- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa OPC

Masser af sport og image


Tekst: Søren Clauding – juni 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPC betyder Opel Performance Center. Centret har til opgave at cementere Opels sportslige image. Corsa OPC er én af metoderne. En super-bil til overkommelig pris.

 

Det er nemlig ikke kun image og overflade, Opel har bygget ind i den lille Corsa. Der er tale om gennemført styling, indvendig, udvendig og i bilens sjæl. Den kører ligeså godt som den ser ud. Mindst!

 

Super-gear

Det, der bjergtog os mest var imidlertid gearkassen. Noget nær det bedste, vi har oplevet i umindelig tider. Så stor præcision, så stor lethed. Det er et kunstværk, der folder sig ud, når der er brug for det.

 

Med 192 turbo-heste under hjelmen er det ikke så tit det sker, men når det sker, så er oplevelsen optimal. Motoren trækker til 100 km/t på 7,2 sekunder. Var vi fortsat, havde Corsa’en rundet 225 km/t. Alt imens den ved blandet kørsel kun tilbagelægger 12,6 km/l. og man glæder sig til hver gang, der skal skiftes gear. Er det sagt tydelig nok. Wauw!

 

Lyder

Og så er der lyden. Den rumler som en racer, snerrer som en go-kart. Totaloplevelse, som næsten overskygger fine køreegenskaber.

 

Corsa OPC’en er nemligogså sjov at køre om hjørner med, fordi det ikke bare er overflade-race, der er tale om. En kraftigere krængningsstabilisator, tilrettet dæmpning og fjedre plus en stærkere bagaksel forener en tålelig kørselskomfort med fine kurveegenskaber. 17” alufælge med 215 mm brede 45 procent lavprofildæk sætter prikken over i’et. Bremse kan den også med 308 mm ventilerede skiver fortil. Let og meget nøjagtig nedbremsning, der fint lader sig misbruge til at optimere kurvestabiliteten.

 

Sportssæder

I kabinen sidder man i Recaro sportssæder af den slags, hvor en 5-punkts sikkerhedssele ville kunne anvendes. Problemet med den slags sæder er, at de ikke passer til alle. Derfor: Prøv dem og vær kritisk.



Kraftigt håndterbart læderrat med flad underkant, der måske mere er en gimick ligesom de gennemhullede pedaler – hvor hullerne viser sig at være gummibeklædning. Gimick er det


Skarp frontspoiler, lavprofildæk og alufælge sender de rigtige signaler


 

også med det trekantede udstødningsrør derude bagtil. Men måske har lamellerne under bagspoileren en funktion – de ses ofte på moderne racerbiler og benyttes til at stabilisere luften bag bilen.



 

Fin pris

Opel Corsa OPC ser ud som om den kan noget. Men den er ingen ulv i fåreklæder. Til en afgiftsreguleret pris på 286.000 er den et af de bedste, hvis ikke det bedste køb, man kan gøre i high-speed kategorien hvor man ikke bliver ruineret.

 

Det må nødvendigvis smitte af på Opel image’et, forudsat, naturligvis, at kunderne lægger mærke til at OPC frit oversat betyder ”noget udover det sædvanlige”.

 


Model:

Opel Corsa OPC

Listepris:

Kr. 286.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 192 hk – 230 Nm. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

7,2 sek/225 km/t/

12,6 km/l

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. Justerbart multifunktions læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Recaro sportssæder.


 

Bagvognen er ligeså gennemført som resten af bilen. Bagakslen er iøvrigt forstærket

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt