Opel Corsa har i mange år været en lille, fornuftig
men ikke særlig spændende bil. Det har Opel lavet om
på med introduktionen af den nye Corsa generation.
Den nye Corsa er fortsat fornuftig – men nu er den
også spændende!
På samme måde som med den seneste Astra generation
er den nye Corsa blevet en meget smuk og dynamisk
bil. Især bagpartiet er spændende – og taget i
betragtning, at Corsa’en blot er 4 meter lang, er
det utroligt, så meget anderledes et design, Opel
tegnerne har formået at skabe.
Forbilledlig kabine
Kabineindretningen er forbilledlig. Også hér en
moderne og anderledes stil end det, Opel har været
kendt for. Det fornuftige genspejles ikke blot i
hensigtsmæssige funktioner men også i væsentlige
detaljer som god fod-plads på bagsædet og hulrum i
forsædernes ryglæn, så lange ben på bagsædet slet
ikke er noget problem.
En del af hemmeligheden findes dog også i et
beskedent bagagerum. Men det kan varieres i
størrelse og dermed tilpasses den enkelte ejers
behov. Reservehjul er ikke standard, men kan
tilkøbes for et mindre beløb. Det optager til
gengæld plads. I den prøvekørte Enjoy version er
bagagerummet imidlertid forsynet med en løs bund,
som dækker over et tæppebeklædt rum, der kan
benyttes som man vil. Har man et reservehjul, indgår
det blot som en del af bagagen. I øvrigt lukker
bagklappen højt op og giver god adgang til
bagagerummet.
Pænt udstyr
Udstyrsniveauet er pænt på Enjoy udgaven. Sædevarme
er standard, det samme er multijusterbart rat,
pollenfilter, fjernbetjent centrallås, el-ruder og
på sikkerhedsområdet ESP, el-sidespejle med varme,
diverse airbags og radiobetjening via rattet. Men
kabineluften kan ikke recirkuleres, hvilket betyder,
at i forurenet luft må man vælge mellem opvarmning
eller ren luft i kabinen. Aircondition er heller
ikke standard, men kan tilkøbes.
Prisniveauet er væsentligt for Opel Corsa. Den
billigste model er klart den mest attraktive, fordi
man får alle bilens basale egenskaber for blot
130.000 kroner inklusive en 1-liters 60-hestes
benzinmotor.
Brændstoføkonomisk
Den prøvekørte model var udstyret med en
fin75-hestes 1,3 liters diesel med et udmærket
moment. Den er meget lydløs, også ved koldstart –
hvilket er usædvanligt for dieselmotorer. Den
udmærker sig især ved at være ekstrem økonomisk –
21,7 km/l går den ved blandet kørsel og det kan man
oven i købet få til at holde i praksis, forudsat man
kører med let speederfod. Måske hænger det sammen
med, at Opel Corsa ikke har det sjette gear, som
mange producenter bygger ind for at opnå en god
blandet brændstoføkonomi. Opel har opnået de fine
forbrugstal med en traditionel gearkasse og den er
mere anvendeligt i praksis.
Motoren mangler en smule i de høje
omdrejningsområder og præstationerne taler deres
eget sprog: 0-100 km/t på små 15 sekunder og en
topfart på 163 km/t. Og dieselversionen er heller
ikke billig: 194.000 kroner er listeprisen, så man
skal virkelig have behov for at køre mange kilometer
før denne variant bør vælges. |