OPC betyder Opel Performance Center. Centret har til
opgave at cementere Opels sportslige image. Corsa
OPC er én af metoderne. En super-bil til
overkommelig pris.
Det er nemlig ikke kun image og overflade, Opel har
bygget ind i den lille Corsa. Der er tale om
gennemført styling, indvendig, udvendig og i bilens
sjæl. Den kører ligeså godt som den ser ud. Mindst!
Super-gear
Det, der bjergtog os mest var imidlertid gearkassen.
Noget nær det bedste, vi har oplevet i umindelig
tider. Så stor præcision, så stor lethed. Det er et
kunstværk, der folder sig ud, når der er brug for
det.
Med 192 turbo-heste under hjelmen er det ikke så tit
det sker, men når det sker, så er oplevelsen
optimal. Motoren trækker til 100 km/t på 7,2
sekunder. Var vi fortsat, havde Corsa’en rundet 225
km/t. Alt imens den ved blandet kørsel kun
tilbagelægger 12,6 km/l. og man glæder sig til hver
gang, der skal skiftes gear. Er det sagt tydelig
nok. Wauw!
Lyder
Og så er der lyden. Den rumler som en racer, snerrer
som en go-kart. Totaloplevelse, som næsten
overskygger fine køreegenskaber.
Corsa OPC’en er nemligogså sjov at køre om hjørner
med, fordi det ikke bare er overflade-race, der er
tale om. En kraftigere krængningsstabilisator,
tilrettet dæmpning og fjedre plus en stærkere
bagaksel forener en tålelig kørselskomfort med fine
kurveegenskaber. 17” alufælge med 215 mm brede 45
procent lavprofildæk sætter prikken over i’et.
Bremse kan den også med 308 mm ventilerede skiver
fortil. Let og meget nøjagtig nedbremsning, der fint
lader sig misbruge til at optimere
kurvestabiliteten.
Sportssæder
I
kabinen sidder man i Recaro sportssæder af den
slags, hvor en 5-punkts sikkerhedssele ville kunne
anvendes. Problemet med den slags sæder er, at de
ikke passer til alle. Derfor: Prøv dem og vær
kritisk.
Kraftigt håndterbart læderrat med flad underkant,
der måske mere er en gimick ligesom de gennemhullede
pedaler – hvor hullerne viser sig at være
gummibeklædning. Gimick er det
|