Vi har ved et par tidligere lejligheder prøvekørt
den nye Opel Astra, der blev introduceret herhjemme
sidste vinter (læs
hér>>> og
hér>>>). Men det var de prismæssigt
overkommelige modelvarianter. Sætter man power på
prisen får man også power på bilen – i mere end én
forstand.
Den dyreste Opel Astra er 1,6 Turbo Sport. Den
koster 317.000 kroner og på den prøvekørte version
var der yderligere hægtet forskelligt udstyr på, så
prisen steg til over 400.000. Og det blev den
bestemt ikke ringere af.
Ekstraudstyret
Nogle af de penge, der gives bedst ud til
ekstraudstyr, er 15.000 kroner til den såkaldte
Flex-ride undervogn. Hér kan man ved tryk på en knap
ændre affjedringens hårdhed fra fast og sportslig
til blød tour-kørsel. Konfigurerer man systemet, så
man får det fulde udbytte af indstillingerne, ændrer
man virkelig bilen fra en sportslig næsten
raceragtig personbil til en cruiser.
Og den har motoreffekt til begge dele. For under
motorhjelmen ligger en 1,6 liters turbomotor, der
præsterer op til 180 hestekræfter. Allerede ved 2200
motoromdrejninger per sekund får man fuldt moment og
det holder helt op til topeffekten. Det gør det
muligt stabilt og præcist at accelerer ikke bare op
til de 100 km/t (som tager 8,5 sekunder), men helt
op til topfarten på 221 km/t. Suverænt.
Brede dæk
Testbilen var også forsynet med 235 mm brede 40
procent lavprofildæk. De giver en ret kontant føling
med
kørebanen og er til god nytte, når man boltrer sig
med den faste undervogn og de mange motorkræfter.
Fordelen ved Flexride undervognen er
ikke kun at den hjælper til at gøre det muligt at
køre hurtigt og sikkert. Den kompenserer også for
den faste respons, som man normalt har svært ved at
få til at hænge sammen med ønsket om komfortabel
kørsel.
Benzinmotoren er en god oplevelse. Hvis man sparer
på poweren er det også en god oplevelse at tanke op,
for det officielle forbrugstal siger 14,7 km/l.
Forskelligt afgiftsbelagt udstyr
Det øvrige ekstraudstyr inkluderede Bixenon
forlygter med kurvelys til 21.000 kroner, som er en
god ting ved hurtig kørsel en mørk nat. DVD-radio
med navigation til 20.000 kroner er måske lige i
overkanten (her fornemmer man hvor meget bilafgiften
påvirker priserne også på fabriksmonteret
ekstraudstyr). Læderindtræk samt ergonomiske
sportssæder til 15.000 kroner. Læder OK, men
prøvesid gerne sportsæderne inden de bestilles.
Menneske kroppen er skabt ret forskelligt fra person
til person.
En mobiltelefonportal til små 10.000 kroner er måske
lige i overkanten, hvorimod der er fornuft i at
betale små 3000 for bl.a. skuffe under forsæde og
skilem.
180 hestes versionen var en god oplevelse og ville
også have været det uden al ekstraudstyret.
Maskineriet snurrer med 2500 omdr./min ved 110 km/t
og det er med til at gøre motorvejskørsel til en
dejlig afslappende og ikke særlig støjende affære. |