foldetag, har Opel valgt en kaleche, med vindsus og manglende isoleringsevne. På den anden side er en Opel GT ikke rigtig til at bruge om vinteren. Præcis som en speedbåd – en sammenligning, der holder også på mange andre punkter.

 

Oven i købet skal man selv folde kalechen op og i. Ingen automatløsninger hér. Men konstruktionen er gjort så godt, at det tager kortere tid, at folde kalechen ud og ind end konkurrenternes automatiske løsninger benytter.

 

Vindsus

Vind i håret er der masser af i en Opel GT – når kalechen er væk. En vindskærm mellem nakkestøtterne, der skærmer for beskyttende styrtbøjler, nedsætter vindsuset i nakken. Men med sideruderne rullet ned, er vinden over cockpittet en mærkbar faktor for nu at sige det mildt.

 

Det giver imidlertid virkelig en frihedsfølelse. Det gør den 264 hestekræfter kraftige 2-liters turbomotor også. Og de rigtig gode køreegenskaber. Og baghjulstrækket. Opel har udviklet ESP’en, så man kan vælge en såkaldt competitive indstilling (konkurrence indstilling). Det giver udskridning og hjulspind inden

 


De skarpe linier kan henføres - lidt - til den oprindelige Opel GT.

 

Kalechen er foldet ned i bagagerummet og fulder stort set det hele.

 

Kalechen er foldet op og efterlader et rum, hvor tre små specialdesignede tasker er den eneste regulære mulighed for at medbringe noget som helst i en Opel GT

 

Når kalechen er i brug, skal den bageste del sættes på plads i bagklappen.


ESP’en griber ind. Men da skal man være hurtig på rattet, for kort akselafstand og brede lavprofildæk stiller krav også til den del af helheden, der befinder sig 40 cm fra rattet.


Model:

Opel GT

Listepris:

Kr. 686.917 incl. Læderindtræk og metallak

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. Turbolader. 264 hk – 353 Nm ved 2500-5000 o/min. 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

5,7 sek/229 km/t/

10,9 km/l

Længde:

4,1 m

Bagagerum:

155/65 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. Justerbart multifunktions læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder. Cruise Control. Sportssæder. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt