- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Opel Cascada Cosmo 1,6T aut. 170 hk

Cabrio for danskere


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Cascada i Motorradioen


Der er ikke mange åbne biler på danske nummerplader. Det skyldes formentlig de danske registreringsafgifter, for når man investerer mange penge i en bil, skal den helst have plads til flere end to, den skal have god bagageplads, den skal kunne bruges året rundt og den skal kunne håndtere de ustandseligt skiftende danske vejrforhold. Sådan en bil har Opel imidlertid bygget, den hedder Opel Cascada.

 

Vi har prøvekørt Opel Cascada under sydlandske himmelstrøg i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs den første prøvekørsel af Opel Cascada hér >>>). I mellemtiden er den landet i Danmark og nu skulle den ikke mindst vise, hvad den dur til på vore breddegrader.

 

Vejrguderne blev snydt

De 4 siddepladser, det rummelige bagagerum og fornuftige prissætning kendte vi til allerede dengang. Den billigste udgave koster 420.000 kroner, den prøvekørte version med flere hestekræfter og mere udstyr koster 470.000 plus 20.000 kroner for automatgear. Stadig en acceptabel pris, der er konkurrencedygtig i mellemklassen. Men hvordan med vejret.

 

Vejrguderne troede, at de drillede i den periode vi prøvekørte bilen. Men de blev snydt. I midterkonsollen sidder nemlig et lille greb, der, når man bruger det, på under 17 sekunder er i stand til at forvandle bilen fra åben til lukket og om igen – ved hastigheder på op til 50 km/t. Hver gang, der blev drejet op for sluserne, nåede regnen ikke at gøre skade. Og så snart solen på ny var på himlen, havde man fornøjelsen ved en åben bil.



 

Overdækket det meste af forvandlingstiden

I praksis er Cascada’en nemlig overdækket i det meste af forvandlingsprocessen – det er kun ganske få sekunder, den er åben, så når de første stænk viser sig på frontruden, skal man blot ned i fart, det tager også få sekunder, og så er det problem løst. Tilsvarende, når man vil have luft omkring ørene igen.

 

På den måde bliver det muligt at realisere ønsket om en åben bil i Danmark. Til gengæld kan Opel godt beholde deres fancy 19” alufælge til det tyske publikum. De passer ikke til danske provinsveje, der som bekendt ikke præcis udmærker sig ved at være jævne. Da hellere 17” fælge eller de 18” alufælge, som Cosmo-udgaven er født med. Heldigvis var 19” fælgene ekstraudstyr. Problemet er, at de store fælge kræver lavprofildæk, hvis dæksider har for lille affjedring. Derved bliver kørekomforten hård, som var det en sportsvogn, der var tale om. Og det er det ikke.

 

Velkørende, spændende og smuk

En Opel Cascada er derimod en velkørende, spændende og smuk 4-personers bil, oven i købet med udmærkede indgangsforhold til bagsædet (om end der kun er en enkelt dør i hver side), som selvfølgelig bliver uovertrufne, hvis man stiger ind og ud med kalechen pakket sammen i bagagerummet.

 

Netop kalechen – fremfor et foldetag – er en del af hemmeligheden bag den unikke konstruktion. En kaleche kræver mindre plads end et foldetag og muliggør derfor de gode pladsforhold i bilen. Normalt er en kaleche ikke særlig vejr-rigtig, den støjer, det trækker fra kanterne og den isolerer dårligt imod lave temperaturer.  Opel har løst det problem ved at konstruere kalechen i flere lag med fyld, som beskrevet ved den internationale prøvekørsel. Det fungerede fremragende. Trods kraftig vind var oplevelsen i kabinen stort set som i en vanlig lukket bil.

 

Turbulenser i sidevind

I kraftig sidevind og med åbent cockpit blev fornøjelsen dog mindre pga. turbulenser og træk i nakken. Anvendes bilen alene som 2-personers cabriolet kan en vindafviser (ekstraudstyr til den beskedne sum af 900 kroner) klare det meste af opgaven, men benyttes alle fire siddepladser, er vindafviseren bag bagsædet ikke ultra-effektiv…

 

1,6 liters motoren er god, fartpræstationerne er også OK, men der bruges en del energi på at flytte den 1,8 tons tunge bil. Derfor er køreoplevelsen ikke udpræget sportslig. Med automatgear får køreoplevelsen imidlertid et ekstra boost i den mere komfortable retning, og det er slet ikke dårligt – Cascada er som nævnte ingen sportsvogn.


 

280 liter med kalechen i bagagerummet og 380 liter, når kalechen er i brug gør Cascada til en bil med mellemklasse bagagekapacitet. Bægsæderyglænene kan desuden lægges ned, hvorved bagagekapaciteten øges.

 

Opel Cascada er ideel i det omskiftelige danske vejr.

Når tændingsnøglen drejes føres sikkerhedsselen automatisk henover forsædepassagerernes skuldre. Standard i Cosmo-varianterne.


Model:

Opel Cascada Cosmo 1,6T aut. 170 hk

Listepris:

Kr. 489.900

Motor:

4 cyl. 1,6 l turbobenzin. 170 hk. 260 Nm ved 1650-4250 o/min. Aut.gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,9 sek/217 km/t/

13,9 km/l /168 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

280/380 liter

Div. udstyr:

ABS. ESC. EBD. EBA. Hill-start. Isoleret kaleche. 18” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. AUX og USB. Aut. sikkerhedsbøjler bag bagsædet. P-sensor bag.


Link til importøren


Cascada er en regulær 4-sædet bil.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt