- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa:

Spændende og fornuftig


Tekst: Søren Clauding – januar 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Corsa har i mange år været en lille, fornuftig men ikke særlig spændende bil. Det har Opel lavet om på med introduktionen af den nye Corsa generation. Den nye Corsa er fortsat fornuftig – men nu er den også spændende!

 

På samme måde som med den seneste Astra generation er den nye Corsa blevet en meget smuk og dynamisk bil. Især bagpartiet er spændende – og taget i betragtning, at Corsa’en blot er 4 meter lang, er det utroligt, så meget anderledes et design, Opel tegnerne har formået at skabe.

 

Forbilledlig kabine

Kabineindretningen er forbilledlig. Også hér en moderne og anderledes stil end det, Opel har været kendt for. Det fornuftige genspejles ikke blot i hensigtsmæssige funktioner men også i væsentlige detaljer som god fod-plads på bagsædet og hulrum i forsædernes ryglæn, så lange ben på bagsædet slet ikke er noget problem.

 

En del af hemmeligheden findes dog også i et beskedent bagagerum. Men det kan varieres i størrelse og dermed tilpasses den enkelte ejers behov. Reservehjul er ikke standard, men kan tilkøbes for et mindre beløb. Det optager til gengæld plads. I den prøvekørte Enjoy version er bagagerummet imidlertid forsynet med en løs bund, som dækker over et tæppebeklædt rum, der kan benyttes som man vil. Har man et reservehjul, indgår det blot som en del af bagagen. I øvrigt lukker bagklappen højt op og giver god adgang til bagagerummet.

 

Pænt udstyr

Udstyrsniveauet er pænt på Enjoy udgaven. Sædevarme er standard, det samme er multijusterbart rat, pollenfilter, fjernbetjent centrallås, el-ruder og på sikkerhedsområdet ESP, el-sidespejle med varme, diverse airbags og radiobetjening via rattet. Men kabineluften kan ikke recirkuleres, hvilket betyder, at i forurenet luft må man vælge mellem opvarmning eller ren luft i kabinen. Aircondition er heller ikke standard, men kan tilkøbes.

Prisniveauet er væsentligt for Opel Corsa. Den billigste model er klart den mest attraktive, fordi man får alle bilens basale egenskaber for blot 130.000 kroner inklusive en 1-liters 60-hestes benzinmotor.

 

Brændstoføkonomisk

Den prøvekørte model var udstyret med en fin75-hestes 1,3 liters diesel med et udmærket moment. Den er meget lydløs, også ved koldstart – hvilket er usædvanligt for dieselmotorer. Den udmærker sig især ved at være ekstrem økonomisk – 21,7 km/l går den ved blandet kørsel og det kan man oven i købet få til at holde i praksis, forudsat man kører med let speederfod. Måske hænger det sammen med, at Opel Corsa ikke har det sjette gear, som mange producenter bygger ind for at opnå en god blandet brændstoføkonomi. Opel har opnået de fine forbrugstal med en traditionel gearkasse og den er mere anvendeligt i praksis.


Motoren mangler en smule i de høje omdrejningsområder og præstationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på små 15 sekunder og en topfart på 163 km/t. Og dieselversionen er heller ikke billig: 194.000 kroner er listeprisen, så man skal virkelig have behov for at køre mange kilometer før denne variant bør vælges.

Ikke mindst Corsa'ens bagparti giver den kompakte bil en dynamisk linieføring.

 

Bagagerummet har variabel kapacitet. På billedet øverst er bagagen anbragt ovenpå den løse bund. Nederst er bunden taget ud og man får en klar oplevelse af pladsforøgelsen.


 

Elektrisk servostyring

Affjedringen er fast men ikke så fast, som tyske producenter har vane for at bygge bilerne og det taler bestemt til Corsas fordel. Den er sporsikker og stabil, også når den køres ud til grænsen, men man skal være opmærksom på den elektriske servostyring, som ikke umiddelbart giver den selvopretning, som man normalt oplever i forhjulstrukne biler. Ved hurtig ligeud kørsel skal man være opmærksom og korrigere på rattet.

 


Modelnavn:

Opel Corsa 1,3 CDTI 5-dr Enjoy

Listepris:

Kr. 193.600

Motor:

4 cyl. 1,3-l turbo-diesel, common-rail (75 hk, 170 Nm/1750-2500 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

14,5 sek/163 km/t/21,7 km/l.

Længde

4,0 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse:

ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Indvendig justerbare forlygter. El-sidespejle med varme. Helgalvanisering – 12 års garanti mod gennemtæring. Bagagerum med dobbelt gulv

 

 


Corsa'en er fotograferet ved det maritime forskningscenter nord for Lyndby ved Roskile Fjord

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt