Opel Cascada i Motorradioen
Der er ikke mange åbne biler på danske nummerplader.
Det skyldes formentlig de danske
registreringsafgifter, for når man investerer mange
penge i en bil, skal den helst have plads til flere
end to, den skal have god bagageplads, den skal
kunne bruges året rundt og den skal kunne håndtere
de ustandseligt skiftende danske vejrforhold. Sådan
en bil har Opel imidlertid bygget, den hedder Opel
Cascada.
Vi har prøvekørt Opel Cascada under sydlandske
himmelstrøg i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler (læs
den første prøvekørsel af Opel Cascada hér >>>).
I mellemtiden er den landet i Danmark og nu skulle
den ikke mindst vise, hvad den dur til på vore
breddegrader.
Vejrguderne blev snydt
De 4 siddepladser, det rummelige bagagerum og
fornuftige prissætning kendte vi til allerede
dengang. Den billigste udgave koster 420.000 kroner,
den prøvekørte version med flere hestekræfter og
mere udstyr koster 470.000 plus 20.000 kroner for
automatgear. Stadig en acceptabel pris, der er
konkurrencedygtig i mellemklassen. Men hvordan med
vejret.
Vejrguderne troede, at de drillede i den periode vi
prøvekørte bilen. Men de blev snydt. I
midterkonsollen sidder nemlig et lille greb, der,
når man bruger det, på under 17 sekunder er i stand
til at forvandle bilen fra åben til lukket og om
igen – ved hastigheder på op til 50 km/t. Hver gang,
der blev drejet op for sluserne, nåede regnen ikke
at gøre skade. Og så snart solen på ny var på
himlen, havde man fornøjelsen ved en åben bil.

Overdækket det meste af forvandlingstiden
I praksis er Cascada’en nemlig overdækket i det
meste af forvandlingsprocessen – det er kun ganske
få sekunder, den er åben, så når de første stænk
viser sig på frontruden, skal man blot ned i fart,
det tager også få sekunder, og så er det problem
løst. Tilsvarende, når man vil have luft omkring
ørene igen.
På den måde bliver det muligt at realisere ønsket om
en åben bil i Danmark. Til gengæld kan Opel godt
beholde deres fancy 19” alufælge til det tyske
publikum. De passer ikke til danske provinsveje, der
som bekendt ikke præcis udmærker sig ved at være
jævne. Da hellere 17” fælge eller de 18” alufælge,
som Cosmo-udgaven er født med. Heldigvis var 19”
fælgene ekstraudstyr. Problemet er, at de store
fælge kræver lavprofildæk, hvis dæksider har for
lille affjedring. Derved bliver kørekomforten hård,
som var det en sportsvogn, der var tale om. Og det
er det ikke.
Velkørende, spændende og smuk
En Opel Cascada er derimod en velkørende, spændende
og smuk 4-personers bil, oven i købet med udmærkede
indgangsforhold til bagsædet (om end der kun er en
enkelt dør i hver side), som selvfølgelig bliver
uovertrufne, hvis man stiger ind og ud med kalechen
pakket sammen i bagagerummet.
Netop kalechen – fremfor et foldetag – er en del af
hemmeligheden bag den unikke konstruktion. En
kaleche kræver mindre plads end et foldetag og
muliggør derfor de gode pladsforhold i bilen.
Normalt er en kaleche ikke særlig vejr-rigtig, den
støjer, det trækker fra kanterne og den isolerer
dårligt imod lave temperaturer. Opel har løst det
problem ved at konstruere kalechen i flere lag med
fyld, som beskrevet ved den internationale
prøvekørsel. Det fungerede fremragende. Trods
kraftig vind var oplevelsen i kabinen stort set som
i en vanlig lukket bil.
Turbulenser i sidevind
I kraftig sidevind og med åbent cockpit blev
fornøjelsen dog mindre pga. turbulenser og træk i
nakken. Anvendes bilen alene som 2-personers
cabriolet kan en vindafviser (ekstraudstyr til den
beskedne sum af 900 kroner) klare det meste af
opgaven, men benyttes alle fire siddepladser, er
vindafviseren bag bagsædet ikke ultra-effektiv…
1,6 liters motoren er god, fartpræstationerne er
også OK, men der bruges en del energi på at flytte
den 1,8 tons tunge bil. Derfor er køreoplevelsen
ikke udpræget sportslig. Med automatgear får
køreoplevelsen imidlertid et ekstra boost i den mere
komfortable retning, og det er slet ikke dårligt –
Cascada er som nævnte ingen sportsvogn.


280 liter
med kalechen i bagagerummet og 380 liter, når
kalechen er i brug gør Cascada til en bil med
mellemklasse bagagekapacitet. Bægsæderyglænene kan
desuden lægges ned, hvorved bagagekapaciteten øges.
 |